Hoe ga je om met afwijzing?

Hoe ga je om met afwijzing?

Onze buitenwereld is een spiegel van onze binnenwereld.
Onze buitenwereld spiegelt ons continu datgene wat wij nog in onszelf mogen helen. Tenminste als we niet iedere keer uit balans gebracht willen worden door datgene wat andere mensen doen of zeggen.

Hoe de angst voor afwijzing het leven van eenn cliënt beïnvloedde
Mevrouw de Bruin(fictieve naam) liet zich tot voor kort grenzeloos voor elk karretje spannen. Ze nam als ZZP-er opdrachten aan die eigenlijk helemaal niet bij haar pasten en deed alles om anderen te pleassen. Werkelijk in alles was zij als de dood dat mensen boos op haar zouden worden. Dat zij zou falen en dat anderen haar zouden afwijzen. Dat ze er niet toe deed.
Ze zorgde er altijd voor dat ze haar rekeningen op tijd betaalde. Parkeerde haar auto altijd precies binnen de lijntjes van de parkeerhaven en manoeuvreerde zichzelf, zo behendig als een slang, door elke benarde situatie heen.

Mevrouw de Bruin voelde zich al een tijd niet helemaal happy. Iets waar ze met haar vriendinnen niet over durft te praten. Op Social Media lijkt het namelijk net of het leven van anderen op rolletjes loopt en iedereen volmaakt gelukkig is. Ze vraagt mij om hulp en we starten een coachtraject.

Haar angst voor afwijzing werd een Self Fulfilling Prophecy
Na haar eerste sessie, drie weken geleden, was zij naar huis gegaan met de huiswerksuggestie om te gaan ervaren welke gedachtenpatronen iedere keer bij haar terugkomen. Gedachtenpatronen die haar in het ‘hier en nu’ tegenhouden om voor zichzelf op te komen en geen dingen te doen waar ze zich niet prettig bij voelt. In de sessie van vandaag vertelt ze tot welke inzichten zij gekomen is.

“Zeg maar niets, anderen zijn toch meer waard dan jij”
“Straks val je door de mand”
“Wie ben jij eigenlijk?”

Met deze woorden maakten haar ouders haar, onbewust, al heel jong duidelijk dat ze er als persoon helemaal niet toe deed. Geen bewuste keuze van haar ouders maar slechts een projectie van hun eigen gedachtenpatronen op haar. 🙁 (Waarbij mensen dat ooit zeiden tegen die andere persoon, waarbij zij zo intens gekwetst zijn, en dit later omdat ze zich dit niet bewust zijn projecteren op een ander, ”Wie denk je wel niet wie jij bent?”, “Van jou, komt niets terecht”, “Wat denk je, dat je mij ooit zult overstijgen?”, etc.

Door zichzelf af te wijzen en niet de moeite waard te vinden creëerde mevrouw de Bruin in haar buitenwereld een patroon, waarin zij zich iedere keer afgewezen voelde door anderen. Mevrouw de Bruin kent tal van voorbeelden waarin mensen zomaar boos op haar werden, zonder dat zij wist waarom. Dit voelde voor haar als een enorme afwijzing. Uit angst voor de afwijzing van anderen besloot mevrouw de Bruin vervolgens, onbewust, om anderen te gaan pleassen. Hoe goed zij het ook voor anderen dacht te doen, het bracht haar altijd weer in situaties waarin zij niet aan de verwachting van anderen voldeed. En je raadt het al, dit voelde als een persoonlijk falen en een afwijzing van de ander.

Je krijgt wat je denkt en gelooft.
Als je jezelf afwijst, dan is dit wat je van de buitenwereld zult ontvangen. Wanneer je vindt dat je niets te vertellen hebt wat anderen zal interesseren, dan zul je ervaren dat anderen niet naar je luisteren. Wanneer je gelooft dat je niet gewenst bent en geen liefde verdiend, dan zul je niet met liefde en respect behandeld kunnen worden.

Mevrouw de Bruin hunkert ernaar om door anderen de moeite waard gevonden te worden en afwijzing is het enige wat ze krijgt. Logisch natuurlijk, want hoe kan zij waardering van anderen ontvangen, wanneer zij zelf geloofd dat ze niets waard is?

