Geschiedenis

Onderzoekers leggen de eerste genetische geschiedenis van Rome uit

Ondanks uitgebreide gegevens over de geschiedenis van Rome is er in de loop van de tijd weinig bekend over de bevolking van de stad. Een nieuwe genetische geschiedenis van de Eeuwige Stad onthult een dynamische populatie die gedeeltelijk wordt gevormd door politieke en historische gebeurtenissen.

Geleerden bestuderen Rome al honderden jaren, maar het heeft nog steeds enkele geheimen – er is bijvoorbeeld relatief weinig bekend over de voorouders van de inwoners van de stad. Nu vult een internationaal team onder leiding van onderzoekers van Stanford University, de Universiteit van Wenen en de Sapienza Universiteit van Rome de leemten op met een genetische geschiedenis die laat zien hoeveel de bevolking van de Eeuwige Stad zijn soms tumultueuze geschiedenis weerspiegelde.

De studie, gepubliceerd op 8 november in Science , richt zich op het oude DNA van individuen uit Rome en aangrenzende regio’s in Italië. Die genetische gegevens onthullen ten minste twee belangrijke migraties naar Rome, evenals verschillende kleinere maar significante bevolkingsverschuivingen in de afgelopen paar duizend jaar, volgens Jonathan Pritchard, een professor in de genetica en biologie en een van de senior auteurs van de krant.

Met name bleek uit DNA-analyse dat naarmate het Romeinse rijk zich rond de Middellandse Zee uitbreidde, immigranten uit het Nabije Oosten, Europa en Noord-Afrika hun wortels hebben getrokken en naar Rome zijn verhuisd. Dit veranderde het gezicht van een van de eerste grote steden van de oude wereld aanzienlijk, zei Pritchard, die ook lid is van Stanford Bio-X.

“Deze studie laat zien hoe dynamisch het verleden echt is”, zegt Hannah Moots, een afgestudeerde student antropologie en co-hoofdauteur van de nieuwe studie. “In Rome zien we mensen van overal komen, op manieren die overeenkomen met historische politieke gebeurtenissen.”

Genetisch contact

In de afgelopen tien jaar hebben steeds meer onderzoeken DNA uit oude skeletten gebruikt om belangrijke details van de menselijke geschiedenis in te vullen. Rome bood een interessante gelegenheid om dezelfde oude DNA-technieken te gebruiken om details in te vullen die uit het historische record zijn weggelaten. “De historische en archeologische gegevens vertellen ons veel over politieke geschiedenis en contacten van verschillende soorten met verschillende plaatsen – handel en slavernij, bijvoorbeeld – maar die gegevens bieden beperkte informatie over de genetische samenstelling van de bevolking,” zei Pritchard.

Om erachter te komen hoe dat eruit zag, werkte het Stanford-team samen met een groot aantal Europese onderzoekers, waaronder senior auteurs Alfredo Coppa, een professor in fysische antropologie aan de Universiteit Sapienza, en Ron Pinhasi, een universitair hoofddocent evolutionaire antropologie aan de Universiteit van Wenen , om 127 menselijke DNA-monsters te verzamelen van 29 locaties in en rond Rome daterend uit het stenen tijdperk en de middeleeuwen.

Een analyse van enkele van de vroegste monsters komt min of meer overeen met wat er in heel Europa is gevonden – ze vertegenwoordigen een toestroom van boeren die voornamelijk afkomstig waren van vroege landbouwers uit Turkije en Iran ongeveer 8.000 jaar geleden, gevolgd door een verschuiving in de richting van voorouders uit de Oekraïense steppe ergens tussen de 5.000 en 3.000 jaar geleden. Bij de oprichting van Rome, traditioneel gedateerd op 753 v.Chr., Was de bevolking van de stad gegroeid in diversiteit en leek het op moderne Europese en mediterrane volkeren.

Republiek, rijk en daarbuiten

Maar voor Pritchard, Moots en co-eerste auteurs Margaret Antonio, een afgestudeerde student in de biomedische informatica, en Ziyue Gao, een postdoctorale fellow in Pritchard’s lab, moesten de meest interessante delen nog komen. Hoewel Rome begon als een bescheiden stadstaat, had het binnen 800 jaar controle gekregen over een rijk dat zich uitstrekte tot het westen van Groot-Brittannië, het zuiden tot Noord-Afrika en het oosten tot Syrië, Jordanië en Irak.

Naarmate het rijk zich uitbreidde, wijzen hedendaagse verslagen en archeologisch bewijs erop dat er nauwe banden waren tussen Rome en andere delen van zijn domein, gebouwd door handel, militaire campagnes, nieuwe wegen en slavernij – en de genetische geschiedenis bevestigt maar bemoeilijkt ook het verhaal. Er was een enorme verschuiving in de afkomst van de Romeinse bewoners, vonden de onderzoekers, maar die afkomst kwam voornamelijk uit het oostelijke Middellandse Zeegebied en het Nabije Oosten, mogelijk vanwege de dichtere bevolking daar ten opzichte van de westelijke gebieden van het Romeinse rijk in Europa en Afrika.

De volgende eeuwen waren vol beroering: het rijk in tweeën gesplitst, ziekten decimeerden de bevolking van Rome en een reeks invasies overkwam de stad. Die gebeurtenissen hebben een stempel gedrukt op de bevolking van de stad, die verschoof naar West-Europese afkomst. Later bracht de opkomst en heerschappij van het Heilige Roomse Rijk een instroom van Midden- en Noord-Europese afkomst.

Migratie is niets nieuws

De les, zei Pritchard, is dat de oude wereld voortdurend in beweging was, zowel in termen van cultuur als van afkomst. “Het was verrassend voor ons hoe snel de bevolking voorouders verschoven, over tijdschalen van slechts een paar eeuwen, als gevolg van de veranderende politieke allianties van Rome in de loop van de tijd,” zei Pritchard. “Een ander opvallend aspect was hoe kosmopolitisch de bevolking van Rome was, die meer dan 2000 jaar geleden begon en doorging met de opkomst en ontbinding van het rijk. Zelfs in de oudheid was Rome een smeltkroes van verschillende culturen.”

In toekomstige studies hopen de onderzoekers het geografische bereik van het oude DNA dat ze kunnen testen, uit te breiden. Dat zou hen onder andere in staat stellen met meer zekerheid te zeggen hoe oude bevolkingsgroepen zich mengden en zich bewogen. Op de lange termijn hopen ze ook meer te studeren dan afkomst en migratie. De groep is bijvoorbeeld ook van plan om de evolutie van eigenschappen zoals lengte, lactosetolerantie en weerstand tegen ziekten zoals malaria te bestuderen die in de loop van de tijd zijn veranderd, zei Moots.

Laat meer zien