Gezondheid & Uiterlijk

Verborgen bacteriehaarden: je gsm, tandenborstel en … balpen!

Hygiëne, we vinden het allemaal belangrijk en besteden er veel aandacht aan. We wassen onze handen na een toiletbezoek, houden onze hand voor onze mond als we hoesten, enzovoort. Maar wist je dat bacteriën dagen of zelfs maanden kunnen overleven op bepaalde oppervlaktes? Sommige items hou je dan ook beter voor persoonlijk gebruik. Wij geven een overzichtje.

1. Gsm
Vorige maand publiceerde de London School of Hygiene and Tropical Medicine de resultaten van een hygiëne-onderzoek van zo’n 390 gsm’s. Zij stelden vast dat die bijna allemaal bacteriën bevatten, sommige zelfs 1.000 soorten. Ook de superbacterie MRSA en E.coli, die voedselvergiftiging veroorzaken, werden meermaals aangetroffen.

Het kan dus zeker geen kwaad om af en toe je gsm te reinigen met een antibacterieel doekje.

2. Toetsenbord en muis
Wanneer je nog eens in de verleiding komt om in te loggen op de computer van een collega, vergeet dan niet dat het toetsenbord waarschijnlijk smeriger is dan het gemiddelde toilet! Uit een recent Brits onderzoek bleek namelijk dat de toetsenborden in Londense kantoren maar liefst vijf keer meer bacteriën bevatten dan een toiletbril.

En met de computermuis is het niet veel beter gesteld. Volgens een studie van de University of Arizona bevatten die gemiddeld 1,676 microbes per vierkante inch (2,54 centimeter) bevatten.

Dat is natuurlijk niet verwonderlijk als je weet dat 10 procent van de kantoorwerkers nog nooit zijn toetsenbord schoonmaakte, terwijl één op de vijf nog nooit zijn muis reinigde. Het probleem wordt ook erger doordat de helft van de werknemers eet aan zijn bureau, want kruimels trekken bacteriën aan.

3. Handdoeken
Als je je eigen handdoek niet kan vinden of als die kleddernat is, dan is het verleidelijk om die van iemand anders te ‘lenen’. Maar dat is een slecht idee.

“Handdoeken zijn de perfecte voedingsbodem voor bacteriën, want ze zijn vochtig en worden achtergelaten in warme badkamers”, weet microbioloog dr. Ron Cutler van de University of London.

4. Zeeppomp
We weten allemaal dat we onze handen moeten wassen na een toiletbezoek, dus grijpen we naar het zeeppompje. Helaas is er een grote kans dat die je handen vuiler maakt, in plaats van ze te reinigen.

Een studie van de University of Arizona found bewees dat een kwart van de pompjes besmet is, terwijl het in fitnesscentra zelfs om één derde gaat.

“Als je de zeepdispenser aanraakt, dan kom je waarschijnlijk in aanraking met de bacteriën van iemand anders”, zegt dr. Cutler. “Als je daarna je handen erg grondig wast, is er geen probleem. Veel mensen wassen echter veel te oppervlakkig, waardoor ze de bacteriën meenemen.”

5. Tandenborstel
Bij sommige families of koppels is het normaal dat tandenborstels af en toe gedeeld worden. Het probleem is dat die er misschien wel proper uitzien, maar eigenlijk schuilplaats voor bacteriën zijn.

Vergeet bijvoorbeeld niet dat de tandenborstels in de badkamer bewaard worden, meestal dicht bij het toilet. Bij het doorspoelen worden bacteriën in de lucht gespoten, die kunnen landen op je tandenborstel.

Bewaar je tandenborstel daarom in een kast, of koop er één met een dekseltje.

6. Afstandsbediening
Als je incheckt in een hotelkamer, is het een goed idee om de afstandsbediening van de televisie schoon te maken.

“Die wordt wekelijks door verschillende mensen aangeraakt én meestal niet gereinigd door de poetsvrouwen”, weet hygiëne-expert Paul Morris.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de afstandsbediening thuis, want uit een recente rondvraag bleek dat 55 procent nog nooit zijn afstandsbediening had gereinigd. Doe dat regelmatig met een antibacterieel doekje!

7. Balpen
Mag ik je pen even lenen? Het is een vraag die je zelfs aan een volslagen vreemde zou stellen. Hou echter in je achterhoofd dat ook een balpen een voedingsbodem is voor bacteriën.

Uit een recente rondvraag bleek bijvoorbeeld dat één op de vijf werknemers bekent dat hij of zij op de achterkant van zijn pen bijt. Alle bacteriën uit hun mond worden dus overgebracht op de balpen.

De pennen van accountants bleken maar liefst 2.400 bacteriën te bevatten, die van een advocaat ‘slechts’ 670.

8. Winkelwagentje
Ze lijken misschien onschuldig, maar volgens een Amerikaanse studie bevat maar liefst 80 procent van de winkelwagentjes sporen van E.coli. Daarnaast troffen ze ook bacteriën en virussen aan die verkoudheden, griep en diarree veroorzaken.

Neem dus zeker een doekje mee als je gaat shoppen en veeg het handvat van het winkelwagentje af voor je het gebruikt.

9. Nagelborstel
“Als je een borstel gebruikt om het vuil van onder je nagels te halen, mag je niet vergeten om die daarna te reinigen”, zegt Steve Riley. “Wanneer je bijvoorbeeld restjes eten weghaalt, worden die vaak achtergelaten op de nagelborstels.”

Dat moet echter geen reden zijn om je nagels niet meer schoon te maken, maar zorg ervoor dat je de nagelborstel na elk gebruik reinigt met een desinfecterend middel.

10. Kinderstoel
Eerder dit jaar toonde een studie aan dat kinderstoelen in een restaurant meer bacteriën bevatten dan het gemiddelde toilet. Amerikaanse onderzoekers namen in 30 restaurants staaltjes en stelden vast dat zelfs schijnbaar propere stoelen ontzettend veel bacteriën bevatten.

De stoelen worden namelijk niet alleen besmeurd met voedsel, maar komen ook in contact met lekkende luiers en vuile vingers van andere kinderen.

Bovendien is het immuunsysteem van een kind veel minder sterk dan bij volwassen, dus pikken zij sneller infecties op. Maak de kinderstoel dus zeker eerst proper met een desinfecterend doekje, alvorens je kind erop gaat zitten. Doen! (lbs)