Muizen met twee vaders gemaakt in lab – onderzoeker

Een Japanse wetenschapper heeft naar verluidt eicellen gemaakt van de mannelijke muizenhuid en heeft draagmoeders gezonde jongen laten baren
Muizen met twee vaders gemaakt in lab – onderzoeker

Wetenschappers van een Japans laboratorium hebben gezonde nakomelingen voortgebracht uit twee mannelijke ouders met behulp van een genbewerkingstechniek om levensvatbare eicellen uit de huid te maken, zo beweert een vooraanstaande stamcelonderzoeker.

De doorbraak werd woensdag gemeld door professor Katsuhiko Hayashi van de Universiteit van Osaka tijdens de International Summit on Human Genome Editing in Londen. Hayashi werkt al tien jaar aan verschillende technieken om eitjes te maken van stamcellen. Zijn laatste artikel over dit onderwerp wacht op publicatie in het tijdschrift Nature, vertelde hij aan de BBC.

De kunstmatige gametogenese – of in-lab productie van geslachtscellen – gebeurde op muizen, meldde de wetenschapper in Londen tijdens een update over kerntechnologieën op het gebied van genoombewerking. Het omvatte het herprogrammeren van een huidcel in een pluripotente stamcel – een type cel dat later in andere soorten cellen kan veranderen.

De wetenschappers verwijderden het Y-chromosoom uit de stamcellen en creëerden kopieën van het X-chromosoom om het te vervangen. Met een volledige XX-set veranderden de cellen in eieren, hoewel slechts een klein percentage van het bronmateriaal het volledige proces kon ondergaan.

Studie waarschuwt voor mannelijk chromosoom

Het resultaat was van relatief slechte kwaliteit, met slechts zeven pups uit 630 pogingen om bevruchte embryo’s in draagmoeders te implanteren, legde Hayashi tijdens het evenement uit. Maar die zeven “zagen er goed uit”, voegde hij eraan toe, wat betekent dat ze zich normaal ontwikkelden en zelf nakomelingen hadden.

In 2018 meldden Chinese wetenschappers dat ze muizen hadden gefokt van ouders van hetzelfde geslacht, maar in hun experiment bleken de pups ongezond te zijn en niet lang te leven.

Hayashi waarschuwde dat de methode die door zijn laboratorium is bedacht nog lang niet volwassen is en dat het tien jaar kan duren voordat deze kan worden gebruikt voor menselijke vruchtbaarheidsbehandelingen.

De methode geeft koppels van hetzelfde geslacht echter hoop dat ze misschien kinderen kunnen krijgen die genetisch met hen verbonden zijn, hoewel een dergelijke vorm van voortplanting eerst door de samenleving moet worden geaccepteerd, betoogde de wetenschapper. Als dat gebeurt, is hij voorstander van dergelijk gebruik, zei hij tegen de BBC.

-Why?
Neem dan een spermacel van de broer van een vrouw. De vader desnoods.
Of een eicel van de moeder of zus, dat gepruts… goffer steek m drin kloar!
Geoldehoere!-

Hij voegde eraan toe dat het technisch mogelijk zou kunnen zijn voor een man om een ​​baby te verwekken met behulp van een kunstmatige eicel gemaakt van een somatische eicel en sperma, maar hij is “niet zo zeker of het in dit stadium veilig of acceptabel is voor de samenleving.”