web analytics
11:11 Dubbele getallen
Maatschappij & Psyche

Hoofddoek of haar…wat is die sluier toch?

Wat wordt er gezegd over die sluier in de bijbel en de koran…?

 

Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: “En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de ‘Aurat’ van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen.” (Soerat an Noer, 31) In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: “O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.” (Al Ahzab, aya 59) De Aurat (zoals genoemd in Soerat an-Noer) betekent de lichaamsdelen van de mannen en vrouwen die niet getoond mogen worden. Welke deze lichaamdelen zijn, wordt bepaald door wie er naar wie kijkt. De ‘ Aurat tussen: – Mannen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel. – Vrouwen onderling: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel. – Vrouwen tegenover mannen, die niet in Vers 31 genoemd worden: haar gehele lichaam, behalve haar gezicht en handen. In het bijzijn van mannen die wel in dit Vers genoemd worden mogen zij hun hoofddoek of sluier afnemen. – Mannen tegenover vrouwen: het gedeelte van het lichaam tussen knieën en navel. Er zijn ook talloze Ahadith die het dragen van hoofddoek verplicht stellen. Maar daar ga ik niet op in, want anders wordt het te uitgebreid. De hijaab van de vrouw dient dik te zijn, zodat men er niet doorheen kan kijken De hijaab dient losjes te zijn, dus niet strak, zodat het geen lichaamsdeel accentueert De hijaab dient niet geparfumeerd te worden met bakhoer of een geurtje De hijaab dient niet te lijken op mannelijke kledij De hijaab dient niet op de kledij van de ongelovige vrouwen te lijken Het dient geen kledingstuk van faam en ijdelheid te zijn Ook mag de kleding geen versiering op zich zijn, omdat dit juist in strijd is met het bevel om haar aantrekkelijkheden te bedekken.

Hierboven wordt van alles geschreven op basis van afgeleide teksten en interpretaties. Maar er staat echt NERGENS in de Koran dat vrouwen hun haar moeten bedekken. In de Koran staat dat vrouwen hun boezem moeten bedekken (Soera 24:30–31). En er staat in de Koran dat vrouwen buitenshuis een kleed moeten omslaan zodat ze herkenbaar zijn en niet worden lastiggevallen (Soera 33:58–59). Verder staat er niets in de Koran over het bedekken van je haar of gezicht of benen. Helemaal niets. Nee, echt niet!

 

De moslima’s die in het openbaar een hoofddoek (hijab of hidjaab of jilbab) dragen, doen dit veelal omdat zij menen dat dit een islamitisch voorschrift is. Zij baseren zich daarbij op ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31 en Soera De Partijscharen 59. Hoewel daar niet letterlijk staat dat het haar bedekt moet worden, wordt dit door Koranexegeten doorgaans op deze wijze uitgelegd. Zij baseren zich mede op overleveringen die terug zouden gaan tot de tijd van Mohammed. Anderen menen dat tijdens het leven van Mohammed alleen zijn eigen vrouwen gesluierd en afgezonderd geleefd hebben en dat andere vrouwen deze vrouwen later zijn gaan imiteren.

Over gelovige vrouwen in het algemeen zegt de Koran: “En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun ogen neerslaan en over hun geslachtsorganen waken, en hun sier niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broers ……… Soera An-Noer (Het Licht) vers 31. En “O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun gewaden over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijk om hen te herkennen en worden zij niet lastiggevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig” (Soera AL-Ahzab:59)

De hier gebruikte term is dus niet hidjaab. Hidjaab is afgeleid van het in aya 53 van Soera De Partijscharen voorkomende woord ‘afscheiding’, dat in verband met de vrouwen van Mohammed wordt gebruikt (“En als u haar (zijn vrouwen) om iets vraagt, vraagt het dan van achter een afscheiding”). Khumur (meervoud van khimar) is afgeleid van khamara, wat “bedekken” betekent. De term wordt vaak als “hoofddoek” of “sluier” vertaald, maar zou ook kunnen betekenen dat vrouwen in het bijzijn van vreemde mannen hun boezem moeten bedekken[bron?].

Uit de zinsnede “dan hetgeen daarvan zichtbaar moet zijn” kan men eventueel afleiden dat zij enkel hun gezicht en hun handen mogen tonen. De boodschap van de betrokken passage is vooral dat zowel mannen als vrouwen deemoedig en kuis moeten zijn.

https://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/366736/koran-vrouwen-hoofddoekjes-dragen

Bijbel

 

https://www.rug.nl/education/scholierenacademie/studieondersteuning/profielwerkstuk/alfasteunpunt/subjects/onderwerpen/godsdienst/hoofddoek

1 Korinthiers de volgende uitspraak: Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken (1 Kor. 11:6)

Lees nu goed (Dit zijn oude vertalingen!!! Is het juist vertaald?):

 

1 Korinthiërs 11 1 Korinthiërs 10 | 1 Korinthiërs 12

5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt (Gedekt betekend ook langer haar hebben) is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke. (nou hopelijk gaan veel vrouwen momenteel hun haar eens laten groeien, brrrrrr ik vind kort haar echt niet mooi bij vrouwen, zeker niet geschoren haar, zonde!)
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet(ik denk dat NIET weggelaten moet worden, zowel man als vrouw zijn uit de man en vrouw!), maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.
11 Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, in den Heere.
12 Want gelijkerwijs de vrouw uit den man is, alzo is ook de man door de vrouw; doch alle dingen zijn uit God.
13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde? (met kort haar dus!)
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?

girl fashion outfit style clothes hair lips eyes beauty shoes high heels brows lashes brunette::

Vrouwen hebben al een sluier, hun lange haar nml! Die alles moet bedekken! 😉

Draag het haar gelijk een sluier!

De hoofddoek voor de vrouwen en oorsprong

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button
Close

Een Adblocker gedecteerd

AngelWings.nl wordt mede mogelijk gemaakt door advertenties ♥Support ons door je ad blocker uit te schakelen♥