Gezondheid & Uiterlijk

Doorbraak tegen obesitas? Enkele bacterie speelt grote rol bij muizen

Door: Sander Grégoire − 14/05/13, 12:33

© AFP.
Darmbacteriën zijn belangrijk voor de spijsvertering, maar spelen ook een belangrijke rol in het gezond houden van het lichaam. Wetenschappers van onder andere de Universiteit van Leuven hebben nu ontdekt dat bij muizen één soort bacterie een belangrijke rol speelt bij het voorkomen van obesitas en stofwisselingsziektes zoals diabetes type 2.

Bij een gezond zoogdier vormt de bacterie Akkermansia muciniphila 3 tot 5 procent van de darmflora. Maar zowel bij muizen als bij mensen met obesitas is dat percentage een stuk lager. De wetenschappers besloten te kijken of er een link is tussen de beperkte aanwezigheid van de bacteriën en de ziekte.

Vet
De onderzoekers vonden dat bij muizen die veel vet aten, honderd keer minder A. muciniphila in de darmen aanwezig was dan bij normale muizen. De wetenschappers wilden kijken of ze de aanwezigheid van de bacterie bij die muizen weer konden normaliseren. Ze gaven de muizen daarom de bacterie te eten. Daarnaast kregen de muizen zogenaamd prebiotisch voedsel om de groei van darmbacteriën te stimuleren.

De resultaten zijn volgens de onderzoekers opmerkelijk. Niet alleen verloren de muizen gewicht, ook kregen ze een beter vetpercentage. Daarnaast bleek de insulineresistentie (type 2 diabetes) af te nemen en produceerden de muizen meer darmslijm. Ook andere indicatoren van stofwisselingsziektes in muizen verbeterden door de behandeling met de bacterie.
© anp.
Mensen
Dat de behandeling met A. muciniphila in muizen deze resultaten laat zien, geeft geen garantie voor behandeling bij mensen. Toch geven de resultaten obesitasonderzoeker van de Universiteit van Cincinnati Randy Seeley hoop. Hij denkt dat verder onderzoek zal leiden tot behandeling voor mensen, al kost dat nog even tijd. ‘Wat we moeten uitzoeken is hoe we de darmflora blijvend veranderen’, aldus Seeley tegen Nature.

Ook leider van het onderzoek Patrice Cani van de Universiteit van Leuven is optimistisch. Hij denkt dat het onderzoek de eerste stap is naar het gebruik van bacteriën om obesitas en diabetes te behandelen of te voorkomen. Cani laat aan de BBC weten dat hij verwacht dat behandelingen gebaseerd op het gebruik van bacteriën ‘in de nabije toekomst’ gaan beginnen.

Darmflora
De laatste jaren wordt steeds duidelijker dat de darmen en de darmflora niet alleen belangrijk zijn voor het verteren van eten, maar ook een belangrijke rol spelen in het immuunsysteem.

Steeds vaker wordt dan ook gekeken naar darmflora om ziektes te behandelen. Recent Nederlands onderzoek toonde aan dat mensen die last hadden van een darminfectie veroorzaakt door de bacterie Clostridium difficile, geholpen konden worden met een poeptransplantatie. ¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿

Door verdunde poep in de dunne darm aan te brengen konden de onderzoekers 90 procent van de patiënten genezen, tegen 30 procent genezing bij patiënten die met antibiotica werden behandeld.

(bah bah)
© anp.
Daling
De behandeling met de bacterie bij muizen zorgde dan wel voor een daling van de obesitas, Microbioloog Colin Hill van de Universiteit van Cork ziet de behandeling niet als een reden om ongezond te eten. ‘Ik denk niet dat je de hele dag cake, chips en worstjes kan eten en dan de bacterie inneemt om te zorgen dat je niet dik wordt‘, zegt de bioloog tegen de BBC.

Hij denkt dat het onderzoek vooral helpt te begrijpen wat er in de darmen gebeurt. Die kennis kan mensen met obesitas helpen door advies op maat te geven.