web analytics

Studie onthult de wereldwijde mediabanden van George Soros

Een waakhondgroep heeft ontdekt dat de miljardair financiële connecties heeft met ten minste 253 nieuwsuitzendingen over de hele wereld, waardoor hij de publieke opinie kan beïnvloeden en zichzelf kan isoleren van kritiek, zo blijkt uit een nieuwe studie van een conservatieve Amerikaanse waakhondgroep.

De 92-jarige, Amerika’s grootste donor van democratische politieke kandidaten en linkse doelen, heeft banden opgebouwd met perskanalen en activistische mediaorganisaties door ze te financieren via zijn non-profitgroepen, meldde het Media Research Center (MRC) dinsdag . De ontvangers van het geld van Soros bereiken lezers, kijkers en luisteraars in vrijwel alle uithoeken van de wereld en in vele talen.

“Soros vertelde ooit aan de New York Times dat hij eraan werkte om de boog van de geschiedenis in de goede richting te buigen”, aldus de MRC. “Hij meent het.”

Het rapport van dinsdag was het eerste in een driedelige serie die de omvang van de media-invloed die Soros uitoefent zal onthullen. De tweede en derde aflevering zullen aangeven hoeveel geld de in Hongarije geboren activist naar mediaorganisaties heeft gesluisd en zullen de vestigingskanalen identificeren die banden hebben met de  “propaganda-tsaar”, aldus de waakhondgroep.

Soros onthult plan om de Amerikaanse democratie te redden

Het kopen van connecties met mediaorganisaties heeft de in Hongarije geboren miljardair geholpen zijn ‘open samenleving’- agenda vooruit te helpen door abortus, marxistische economie, anti-Amerikanisme, de politie, milieu-extremisme en ‘LGBT-fanatisme’ te promoten, beweerde de MRC. “Zijn wereldwijde media-invloed is enorm… Deze groepen oefenen enorme macht uit over informatie in de internationale politiek.”

Een van de groepen is NPR, dat ook geld ontvangt van de Amerikaanse belastingbetaler. De outlet ontving in 2016 $ 600.000 van de Soros-stichtingen, aldus de MRC. Een andere is Project Syndicate, wiens opinie-commentaren alleen al in 2021 meer dan 20.000 keer opnieuw werden gepubliceerd in 156 landen en 66 talen.

Lees ook:   Alles dat een Overheid...

Soros-groepen gaven ook minstens $ 492.000 om het International Fact-Checking Network van het Poynter Institute te financieren. “Het netwerk werkt samen met 100 zogenaamde factcheck-organisaties wereldwijd, waarmee het zich onderscheidt als een de facto Ministerie van Waarheid”, aldus de MRC. De factcheckers werken samen met Facebook en andere socialemediaplatforms om spraak over kwesties als Covid-19 en transgenderisme aan banden te leggen.

“Veel van de verkooppunten waarop Soros bankroll helpt, worden door Big Tech en andere journalisten gebruikt als informatiebronnen, terwijl andere gewoon linkse praatpunten herhalen” , merkte het onderzoekscentrum op.

Het paradepaardje van Soros, de Open Society Foundation zonder winstoogmerk, heeft ten minste 1,25 miljoen dollar geschonken aan het Marshall Project, een antipolitiegroepering die media als de New York Times, NBC News, Time Magazine en de Associated Press als “publicatiepartners” beschouwt. in zijn jaarverslag.

Bron

Gerelateerde artikelen

Back to top button