Wetenschap & OntwikkelingMysterie

Nieuwe theorie suggereert dat parallelle universums samenwerken met en invloed hebben op ons eigen universum

Out of the Night

Het concept van parallelle universums is vaak afgebeeld in sciencefiction, zonder enig echt bewijs dat ze echt bestaan. Howard Wiseman van de Griffith University in Australië leidde een team dat gelooft dat de kwantumtheorie het mogelijk maakt dat meerdere versies van ons universum bestaan ​​en elkaar overlappen, en zelfs op kwantumniveau met elkaar communiceren. Michael Hall is de eerste auteur van het papier, dat in het tijdschrift werd gepubliceerd Physical Review X .

Het bestuderen van de nuances van de kwantumtheorie kan lastig worden, omdat dingen zich gedragen in strijd met wat je van gewone materie zou verwachten. Aangenomen wordt dat kwantumtoestanden van een systeem gelijktijdig bestaan ​​in alle mogelijke configuraties totdat een waarnemer het dwingt om één toestand aan te nemen.

In het midden van de 20e eeuw speculeerde de ‘Many Worlds’-theorie voor het eerst dat meerdere versies van de werkelijkheid zich van elkaar vertakken als afzonderlijke entiteiten die op discrete locaties bestaan, zonder enige interactie. Deze nieuwe theorie suggereert dat al deze oneindig veelvoudige werelden elkaar overlappen en tegelijkertijd hetzelfde gebied van tijd en ruimte innemen, net als een kwantumtoestand.

“Alle mogelijkheden worden dus gerealiseerd – in sommige universums miste de dinosaurus-dodende asteroïde de aarde. In andere landen werd Australië gekoloniseerd door de Portugezen, ”zei Wiseman in een persbericht . “Maar critici trekken de realiteit van deze andere universums in twijfel, aangezien ze ons universum helemaal niet beïnvloeden. Op dit punt is onze “Many Interacting Worlds” -benadering compleet anders, zoals de naam al aangeeft. “

Onder deze nieuwe interpretatie zouden sommige werelden in parallelle universums bijna identiek zijn. In andere gevallen is het “vlindereffect” verantwoordelijk voor totaal verschillende resultaten. Elk universum is even echt; het is niet zo dat het ene universum de waarheid is, terwijl andere bizarre kopieën zijn of op wat voor manier dan ook minder. Wiseman gelooft ook dat de kwantumkrachten die verantwoordelijk zijn voor het aansturen van dit gedeelde bestaan ​​ook verantwoordelijk zijn voor het veroorzaken van kwantuminteracties tussen de werelden. Overeenkomsten tussen werelden werken samen via kwantumkrachten, die de uitkomst van de wereld beïnvloeden door ze enigszins ongelijk te maken. Hoewel de theorie stelt dat de werelden met elkaar interageren op kwantumniveau en niet op grotere schaal, gelooft Wiseman ook dat de theorie die mogelijkheid ook niet uitsluit .

“Het mooie van onze benadering is dat als er maar één wereld is, onze theorie herleidt tot Newtoniaanse mechanica, terwijl ze, als er een gigantisch aantal werelden is, de kwantummechanica reproduceert. Daartussenin voorspelt het iets nieuws dat noch de theorie van Newton noch de kwantumtheorie is, ”vervolgde Wiseman. “We zijn ook van mening dat het nuttig zal zijn bij het plannen van experimenten om kwantumverschijnselen te testen en te exploiteren door een nieuw mentaal beeld van kwantumeffecten te creëren.”

De reacties van de natuurkundegemeenschap waren gevarieerd. Luboš Motl beschreef Wiseman’s paper als “een hopeloze

Zwart gat

onderneming en een enorme verspilling van tijd.” Charles Sebens van de University of Michigan is daarentegen meer in lijn met Wiseman. Met een andere manier van denken kwam hij tot een zeer vergelijkbare conclusie en zei tegen Nature : “Ze geven heel mooie analyses van bepaalde fenomenen zoals grondtoestandsenergie en kwantumtunneling.”

Het grote obstakel is nu natuurlijk om te bepalen hoe Wiseman’s ideeën kunnen worden getest en hoe kwantumvariaties kunnen worden gedetecteerd die kunnen duiden op interacties met een andere wereld.