...

16 juni 2021

 

5 voedingsmiddelen om seizoensgebonden allergieën te helpen bestrijden

Naarmate het weer warmer wordt en bomen en grassen beginnen te bloeien, nemen ook de uitdagingen van seizoensgebonden allergieën toe. De aandoening wordt allergische rhinitis of hooikoorts genoemd en treft 19,2 miljoen Amerikaanse volwassenen en 5,2 miljoen kinderen. 1  Veel artsen leunen zwaar op voorgeschreven medicijnen om de symptomen te verlichten.

Toch is het een goed idee om ook alternatieve voedingsopties op te nemen om uw afhankelijkheid van medicatie te verminderen. U bent waarschijnlijk bekend met de meest voorkomende symptomen van niezen, verstopte neus of loopneus, tranende en jeukende ogen. Een aanzienlijk aantal mensen met allergieën ervaart echter ook merkbare hersenmist.

 

De ontstekingsreactie die wordt veroorzaakt door een allergische reactie, heeft invloed op uw hersenen. Het kan de slaap verstoren en benauwdheid in uw middenoor veroorzaken. Deze ontsteking kan leiden tot duizeligheid of hersenmist. 2  Gegevens suggereren ook dat allergieën een significant effect hebben op de cognitieve functie.

Bijvoorbeeld, kan het belemmeren het leren in schoolgaande kinderen, 3  oorzaak verstoorde cognitieve functie in gebieden die onafgebroken aandacht, korte en lange termijn geheugen en informatieverwerking, 4  en kunnen aanzienlijke vermoeidheid en stemmingswisselingen veroorzaken. 5

Een studie 6  vond bewijs voor een nauwe relatie tussen een allergische reactie, inflammatoire cytokines en slaap als mogelijke mediatoren. Er zijn verschillende natuurlijke opties beschikbaar voor mensen met seizoensgebonden allergische reacties. De volgende vijf voedingsmiddelen zijn enkele van de voedingsmiddelen die de symptomen en ontstekingen die verband houden met de aandoening helpen verminderen. 7

Eigenschappen in gember verminderen seizoensgebonden allergische reacties

Gember  heeft een lange geschiedenis van medicinaal gebruik, ook als een natuurlijk middel tegen spijsverterings- en ademhalingsaandoeningen. 8  Hoge niveaus van ontstekingsremmende fytochemicaliën hebben mogelijk bijgedragen aan de positieve effecten die gember had in een dierstudie 9  om pro-inflammatoire cytokines en mestcelactivering te onderdrukken, wat de symptomen van allergische rhinitis vermindert.

Een ander laboratorium en menselijke studie 10  toonde aan dat Benifuuki groene thee en gemberextract een significant effect hadden op het onderdrukken van cytokines en vertraagde allergieën. Elf weken na het begin van het onderzoek hadden degenen die de Benifuuki-thee gebruikten een verminderde incidentie van jeukende ogen, loopneus en keelpijn.

De resultaten suggereerden dat een opeenvolgende maand van het  drinken van groene thee  met gemberextract de symptomen van seizoensgebonden rhinitis zou kunnen verminderen zonder de normale immuunrespons te beïnvloeden. Gember heeft verschillende andere voordelen, waaronder bescherming tegen DNA-schade na blootstelling aan vrije radicalen. In één baanbrekend onderzoek  toonde 11 gember het vermogen aan om verschillende inflammatoire markers te verminderen.

Gember wordt het meest gebruikt bij het verlichten van symptomen van  misselijkheid en braken . 12  Een studie 13  van de Universiteit van Miami toonde aan dat gember het potentieel heeft om niet-steroïde ontstekingsremmende geneesmiddelen te vervangen bij patiënten met artrose in de knie. Het was ook even effectief als pijnmedicatie bij het helpen van vrouwen met primaire dysmenorroe (menstruatiekrampen) 14  en was effectief tegen door inspanning veroorzaakte spierpijn. 15

Meerdere voordelen van Superfood-bijenpollen

De honingbij produceert waardevolle natuurlijke voedingsmiddelen die sommigen ‘superfoods’ hebben genoemd. 16  Deze omvatten koninginnengelei, propolis en bijenpollen. Bijenpollen zijn het stuifmeel dat honingbijen terugbrengen naar de korf van planten in hun geografische gebied.

Analyse heeft aangetoond dat het acht van de negen essentiële aminozuren bevat die tot zeven keer hoger kunnen zijn dan in een gelijk gewicht van ander eiwitrijk voedsel. Bijenpollen bevatten ook veel bioflavonoïden, vitamine B-complex en vitamine A, C, D, E en K. Het wordt van oudsher gebruikt om de energie te verhogen en wordt zelfs door sommige Olympische atleten gebruikt.

Analyse van de verbinding onthult dat het ontstekingsremmende, antimicrobiële en schimmelwerende eigenschappen in het lichaam heeft en het potentieel heeft om radicalen op te ruimen. 17  Bijenpollen bemiddelen bij wondgenezing en hebben immunostimulerende eigenschappen tegen kanker. Verdere evaluatie toont aan dat het de activering van mestcellen kan remmen  , 18  wat seizoensgebonden allergische reacties veroorzaakt.