Pas wanneer mevrouw de Bruin zelf gaat geloven dat ze de moeite waard is en zich met dit gevoel kan verbinden zal mevrouw de Bruin zich erkend en serieus genomen voelen door anderen. Afwijzing verdwijnt hiermee als trigger in haar buitenwereld. Afwijzing heeft geen focus meer en verdwijnt hiermee van het toneel.

Bewustwording is de eerste stap naar verandering
Vandaag vertelt mevrouw de Bruin mij dat ze zich ervan bewust geworden is dat zij jarenlang een deel van zichzelf heeft weggestopt. Dat zij eigenlijk ook heel avontuurlijk en ondeugend als persoon kan zijn. Dit gedrag heeft zij echter heel lang laten overschaduwen door haar angst om afgewezen te worden. Een angst waarvan ze nu begrijpt waar hij vandaan komt. Tijd om de angst te gaan doorbreken en vaarwel te zeggen.

“Dikke Doei”
Deze bewustwording heeft er de afgelopen drie weken voor gezorgd dat ze haar gedrag richting anderen ineens heel duidelijk waarneemt en doorziet. Voor het eerst in haar leven is mevrouw de Bruin boos geworden op de wijze waarop ze vond dat anderen haar behandelen. Haar eigen moeder viel hierbij zowat van haar stoel. “Dikke Doei”, waren de woorden van Mevrouw de bruin. “Ik laat mij niet langer voor het karretje van anderen spannen”.

Wat een knappe stappen van mevrouw de Bruin en dat al na één sessie! Wat ben ik trots op haar. Mevrouw de Bruin heeft vanaf vandaag zin om te gaan rebelleren en dat is dan ook meteen mijn huiswerksuggestie aan haar voor de volgende keer.

Ik geef haar de volgende 3 suggesties mee:
1) rebelleer zoveel als je kunt waar je de neiging hebt om anderen te pleassen. Natuurlijk wel binnen de normen en waarden van dat wat kan.
2) zoek een symbool bij de woorden “Dikke Doei”. Een symbool kun je, veel gemakkelijk dan woorden, oproepen in een situatie waarin je de neiging zou kunnen hebben om te gaan pleassen.
3) Bekijk jouw eigen binnenwereld voortaan met een roze bril. Alles wat je denkt, voelt of doet is vanaf nu OK. Een eerste stap in het proces van Mevrouw de Bruin om zichzelf de moeite waard te gaan vinden.

Gratis en vrijblijvend kennismakinggesprek
Waar geloof jij onbewust in en zorgt ervoor dat je iedere keer weer in dezelfde situaties in je leven terechtkomt die niet gewenst zijn?

Wil jij ook inzicht krijgen in jouw ‘blinde vlekken’, zodat je niet-gewenste situaties kunt gaan keren?

Neem dan contact op voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek om te ervaren of coaching iets voor jou is?

https://happyhealthacademy.nl/angst-voor-afwijzing/

We zijn allemaal op een bepaalde manier bang voor afwijzing. Niet alleen omdat die pijn doet, maar ook omdat we (misschien te veel) waarde hechten aan de mening van anderen. Wanneer je hiervan af wilt, lees dan de tips om je angst voor afwijzing los te laten die hieronder staan.

  1. Realiseer je dat je niet minder waard bent wanneer anderen jouw waarde niet zien

    Je bepaalt je zelfwaardering op basis van de gedachten die je hebt. Alleen jij bepaalt of je je emoties door anderen laat bepalen. Niet iedereen zal je aardig vinden er zullen zelfs mensen zijn die je omlaag willen halen, of dat nou uit jaloezie of boosheid is. Dus recht je rug en onthoud dat zolang je je eigen waarde herkent, niemand een schaduw over je kan werpen.

  1. Voorkom negatieve verhalen in je hoofd over hoe een toekomstige gebeurtenis zich af zal spelen

    Hoe vaak komt het niet voor dat je scenario’s in je hoofd afspeelt voordat ze ook maar geberuen. En vaker dan niet nemen ze dan in je hoofd een negatieve wending zodat je gespannen, hopeloos en zonder grip op de situatie achterblijft. Het kan lastig lijken je los te maken van deze negatieve stemmen die je voor mogelijk gevaar willen beschermen. Probeer jezelf in het heden te ankeren want vaak hebben negatieve gedachten te maken met vervelende ervaringen in het verleden die nu niet meer relevant zijn.

