22 oktober 2020

 

Ernstig zieke coronapatiënt heeft tekort aan vitamine K

Vitamin K Rich Foods: Vitamin K can be found in many different natural ingredients including vegetables, fruits, herbsCoronapatiënten die moesten worden beademd of die zijn overleden aan het longvirus, hadden een ernstig tekort aan vitamine K. Dat blijkt uit een studie van het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) en het Cardiovascular Research Institute Maastricht (CARIM).

 

Ook coronapatiënten die minder ernstig ziek werden, maar wel lage zuurstofconcentraties hadden, bleken veel minder vitamine K-gehalte te hebben dan mensen die niet besmet waren. De onderzoekers vonden dat hoe ernstiger iemand ziek werd, hoe groter het tekort aan vitamine K.

Daarmee is het coronavirus niet bestreden. CWZ-longarts Rob Janssen: ,,Een oplossing voor patiënten met COVID-19 is het nog niet, maar door onze waarnemingen hebben we de onderliggende ziektemechanismen bij het virus beter leren kennen.”

 

Inname vitamine K

Op korte termijn gaan het CWZ en Maastricht Universitair Medisch Centrum+ onderzoeken of inname van vitamine K een gunstig effect heeft op het ziekteverloop bij een coronabesmetting.

Vitamine K komt gewoonlijk via voeding in het lichaam en helpt bij bloedstolling. Vitamine K doet echter meer. Het activeert ook eiwitten die belangrijk zijn voor gezonde bloedvaten en mogelijk ook voor gezonde longen.

Het coronavirus veroorzaakt bij veel patiënten bloedstollingsproblemen en bloedproppen die onder andere kunnen vastlopen in de bloedvaten van de longen (longembolieën). Bij al deze gebeurtenissen kunnen factoren betrokken zijn die voor hun werking afhankelijk zijn van voldoende vitamine K.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ernstig-zieke-coronapatient-heeft-tekort-aan-vitamine-k~a0df1b58/
Vitamine K1: groene bladgroenten zoals spinazie, broccoli en kool, plantaardige margarine, boter.
Vitamine K2: natto of fermentatie van kikkererwtenmeel (MK-7); vlees en eieren (MK-4); (gefermenteerde) zuivelproducten zoals kaas en yoghurt (MK-8 en MK-9).
Vitamin K is a vitamin that is often overlooked in our daily dietary needs. This fat soluble vitamin plays a major role in our body's processing of calcium and Vitamin D; both of which are primary contributors in overall bone and heart function as well as health.
20 Vitamin K2 Rich Foods For Better Health (With the Vitamin K2 Per 100 g For Each Food) | Vitamin K2 is one of the least well known vitamins, but it is also one of the most important. This article presents 20 vitamin K2 rich foods. #vitamink2 #menaquinone #vitamins #nutrition
Vitamin K Deficiency, Foods & Health Benefits!
Vitamin K is one of the vitamins many people forget about. We frequently hear about the other vitamins like Vitamin C and D and their importance. But what does Vitamin K do for you? The most important thing Vitamin K does is to clot blood. A Vitamin K deficiency may show up with several symptoms; the most obvious being excessive bleeding.
A printable list of the top 10 foods highest in vitamin K.
vitamin K foods list A vitamin K deficiency can lead to heart disease, weakened bones, tooth decay and cancer.
Vitamin K Royalty Free Vector Image - VectorStock
Lees ook:   De waarheid over groene ogen

Gerelateerde berichten