De verborgen gevaren van sportcentra

De verborgen gevaren van sportcentra (en hoe ze te voorkomen)
 
Naar de fitness of het zwembad gaan, lijkt een goede manier om fitter en gezonder te worden. Maar de Amerikaanse krant The Washington Post waarschuwt ook voor de verborgen gezondheidsgevaren van zulke centra. Veel paniek voor weinig risico? Wel ja, maar een gewaarschuwde vrouw is er tien waard.

Het belangrijkste criterium is hygiëne. Slecht onderhoud van zwembaden, douches, kleedkamers en fitnessmachines zijn de belangrijkste gezondheidsrisico’s, met huidinfecties, hartaanvallen en oogziekten tot gevolg. Zo voorkom je dat je uitje naar de sportschool eindigt bij de dokter.

1)    Huidinfecties
De bacteriën die huidinfecties veroorzaken gedijen enorm goed op fitnesstoestellen, yogamatten en handdoeken. Vooral de oksels, poep, de lies en de nek lopen risico, zeker als er al een snij- of schaafwond was. De meeste infecties verdwijnen (gelukkig) vanzelf maar ervaar je een hardnekkige uitslag of etterende puistjes, ziet de zone rood en/of voelt die warm aan, loop dan eens langs bij een apotheek of de huisarts.

Preventieve maatregelen
Neem je eigen handdoek mee, zowel voor de douches als voor een yogales of sportsessie. Maak zelf de fitnesstoestellen schoon na een intense sportbeurt, en was je handen extra als je een wondje hebt. Vermijd jacuzzi’s sowieso als je een wondje hebt.

2)    Zwembaden
Chloor, filters, afwateringssystemen en pompen moeten ervoor zorgen dat een zwembeurt geen synoniem wordt voor een infectie of een verkoudheid. Helaas worden niet alle zwembaden even goed onderhouden. Troebel of groenig water moet gewantrouwd worden. Vraag naar de chlorine- en zuurtegraadniveaus van het water bij de werknemers of doe een zelftest. Chlorine zou 1 tot 3 deeltjes per miljoen moeten zijn, de zuurtegraad (pH-waarden) tussen 7,2 en 7,8.

Om anderen te beschermen neem je zelf een goede douche (en voetbad) voor je in het water gaat. Was zeker je handen nadat je naar het toilet bent geweest, of een luier hebt ververst.

3)    Spierpijn
Een van de grootste gevaren in de fitness is…. Jijzelf. Sinds 1990 is het aantal ongevallen met gewichten in fitnesscentra met 50 procent gestegen, vooral bij de 45-plussers. Een foutief gebruik van materiaal kan je enorm veel pijn opleveren, en dus is het belangrijk dat je niet te stoer wil doen en je dus niet overheft. Warm ook altijd je spieren op door wat te lopen of lichte gewichten te heffen.

Voor de echte training kies je beter weerstandmachines of elastische banden in plaats van vrije gewichten. Hou het gewicht laag genoeg zodat je 15 bewegingen kan maken, en neem je tijd: 2 seconden om te heffen, vier seconden om te laten zakken. Adem  op het juiste moment in (zakken) en uit (heffen). Hou zeker je adem niet in, want daardoor kan je flauwvallen of je bloeddruk de hoogte injagen.

4)    Hartaanval
Bewegen en sporten zorgt ervoor dat je hartspier langzaam maar zeker aansterkt. Maar als je in slechte conditie bent, kan die sportsessie er net te veel aan zijn, zeker als je verkouden of grieperig bent.

Dit kan je voorkomen door een dokter te consulteren voor je aan cardio-oefeningen begint, zeker als je op middelbare leeftijd of ouder bent. Vraag ook assistentie in het fitnesscentrum en draag een hartslagmeter. Stop de oefening als je slecht wordt of pijn krijgt.

5)    Oogaandoeningen
Niet meteen een ziekte of verwonding waar je aan denkt bij het sporten, maar het overkomt jaarlijks 40.000 Amerikanen. Tennis- , squash- , pingpong- of raketballen komen vaak terecht waar ze niet thuishoren. De oplossing is een beschermende bril, maar we zien dat nog niet gauw een hit worden. (edp)

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1200567/2010/12/27/De-verborgen-gevaren-van-sportcentra-en-hoe-ze-te-voorkomen.dhtml

Gerelateerde Berichten