Geschiedenis

Onderzoekers onderzoeken planten die tot leven zijn gewekt uit 32.000 jaar oude zaden

Onderzoekers gebruiken 32.000 jaar oude zaden om planten te kweken en te onderzoeken
Dankzij het werk van eekhoorns konden onderzoekers in Siberië levensvatbare Silene stenophylla- planten kweken uit 32.000 jaar oude zaden. Deze ongelooflijke gebeurtenis, die plaatsvond in 2012, heeft nog steeds een dramatische gebeurtenis in de wetenschappelijke gemeenschap en nu proberen Oostenrijkse onderzoekers het DNA van de plant te sequencen om erachter te komen hoe de plant zo lang heeft kunnen overleven.Het verhaal begint meer dan 10 jaar geleden, toen een team van Russische, Hongaarse en Amerikaanse wetenschappers de bevroren zaden in 2007 terugwonnen. Ze werden 125 voet onder de grond begraven, diep in de Siberische permafrost. Het team onderzocht de holen van oude eekhoorns toen ze de ontdekking deden. Fruit en zaden waren perfect afgesloten van de elementen dankzij de graaftechnieken van de eekhoorns.

“De eekhoorns groeven de bevroren grond om hun holen te bouwen, die ongeveer zo groot zijn als een voetbal, eerst hooi en daarna dierenvacht erin voor een perfecte opslagkamer”, vertelde Stanislav Gubin, een van de onderzoekers die de holen verkende. ‘Het is een natuurlijke cryobank.’

Vijf jaar nadat ze de zaden voor het eerst hadden gevonden, konden wetenschappers weefsel uit onrijp fruit halen en een Silene stenophylla laten groeien  . De resulterende planten bloeiden bloemen en waren vruchtbaar, volgens een studie gepubliceerd door de onderzoekers. Interessant is dat deze oude planten opvallend veel leken op de moderne versie die vandaag de dag nog steeds in Siberië groeit.

Nu gaan onderzoekers in Oostenrijk nog een stap verder door het DNA van deze prehistorische planten te onderzoeken. Ze willen de genomen van de planten in kaart brengen en hun DNA sequentiëren om te zien hoe de planten konden overleven. Omdat de Russische permafrost nu aan het ontdooien is, kunnen ze ook de omgeving verder onderzoeken om te zien welke factoren de zaden levensvatbaar hielden.

Ze zijn met name op zoek naar aanpassingen aan zeer hete, droge of natte omstandigheden die hen kunnen helpen te zien hoe andere planten zichzelf kunnen beschermen tegen klimaatverandering. “Ik denk dat de mensheid dankbaar moet zijn voor elk stukje kennis dat we kunnen creëren om onze akkerlanden te beschermen”, zegt professor Margit Laimer, een plantenbiotechnoloog aan de Universiteit voor Natuurlijke Hulpbronnen en Levenswetenschappen in Wenen.

Onderzoekers zijn op zoek naar het DNA van planten die zijn gekweekt uit 32.000 jaar oude zaden.

h / t: [ Sky News ]

Alle afbeeldingen via Sky News, tenzij anders vermeld.

Prachtig dit!