Bijenpollen kunnen ook worden gebruikt om uw lichaam ongevoelig te maken voor uw seizoensgebonden allergieën. 19  Voor maximale effectiviteit moet u elke dag bijenpollen beginnen te nemen, ten minste zes weken voordat u gewoonlijk allergiesymptomen begint te vertonen. Blijf het het hele seizoen innemen. Het bijenpollen helpt de productie van antilichamen te stimuleren, wat op zijn beurt helpt bij het elimineren van uw allergische reactie.

Antioxiderende kracht van vitamine C

Vitamine C staat ook bekend als ascorbinezuur. Als u denkt aan voedingsmiddelen met een hoog vitamine C-gehalte, denkt u misschien eerst aan citrusvruchten zoals sinaasappels en grapefruit. Andere goede bronnen zijn echter paprika’s, aardbeien, broccoli, spruitjes en zwarte bessen. 20

Vitamine C  is een in water oplosbare vitamine die een essentiële cofactor is bij verschillende enzymatische reacties en in verband is gebracht met een verlaagd risico op hoge bloeddruk, beroerte en coronaire hartziekten. 21  Verder bewijs suggereert dat het een aanvullende therapie kan zijn om hartletsel na een hartaanval of een hartprocedure te verminderen.

U bent wellicht bekend met onderzoeken 22  die aantonen dat regelmatig gebruik de duur van verkoudheid op een bescheiden manier kan verkorten. 23  Maar wist u dat vitamine C ook kan helpen bij het verminderen van uw symptomen van seizoensgebonden allergieën?

Een studie 24  die in 2018 werd gepubliceerd, gebruikte intraveneuze vitamine C bij patiënten met aan allergie gerelateerde ademhalingssymptomen. Meer dan 50% van de deelnemers aan de studie gebruikte alleen vitamine C. De onderzoekers ontdekten dat de waarnemingen suggereerden dat “intraveneuze hoge dosis vitamine C allergie-gerelateerde symptomen vermindert.” 25

Vitamine C is een natuurlijk antihistaminicum 26  en antioxidant. 27  Histamine is een van de ontstekingsmediatoren die symptomen veroorzaakt die 28  vaak voorkomen bij een seizoensgebonden allergische reactie. Sommige mensen vinden verlichting van hun allergische symptomen wanneer ze vrij verkrijgbare antihistaminica gebruiken. 29

Minimaliseer zwelling door allergische rhinitis met kurkuma

Kurkuma  komt uit de gemberfamilie, is een veelgebruikte specerij en wordt gebruikt in de traditionele geneeskunde. 30  Historisch gezien werd het gebruikt in de Ayurvedische geneeskunde en de traditionele Chinese geneeskunde (TCG). Het belangrijkste actieve ingrediënt in kurkuma is curcumine, waardoor de wortelstok zijn gele kleur krijgt.

Curcumine heeft ontstekingsremmende, antiseptische, antitumorale en antioxiderende eigenschappen. Bij gebruik in een diermodel remde curcumine de afgifte van histamine uit mestcellen en vertoonde het een “duidelijke remming van de allergische respons bij dieren die werden behandeld met curcumine, wat suggereert dat curcumine een belangrijke rol speelt bij het verminderen van de allergische respons.” 31

Een recentere menselijke studie 32  betrof 241 patiënten met symptomen van allergische rhinitis (AR) om de werkzaamheid van curcumine te testen. De onderzoekers maten de weerstand van de nasale luchtstroom en ontdekten dat curcumine de verstopte neus, niezen en rhinorroe verlichtte. Uit eerdere laboratoriumstudies bleek dat curcumine een significant effect kan hebben op de symptomen van seizoensgebonden allergieën.

Onderzoekers van deze menselijke studie concludeerden: 33  “Deze pilotstudie levert het eerste bewijs van het vermogen van curcumine om de nasale luchtstroom te verbeteren en de immuunrespons te moduleren bij patiënten met AR.”

In het wild gevangen zalm uit Alaska kan de allergische gevoeligheid verminderen

In het wild gevangen zalm uit Alaska bevat veel omega-3-vetzuren. Er zijn drie geïdentificeerde vormen van  omega-3-vetten : alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). 34  ALA komt vooral voor in planten, terwijl DHA en EPA worden aangetroffen in vette vis en zeevruchten.

Uw lichaam zet ALA doorgaans om in DHA op niveaus die lang niet genoeg zijn voor de gezondheid van hersenen en hart. 35  Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat de conversieratio minder dan 0,5% bedraagt. 36  Met andere woorden, om voldoende EPA en DHA binnen te krijgen om een ​​ontstekingsremmend effect te hebben op ziektes als astma en allergieën, 37  moet je voedsel eten dat rijk is aan EPA en DHA.

Studies hebben ook gesuggereerd dat een hogere inname van  omega-6-vetzuren  verband houdt met een verhoogde incidentie van seizoensgebonden allergische reacties. 38  Omega-6-vetten zijn te vinden in bewerkte zaden of in “plantaardige” oliën zoals saffloer-, maïs-, soja- en sesamolie. 39  Met andere woorden, de meeste – zo niet alle – bewerkte voedingsmiddelen.