  1. Begrijp dat afwijzing er is omdat er een nog betere mogelijkheid op je wacht

    Misschien herinner je nog wel een keer dat iets niet doorging dat je heel graag wilde en dat je daar heel verdrietig om was maar dat het leven uiteindelijk met een nog betere oplossing kwam. Zo wilde ik altijd graag stewardess worden maar ik werd afgewezen. Kort daarna ben ik in een skigebied gaan werken, iets dat veel beter bij me paste.  Geef nooit toe aan afwijzing, die kan nooit winnen zo lang je vol passie doorgaat.

  1. Laat je angst voor afwijzing los door jezelf beter te leren kennen

    Wanneer we geraakt worden door de afwijzing van anderen komt dat vaak doordat we onszelf niet goed kennen. Wanneer je meer zelfkennis en begrip ontwikkelt, ga je inzien dat anderen alleen dat afwijzen wat ze zelf niet kunnen begrijpen. Afwijzing is dus niet jouw probleem maar hun probleem.

  1. Stop met het zoeken van goedkeuring bij anderen.

    Haast iedereen zoekt wel eens goedkeuring bij anderen. We kunnen makkelijk een einde aan maken aan onze angst voor afwijzing door meer waarde te hechten aan onze eigen ideeën en mening dan aan die van anderen. Niemand weet beter hoe je het best je leven kunt leven dan jijzelf.

  1. Wanneer je te maken krijgt met afwijzing, doe daarna dan meteen iets positiefs

    Zo geeft je je zelfwaardering meteen een oppepper. Breng tijd door met mensen die van je houden, ga de natuur in, doe gewoon iets zodat je gedachten een positieve ervaring hebben. Op deze manier zul je minder van slag zijn als angst voor afwijzing op je pad komt.

  1. Stop met denken aan het slechtste scenario

    Onze geest is er dol op om oplossingen aan te dragen voor alle problemen, zelfs als ze er nog niet zijn. Je kunt controle over je gedachten krijgen door in het hier en nu te leven en meer positieve ervaringen aan te trekken door ze eerst in je hoofd te visualiseren. Waar je het meest aan denkt zal uiteindelijk uitkomen dus vervang de negatieve verhalen in je hoofd door positieve.

  1. Realiseer je dat sommige mensen of gebeurtenissen niet bedoeld zijn om deel uit te maken van jouw leven

    Niet iedereen past bij jou. Het meisje waar je verliefd op bent is misschien gewoonweg niet de ware voor je. Het leven geeft je niet altijd wat je wilt maar dat wat je nodg hebt.

  1. Hou meer van jezelf

    Wanneer je angst voor afwijzing hebt, heb je er vaak behoefte aan bevestigd geaccepteerd te worden. Als je je niet zeker van jezelf voelt, ga je het bij anderen zoeken. Het lijkt misschien lasting maar het komt er altijd weer op neer dat je jezelf onvoorwaardelijk liefhebt. Als je voor jezelf precies goed bent zoals je nu bent, zul je voor je het weet de ander niet meer nodig hebben voor je zelfbevestiging.

  1. Ga bedenken wat je WEL wilt in plaats van dat wat je NIET wilt

    In plaats van je te focussen op alles dat fout zou kunnen gaan, focus je op wat goed kan gaan. Je geest gelooft wat je het vertelt dus start met geloven dat de goede dingen komen. Hoe meer je je aandacht vestigt op afwijzing, hoe meer je die in je leven uitnodigt. Dus start vanaf nu met je focussen op overvloed, liefde, compassie, verbinding en al het andere dat je verlangt. Zo nodig je ze uit in je leven!

Hoe laat jij angst voor afwijzing los? Deel het in het commentaarveld hieronder en maak er iemand blij mee!

