22 september 2020

 

Vitaminetekort symptomen

Vitaminetekort symptomen: een overzicht per vitamine!

Vitamine A-tekort
Vitamine A is essentieel voor de gezondheid van je huid en ogen. Als je er te weinig van hebt, zullen je huid en haar er wat doffer uitzien. Een chronisch tekort kan er ook voor zorgen dat je nachtblind wordt, of op lange termijn zelfs geheel blind. In Nederland gebeurt dat gelukkig nauwelijks.

Vitamine B1-tekort
Vitamine B1 is een essentiële vitamine voor je energievoorziening en je zenuwstelsel. Daarom zorgt een tekort ervoor dat je je futloos en zwakjes gaat voelen. Op de langere termijn kan het zelfs tot depressie leiden. Door de afname van de werking van je zenuwen krijg je soms last van gevoelloosheid in je benen. Ten slotte wordt dit tekort geassocieerd met minder eetlust en gewichtsverlies.

Vitamine B2-tekort
Ook vitamine B2 zorgt voor energie: het houdt het hemoglobinegehalte hoog, de stof die zuurstof door je bloed vervoert. Een tekort zorgt dus opnieuw voor algemene vermoeidheid. Daarnaast levert een tekort vaak een droge en schilferige huid of zelfs huidontstekingen op. Andere symptomen van dit tekort zijn vet haar, rode ogen en pijn rondom je mond en tong.

Vitamine B3-tekort
Een B3-tekort heeft energiegebrek tot gevolg. Ook gaat de gezondheid van je huid er weer op achteruit: je kunt uitslag, ontstekingen of zelfs zweertjes krijgen. Hoofdpijn, nervositeit en een slechte adem zijn verdere symptomen. Als het tekort heel ernstig is kunnen er bewustzijnsstoornissen optreden. Dit komt alleen niet vaak voor.

Vitamine B5-tekort
Een tekort aan B5 loop je eigenlijk alleen op bij ernstige ondervoeding. In dat geval is het meest kenmerkende symptoom een branderig gevoel in de voeten. Ook voel je je wederom moe, maar heb je ook moeite om te slapen, en wordt de hartslag onregelmatiger. Heb je dit soort symptomen, dan is er waarschijnlijk echter iets anders aan de hand. Zoals gezegd: een tekort komt praktisch niet voor.

Vitamine B6-tekort
Vitamine B6 houdt zich opnieuw bezig met de energievoorziening. Krijg je er te weinig van binnen, dan zijn slapeloosheid, vermoeidheid en verwardheid te verwachten gevolgen. Ook depressies komen voor. Je huid en tong gaan ontsteken, en je weerstand neemt in het algemeen af. Sommige mensen gaan extra vocht vasthouden en krijgen last van haaruitval.

Vitamine B8-tekort
Een tekort aan vitamine B8 is opnieuw iets waar je niet snel last van zult krijgen. De vitamine zit namelijk in allerlei verschillende voedingsmiddelen. Heb je toch een tekort, dan zijn huid- en tongproblemen weer een symptoom waar je last van kunt krijgen. Verder zijn vermoeidheid, een verminderde eetlust en spierpijn hier de gevolgen van.

Lees ook:   Zuigzoen kan levensgevaarlijk zijn

Vitamine B11-tekort
Vitamine B11 – ook wel bekend als foliumzuur – is één van de meest voorkomende vitamine te korten. Zeker zwangere vrouwen hebben hier nog wel eens te weinig van (dus neem een supplement als je zwanger bent!) Een ernstig tekort zorgt dat het lichaam niet goed kan groeien en ontwikkelen. Een tekort is daarom gevaarlijk voor ongeboren kinderen. Bloedarmoede en darmstoornissen zijn verdere symptomen.

Vitamine B12-tekort
Vitamine B12 komt alleen in dierlijke producten voor en kan daarom bij vegetariërs een probleem zijn. Het is essentieel voor de groei van je lichaam en het onderhoud van het zenuwstelsel. Een tekort leidt tot bloedarmoede, met als gevolg vermoeidheid en hoofdpijn. Ook tintelende handen en voeten zijn een bekend symptoom, vooral het gevolg van schade aan de zenuwen.

Vitamine C-tekort
Een tekort aan vitamine C hindert onder andere de genezing van wonden en botbreuken. Dat leidt onder andere ook tot bloedend tandvlees en het snelle ontstaan van kneuzingen. Ook kunnen de gewrichten opzwellen en krijg je problemen met je spijsvertering. Dit tekort is wat vroeger bij zeelieden tot scheurbuik leidde!

Vitamine D-tekort
Een tekort aan vitamine D komt vooral voor bij ouderen, zwangere vrouwen en mensen met een donkere of getinte  huidskleur. Het belangrijkste symptoom is dat je botten zwakker worden, maar dat merk je natuurlijk pas na langere tijd. Hetzelfde geldt voor gevolgen als tandbederf en nierstenen. Het is daarom verstandig om sowieso goed op je vitamine D te letten.

Vitamine E-tekort
Vitamine E kun je eigenlijk alleen te weinig binnenkrijgen wanneer je voedselopname om de één of andere reden gehinderd wordt. Op de korte termijn leidt het vooral tot nervositeit, trage reflexen en verlies van je evenwicht wanneer je loopt. Uiteindelijk kunnen er ook hartklachten en problemen met de vruchtbaarheid ontstaan.

Vitamine K-tekort
Wanneer je langdurig antibiotica moet nemen, kan dat tot een tekort aan vitamine K leiden. Het belangrijkste gevolg is dat je bloedstolling ernstig vertraagt. Vitamine K speelt daarbij namelijk een vitale rol. Mogelijk verzwakt dit tekort ook je botten, maar daarnaar moet nog wat meer onderzoek worden gedaan.

Gerelateerde berichten