Menselijke cellen die in apenembryo’s worden gekweekt, leiden tot ethische discussies

Apenembryo’s met menselijke cellen zijn gemaakt in een laboratorium, heeft een studie bevestigd.

bc8d75fd232ad5aa873c976fa1740439 AnGel-WinGs.nl

Het onderzoek, door een Amerikaans-Chinees team, heeft tot een nieuw debat over de ethiek van dergelijke experimenten geleid.

De wetenschappers injecteerden menselijke stamcellen – cellen die zich kunnen ontwikkelen tot veel verschillende lichaamsweefsels – tot makakenembryo’s.

De zich ontwikkelende embryo’s werden tot 20 dagen bestudeerd.

Andere zogenaamde embryo’s van gemengde soorten, of chimaera’s, zijn in het verleden geproduceerd, waarbij menselijke cellen in embryo’s van schapen en varkens zijn geïmplanteerd.

De wetenschappers werden geleid door prof. Juan Carlos Izpisua Belmonte van het Salk Institute in de VS, die in 2017 hielp bij het maken van de eerste hybride mens-varken.

Hun werk zou de weg kunnen banen om het ernstige tekort aan transplanteerbare organen aan te pakken en om meer inzicht te krijgen in de vroege menselijke ontwikkeling, ziekteprogressie en veroudering, zei hij.

“Deze chimere benaderingen zouden erg nuttig kunnen zijn voor het bevorderen van biomedisch onderzoek, niet alleen in de allereerste levensfase, maar ook in de laatste levensfase.”

Hij beweerde dat de studie, gepubliceerd in het tijdschrift Cell, voldeed aan de huidige ethische en juridische richtlijnen.

“Uiteindelijk voeren we deze onderzoeken uit om de menselijke gezondheid te begrijpen en te verbeteren”, zei hij.

‘Ethische uitdagingen’

Sommige wetenschappers hebben echter hun bezorgdheid geuit over het experiment, met het argument dat terwijl de embryo’s in dit geval na 20 dagen werden vernietigd, anderen zouden kunnen proberen het werk verder te zetten.

Ze roepen op tot een openbaar debat over de implicaties van het creëren van deels menselijke / deels niet-menselijke hersenschimmen.

In een commentaar op het onderzoek zei dr. Anna Smajdor, docent en onderzoeker in biomedische ethiek aan de Norwich Medical School van de University of East Anglia, dat het “aanzienlijke ethische en juridische uitdagingen” opleverde.

Ze voegde eraan toe: “De wetenschappers achter dit onderzoek stellen dat deze chimere embryo’s nieuwe kansen bieden, omdat ‘we bepaalde soorten experimenten bij mensen niet kunnen uitvoeren’. Maar of deze embryo’s menselijk zijn of niet, is de vraag.”

Prof Julian Savulescu, directeur van het Oxford Uehiro Centre for Practical Ethics en mededirecteur van het Wellcome Centre for Ethics and Humanities, University of Oxford, zei dat het onderzoek “de doos van Pandora opent voor mens-niet-menselijke hersenschimmen”.

Hij voegde eraan toe: “Deze embryo’s werden vernietigd na 20 dagen ontwikkeling, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat mens-niet-menselijke hersenschimmen met succes worden ontwikkeld, misschien als een bron van organen voor mensen. Dat is een van de langetermijndoelen hiervan. Onderzoek.”

Sarah Norcross, directeur van de Progress Educational Trust, zei dat hoewel er “substantiële vooruitgang” wordt geboekt in het embryo- en stamcelonderzoek, wat even substantiële voordelen zou kunnen opleveren, “er een duidelijke behoefte is aan openbare discussie en debat over de ethische en regelgevende uitdagingen opgeworpen “.