Inspiratiebron: powerofpositivity

PS. Deel dit artikel met je netwerk zodat zij ook kunnen profiteren van dit artikel. Klik op één van de social media knoppen om het te delen.

https://regressietherapeute.nl/angst-voor-afwijzing/

9 MOOIE EYE OPENERS OVER ANGST VOOR AFWIJZING

We zijn allemaal wel eens bang voor afwijzing. In de liefde, in werk, tijdens gewone dagelijkse gesprekken. We doen net even wat vrolijker, gevatter, slimmer of juist nonchalanter, omdat we denken dat dat sociaal wenselijk is. Heel normaal. Maar als het ons leven gaat bepalen kan het enorm verlammend zijn.

Vroeger hadden we elkaar nodig om te overleven. Als een beer je had uitgekozen als lunchhapje en er was niemand die je kon helpen, dan waren je minuten geteld. Veel van ons hebben tegenwoordig vrij weinig met beren te maken in ons dagelijks leven. Maar nog steeds zijn we sociale wezen, willen we geliefd zijn, erbij horen, geaccepteerd worden. Dus voelt afgewezen of buitengesloten worden nog steeds als potentieel levensgevaarlijk.

Die angst denkt dat ie je een dienst bewijst. Je in leven houdt. Als een vuurtoren die je steeds weer veilig naar huis leidt. Maar een overwerkte vuurtoren verblindt je zo erg dat je de haven nooit durft te verlaten. Of zorgt ervoor dat je tijdens het varen alleen maar geobsedeerd naar die toren blijft kijken. En vreemd maar waar: de kans dat je dan tegen iets aanvaart is een stuk groter. Bovendien ervaar je door de spanning elk golfje als een ijsberg. Terwijl wat heen en weer wiebelen helemaal niet erg is.

We weten vaak best dat het nergens op slaat. En toch hè, gaan die alarmbellen maar steeds af. Kunnen ze ons behoorlijk verlammen. Wat kunnen we daaraan doen? Ik ben op zoek gegaan en vond een paar eye openers.

Je angst is niet zo eenduidig als je misschien denkt. Onderzoek ‘em eens. Gaat het puur om de afwijzing waar je tegenop ziet? Of zit er meer achter? Streef je naar perfectie en wil je niet onder ogen zien dat je helemaal niet perfect kunt zijn? Ben je bang ‘erachter te komen’ dat je unlovable bent en voelt een afwijzing als het begin van het einde? Of gaat het om de onprettige emoties die afwijzing met zich meebrengt? Raak je in paniek als je verdriet, boosheid of angst voelt? Denk je dat je er nooit meer uitkomt? Het zijn maar wat voorbeelden, maar het kan helpen als je weet waar voor jou de nadruk op ligt.

Onderzoek je beschermingsmechanismen. Vooral als je al wat jaren meedraait op de wereld heb je jezelf allerlei maniertjes aangeleerd om met je angsten om te gaan. Beschermingsmechanismen zijn dat en je kunt ze hebben zonder dat je het in de gaten hebt. Bijvoorbeeld vermijdend gedrag: geen risico’s nemen, jezelf niet laten zien, je emoties inhouden, geen intieme relaties aangaan, je dromen niet najagen, je op subtiele wijzen aanpassen aan anderen. Controlerend gedrag: de hele tijd overal bovenop zitten om te voorkomen dat het misschien mis gaat. Defensief gedrag: de hele tijd afwijzing vóór zijn door te zeggen dat het niks voorstelt wat je doet, door grapjes te maken, te dissociëren (geestelijk niet aanwezig zijn) en je zo schijnbaar onaantastbaar te maken, een ander te kwetsen voordat je zelf gekwetst kunt worden, of verlaten voordat jij verlaten kunt worden. Voordat je het weet ben je kwijt wie je eigenlijk zelf bent, wat je zelf vind en wil. Erachter komen wat jouw beschermingsmechanismen zijn en proberen andere keuzes te maken kost tijd, moed en creativiteit.

