...
Gezondheid & Uiterlijk

Spiertrekkingen voordat je in slaap valt: wat veroorzaakt hypnotische schokken?

1c21f1643fa4ca4067d55db0e835b7b6 via Angel-WingsHypnogogische schokken zijn ook bekend als slaap begint of hypnische schokken. Het zijn sterke, plotselinge en korte samentrekkingen van het lichaam die plaatsvinden op het moment dat u in slaap valt.

Als je ooit in slaap bent gevallen, maar plotseling wakker wordt met een schok- (een schok van het lichaam)-, dan heb je dus een hypnogogische schok ervaren.

Deze onwillekeurige schokken, genoemd naar de overgangsperiode tussen waken en slapen, lijken op de ‘schok’ die u kunt ervaren als u geschrokken of bang bent.

Hypnogogische schokken komen vaak voor. Onderzoek suggereert dat tot 70 procent van de mensen deze ”weeën” ervaart. Niet elk van deze momenten zal je echter wakker maken. Je kunt er door velen heen slapen.

Hypnogogische schokken worden soms ook slaaptrillingen, nachtstarts of myoclonische schokken genoemd. Een myoclonus is een onwillekeurige spiertrekking. De hik is een andere vorm van myoclonus.

Het maakt niet uit hoe het wordt genoemd, deze aandoening is geen ernstige aandoening. Het is onwaarschijnlijk dat het complicaties of bijwerkingen veroorzaakt. U kunt echter stappen ondernemen om onvrijwillige schokken te voorkomen. 

Wat zijn de symptomen?
Het is belangrijk om te begrijpen dat hypnagogische schokken geen stoornis zijn. Ze zijn een natuurlijk fenomeen en komen veel voor.

Om die reden zijn symptomen van deze aandoening geen tekenen van een probleem. Het zijn gewoon dingen die je kunt ervaren.

Symptomen van een hypnagogische ruk zijn onder meer:

-ruk of schok van een spier of lichaamsdeel
-vallend gevoel
-zintuiglijke flits
-droom of hallucinatie die leidt tot schrikken, springen of vallen
-versnelde ademhaling
-hoge hartslag
-zweten

Wat veroorzaakt het?
Het is niet duidelijk waarom hypnagogische schokken optreden. Gezonde personen kunnen dit fenomeen ervaren zonder een bekende oorzaak.

Onderzoek naar dit slaapfenomeen is beperkt, maar er bestaan ​​wel enkele theorieën. Enkele mogelijke oorzaken van hypnagogische schok zijn:

Angst en stress

Angstige gedachten of stress en zorgen kunnen uw hersenen actief houden, zelfs als uw spieren proberen te ontspannen terwijl u in slaap valt. Dit kan ertoe leiden dat uw hersenen ‘waarschuwingssignalen’ uitzenden terwijl u aan het dutten bent of zelfs terwijl u slaapt.

Evenzo, als u meer schokken of spiertrekkingen begint te ervaren, kunt u angst ontwikkelen om te slapen omdat u zich zorgen begint te maken over deze slaapstarts.

stimulerende middelen

Cafeïne en nicotine kunnen van invloed zijn op het vermogen van uw lichaam om op natuurlijke wijze in slaap te vallen en in slaap te blijven.

Chemische stoffen in deze producten kunnen voorkomen dat uw hersenen in een diepe slaap komen en in plaats daarvan uw hersenen van tijd tot tijd laten schrikken.

Oefening

Dagelijkse fysieke activiteit kan u helpen om uw ogen beter te sluiten, maar als u te dicht bij bedtijd beweegt, is de kans groter dat u begint te slapen.

Uw hersenen en spieren kunnen mogelijk niet snel genoeg vertragen om te slapen.

Lees ook:   Bewegingsverslaafden aangespoord om rustdagen in te bouwen

Slaaptekort

Slaapstoornissen en slechte slaapgewoonten kunnen in verband worden gebracht met hypnagogische schokken.

Blader door onze slaapwinkel en ontdek de beste producten voor een diepere slaap

Evolutionaire hypothese

Onderzoek van de Universiteit van Colorado suggereert dat de oorsprong van dit slaapfenomeen verder teruggaat tot onze evolutionaire voorouders.

Ze stellen voor dat de hypnagogische ruk een manier was om primaten te helpen hun slaaphouding aan te passen voordat ze in slaap vielen, zodat ze niet uit een boom vielen of gewond raakten tijdens hun slaap.

Is behandeling nodig?

Hypnagogische schokken hebben geen behandeling nodig. Ze zijn geen ernstige aandoening en veroorzaken geen complicaties.

In plaats daarvan richt de behandeling van hypnagogische schokken zich op het voorkomen dat ze gebeuren. Deze stappen kunnen u helpen in slaap te vallen en in slaap te blijven zonder dat de slaap wordt onderbroken:

Vermijd cafeïne. Een kopje Joe’s ochtends is oké, maar alles na de middag kan je slaapstoornissen veroorzaken. Probeer uw algehele cafeïneconsumptie te verminderen, vooral ’s middags en’ s avonds.
Vermijd stimulerende middelen. Naast cafeïne moet u de hoeveelheid nicotine en alcohol die u op een dag gebruikt, vooral na het middaguur beperken. Een glas wijn voor het slapengaan kan je helpen in te dommelen, maar je zult eerder onrustig slapen en wakker worden.

Eerder sporten. Krijg je dagelijkse zweetsessie voor de middag. Als je daar niet tegen kunt, probeer dan ’s avonds alleen lichte vormen van lichaamsbeweging te doen, zoals pilates of yoga.
Neem een ​​pre-slaaproutine aan. Koppel 30 minuten voor het slapengaan de technologie los, doe de lichten uit en vertraag. Help je hersenen zich voor te bereiden op de slaap door je energieverbruik te verlagen en te ontspannen voordat je probeert je ogen te sluiten. Probeer deze 10 natuurlijke manieren om beter te slapen.

Ademhalingsoefeningen. Als u in bed ligt, ademt u 10 tellen in, houdt u dit 5 tellen vast en ademt u langzaam uit gedurende 10 tellen. Doe deze oefening meerdere keren om je hartslag, hersenen en ademhaling te vertragen.
de afhaalmaaltijd
Als u angst ontwikkelt om in slaap te vallen en hypnagogische schokken ervaart, wilt u misschien met een arts praten over uw zorgen en ervaringen.

Evenzo, als deze slaapstoornis u verhindert om te slapen en goed uitgerust te zijn, maak dan een afspraak met uw arts. Ze kunnen slaapmedicatie of spierontspannende medicijnen voorschrijven om u te helpen in slaap te vallen.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat hypnagogische schokken geen stoornis zijn. Ze zijn geen ernstige aandoening. Ze zijn niet eens ongebruikelijk. Veel mensen ervaren deze schokmomenten in hun slaap.

De tijd nemen om te ontspannen voordat u naar bed gaat, kan helpen verminderen hoe vaak u ze ervaart. Een paar veranderingen in uw dagelijkse routine kunnen ervoor zorgen dat u ’s nachts beter slaapt.

https://www.healthline.com/

Gerelateerde artikelen

Back to top button