Er is ook een verband tussen het gebruik van omega-3-vetten tijdens de zwangerschap en een verminderde incidentie van seizoensgebonden allergieën bij zuigelingen en kinderen, wat suggereert dat er een beschermend verband is. 40  Een cross-sectionele, populatie-gebaseerde studie 41  van 568 volwassenen toont aan dat degenen met een hogere omega-3-index een verminderd risico op allergische rhinitis hadden.

Interessant is dat ze ook ontdekten dat degenen met een hogere inname van ALA via de voeding een aantal van dezelfde verminderingen ervoeren. Een recentere studie 42  analyseerde het verband tussen het mediterrane dieet, rijk aan omega-3-vetzuren, en chronische ontstekingsziekten zoals seizoensgebonden allergieën.

Ze stellen dat de oplosbaarheid en opname van bepaalde fytochemicaliën kan verbeteren wanneer ze worden geconsumeerd met omega-3-rijk voedsel. Dit kan het werkingsmechanisme verklaren achter de rol van omega-3-vetten en in vet oplosbare micronutriënten bij de ontwikkeling van allergische ontstekingen.

Handiger strategieën om seizoensgebonden allergieën te verlichten

Seizoensallergieën zijn van invloed op verschillende lichaamssystemen, dus als u een veelzijdige aanpak gebruikt, vergroot u de kans dat u symptomen en reacties vermindert. Zoals bij de meeste gezondheidsproblemen die uw immuunsysteem aantasten, is het cruciaal om met een gezonde darm te beginnen.

Allergische reacties beginnen in het immuunsysteem wanneer een relatief onschadelijk eiwit een overreactie veroorzaakt en antilichamen produceert om het allergeen aan te vallen. Uw voeding en  darmgezondheid  spelen een cruciale rol bij het optimaliseren van uw immuunsysteem.

Een strategie die de symptomen helpt verminderen, is natuurlijk om uw blootstelling aan de triggers te verminderen. Er zijn verschillende manieren om te helpen, waaronder het beperken van uw tijd buitenshuis tot wanneer de pollenaantallen het laagst zijn. 43  Dit is meestal in de late namiddag, aangezien het aantal pollen op een gemiddelde dag halverwege de ochtend piekt. Beperk de buitentijd wanneer het warm, droog en winderig is, aangezien het aantal pollen hoger kan zijn.

Draag handschoenen tijdens het tuinieren en raak uw ogen niet aan. Als je klaar bent buiten, neem dan een douche en was je kleren. Stofzuig uw huis, inclusief de meubels, regelmatig. Idealiter wilt u een HEPA-filterstofzuiger gebruiken, uw schoenen bij de deur laten staan ​​om te voorkomen dat u pollen in huis brengt en een HEPA-luchtfilter gebruiken om uw blootstelling aan allergenen te verminderen. 44

De natuur heeft ook verschillende verbindingen geleverd die helpen bij het verlichten van allergische rhinitis en seizoensgebonden allergieën door uw immuunsysteem te ondersteunen en allergische symptomen te blokkeren, waarvan er vele worden veroorzaakt door de afgifte van histamine. U vindt een bespreking hiervan, waaronder quercetine, bromelaïne en methylsulfonylmethaan (MSM) in ” Spring Fever – How to Treat Allergies .”

Bronnen en referenties:

Oorspronkelijk gepubliceerd op mercola.com en hier met toestemming gereproduceerd.

Aanbevolen artikelen door Dr. Joseph Mercola:

Over de auteur:

 

Lees ook:   We hebben de zorgverzekeraars niet meer nodig. Er gaat verandering komen!

Dr. Joseph Mercola, geboren en getogen in de binnenstad van Chicago, IL, is een osteopathisch arts die is opgeleid in zowel traditionele als natuurlijke geneeskunde. Dr. Mercola, gecertificeerd in de huisartsgeneeskunde, was vijf jaar lang voorzitter van de afdeling huisartsgeneeskunde van het St. Alexius Medisch Centrum en kreeg in 2012 de status van fellowship van het American College of Nutrition (ACN).

Terwijl hij in de praktijk eind jaren tachtig besefte dat de medicijnen die hij aan chronisch zieke patiënten voorschreef, niet werkten. Begin jaren negentig begon hij de wereld van de natuurlijke geneeskunde te verkennen en veranderde al snel de manier waarop hij geneeskunde beoefende.

In 1997 richtte Dr. Mercola  Mercola.com op , dat nu routinematig tot de top 10 van gezondheidssites op internet behoort. Zijn passie is om het traditionele medische paradigma in de Verenigde Staten te transformeren. “Het bestaande medische establishment is verantwoordelijk voor het doden en permanent verwonden van miljoenen Amerikanen … Je wilt praktische gezondheidsoplossingen zonder de hype, en dat is wat ik aanbied.”

Bezoek  Mercola.com  voor meer informatie, of lees Dr. Mercola’s volledige biografie en hervat  hier .

Gerelateerde berichten