Stel jezelf de vraag wat je écht wil. Waarom je dat wil. Waarom dat belangrijk voor je is. Als je de hele tijd benadrukt dat je niet afgewezen wil worden, dan is er niet veel ruimte meer over voor wat je wél wil. Focus op probéren in plaats van slagen, op wat je graag zou willen. Als je iets nieuws probeert, als je een leuk persoon ziet waar je best een praatje mee zou willen aanknopen, als je een leuke baan ziet waar je best meer over zou willen weten, herhaal precies dat in je hoofd. ‘Ik wil’. Niet: ‘Ik zal wel niet’. Juist als het eng is.
De oplossing zit niet zozeer in andere gedachten, maar in andere ervaringen. Die je bewust doormaakt. Rationeel gezien weten we natuurlijk dat veel van onze angsten onzin zijn. En toch blijven ze sluimeren. Je moet de veranderen niet denken, je moet hem leven. Het tegendeel ervaren. Het zit ‘em in kleine stapjes in je gedrag. Iemand benaderen, afgewezen worden en merken dat je helemaal niet doodgaat. Het nog een keer proberen en zien dat het lukt.

Mocht de angst voor afwijzing uitkomen, dan heeft het menselijk gestel een hele goede tool om daarmee om te gaan. Weet je hoe het heet? Rouw. Je rouwt niet alleen als iemand is overleden, je rouwt ook als iets is overleden. Een idee, een poging, een relatie. Maar daarvoor moet je wel voelen. Je kwetsuren, pijn, verdriet. En dat kun jij. Je bent namelijk veel veerkrachtiger dan je denkt.
Trek het je niet zo persoonlijk aan. Stel dat iemand een diamant vindt in de aarde maar die niet als zodanig herkent. Hij gooit het stuk steen weer weg. Zegt dat meer over die persoon of over de diamant? Is de steen opeens minder waard geworden? Inderdaad. De afwijzing zegt minstens zoveel over de afwijzer als over de afgewezene. Wat anderen over ons zeggen bepaalt niet onze waarde. Het zegt iets over wat zij voor ogen hebben. Weet je wat ook allemaal afgewezen is? Schilderijen van Van Gogh. De eerste boeken van Stephen King en J.K. Rowling. Omdat iemand simpelweg (nog) niet zag wat voor juweeltje hij in handen had.

Afwijzing is slechts een hobbel op je weg. Als je afwijzing verwacht en je krijgt het, kun je denken: zie je wel! En laat je je demotiveren en stop je met proberen. Maar als je focust op vertrouwen en er komt een afwijzing, dan kun je het meer als hobbel zien. Dat succes komt gewoon wat later. Omdat je je competent voelt, laat je je niet zomaar uit het veld slaan.
Je hebt geen controle over wat anderen voelen en vinden. Je kunt nooit de mening of het gedrag van een ander volledig beïnvloeden. Het ligt niet alleen maar aan jou of iemand je leuk vindt of bloedirritant. Succes zit ‘em niet in proberen zo aardig mogelijk gevonden te worden. Dus eigenlijk is het heel vreemd dat we zo ons best doen om geliefd te zijn.
De oplossing is eigenlijk heel simpel. Aangezien je alleen maar invloed hebt op je eigen acties en niet op anderen, zorg ervoor dat je jezelf ook alleen maar beoordeeld om je acties, niet om de reacties van anderen. Wat is je criterium voor succes? In het geval dat je veel angst voor afwijzing hebt, dan is het probéren jouw succes. Die mindset kan alles veranderen.
De volgende keer dat je bang bent om afgewezen te worden, herinner jezelf er aan dat het erom gaat te weten wat je wil en daar ruimte voor in te nemen. Je stem te laten horen. En ook als je afgewezen wordt, dan mag je nog steeds trots op jezelf zijn, omdat je moedig was, ondanks je angst. En zie je de afwijzing gewoon als potentieel nuttige feedback.

https://www.mynd.nu/9-mooie-eye-openers-over-angst-voor-afwijzing/

http://ikvrouwvanjou.nl/2018/01/bang-voor-afwijzing/

 

Gerelateerde Berichten

Wordpress Theme Nulled -

Mersin escort

-

Eskişehir escort

-

Kayseri escort

-

Adana escort

-

Escort Adana

-

Mersin escort

-

Eskişehir escort

-

Bursa yeni escort

-

İzmir çarşı escort

-

İzmir merkez escort

-

Mersin üniversite yolu escort

-

Eskişehir kapalı escort

-

İstanbul türbanlı escort

-

İzmir anal yapan escort

-

Antalya yabancı escort

-

escort izmir bayan

-

escort bayan bodrum

-

bodrum merkez escort

-

izmir sınırsız escort

-

çeşme grup escort

-

Alarm