web analytics
...

Zijn probiotica de hype waard? Kunnen ze echt virussen en ziektekiemen bestrijden?

Wat is het eerste dat in je opkomt als je het woord ‘bacteriën’ hoort? Als je bent zoals de meeste mensen, associeer je de term bacteriën met ziektekiemen, infectie en ziekte. En hoewel bacteriën zeker met die dingen geassocieerd kunnen worden, is dat maar een fractie van het verhaal.

Bacteriën bevinden zich eigenlijk op en in ons lichaam en zijn een cruciaal onderdeel van onze gezondheid. Door duizenden jaren van co-evolutie zijn deze microscopisch kleine wezens die ons lichaam thuis noemen zelfs een onafscheidelijk deel van ons geworden. En dit begrip van hoe belangrijk deze kleine beestjes zijn, heeft geleid tot een bloeiende supplementenindustrie die bekend staat als probiotica .

Vandaag gaan we de vriendelijke bacteriën die een cruciale rol spelen in onze gezondheid van naderbij bekijken en onderzoeken of probiotische supplementen echt alles zijn wat ze zijn. Laten we erin duiken.

Wat zijn probiotica?

Je lichaam is de thuisbasis van biljoenen bacteriën, virussen en schimmels die samen een complex en delicaat ecosysteem vormen dat bekend staat als je microbioom . Dit ingewikkelde conglomeraat van microscopisch kleine organismen is een onlosmakelijk onderdeel van jou. In feite is dit ecosysteem van levende organismen zo diep geworteld in je lichaam dat je er letterlijk van afhankelijk bent om te overleven.

Zie je, de organismen waaruit je microbioom bestaat, werken op specifieke manieren naast je eigen cellen om je lichaam te laten functioneren. Deze stammen van nuttige microben die uw lichaam ondersteunen en verbeteren, staan ​​bekend als probiotica . “Probiotica” is een algemene term die een verscheidenheid aan micro-organismen omvat waarvan is vastgesteld dat ze een gunstige rol spelen in uw gezondheid. 1

En een belangrijk onderdeel van het in stand houden van een gezonde populatie van probiotica in ons microbioom is ervoor te zorgen dat ze voldoende voedsel hebben – ook wel bekend als prebiotica.

Prebiotisch versus probiotisch

Prebiotica zijn een soort koolhydraten of vezels die je lichaam niet kan verteren. Hoewel dat op het eerste gezicht misschien niet goed klinkt, is het eigenlijk gunstig. Dat komt omdat deze onverteerde vezel zijn weg vindt naar je lagere spijsverteringskanaal, waar het dient als een cruciale bron van voedingsstoffen voor de micro-organismen die in je darm leven. 2

Prebiotica en probiotica werken samen om een ​​bloeiend en efficiënt microbioom te helpen creëren. Laten we nu eens kijken waarom dit zo belangrijk is en wat de voordelen zijn van het opnemen van probiotica en prebiotica.

Voordelen van probiotica

Wanneer je darmmicrobioom niet goed werkt, staat het bekend als darmdysbiose . En dysbiose kan een waslijst hebben met negatieve effecten op bijna elk facet van uw gezondheid. Daarom kan het herinoculeren van je darmen met vriendelijke bacteriën verstrekkende en indrukwekkende gezondheidsvoordelen hebben.

Enkele van de voordelen van een evenwichtige, gelukkige darm met een bloeiende populatie gunstige probiotica zijn:

Een verbeterd immuunsysteem:

Je darmen zijn ontworpen om je te helpen beschermen tegen vreemde indringers, zowel structureel als met zijn ecosysteem van micro-organismen. U ziet, een groot percentage van de cellen en weefsels waaruit uw immuunsysteem bestaat, bevindt zich in uw darmen – wat betekent dat de gezondheid van uw microbioom rechtstreeks van invloed is op hoe effectief uw immuunsysteem is. 

Het hebben van een gezonde populatie probiotica is een van de meest effectieve manieren om je immuunsysteem te versterken en je afweer tegen schadelijke ziekteverwekkers te versterken. Voor meer informatie over de ingewikkelde verbinding tussen je darmen en je immuunsysteem, ga je naar mijn artikel Hoe je je darmen kunt genezen voor een sterker immuunsysteem .

Onderlichaamsvet:

Studies hebben een directe correlatie gevonden tussen darmflorapopulaties en lichaamsvet. De microben in uw darm kunnen uw gewicht op een aantal manieren beïnvloeden, waaronder :

  • Afbraak en opname van voedingsstoffen
  • Hormoon regulatie
  • Eetlust, hunkering en gevoelens van verzadiging (volheid)
  • Energiegebruik
  • Ontstekingsniveaus

Het hebben van een divers en gezond darmmicrobioom is een van de belangrijkste pijlers om overtollig lichaamsvet aan te pakken.

Betere spijsvertering:

De micro-organismen die in uw darm leven, spelen een cruciale rol bij de afbraak, opname en uitscheiding van de voedingsstoffen die u consumeert. Een onevenwichtig microbioom kan leiden tot zaken als:

  • Opgeblazen gevoel en buikpijn
  • Constipatie, diarree, winderigheid
  • Gecompromitteerde opname van voedingsstoffen
  • Inflammatoire darmaandoeningen (zoals colitis ulcerosa of de ziekte van Crohn)
Lees ook:   Waarom al die bosbranden wereldwijd

Maar een gezonde populatie van probiotica kan veel van deze symptomen voorkomen en omkeren en uw spijsverteringskanaal op volle toeren laten draaien.

Een helderdere geest en een stabielere stemming:

Wist je dat de bijnaam van de darm het ’tweede brein’ is? Dat komt omdat de hersenen en de darm nauw met elkaar verbonden zijn via de darm-hersen-as . Deze complexe snelweg van communicatiekanalen maakt uw darmgezondheid een cruciaal onderdeel van uw geestelijke gezondheid. 5

Darmdysbiose is zelfs direct in verband gebracht met tal van stemmingsstoornissen en kan een enorme impact hebben op uw algehele gevoelens van geluk en welzijn. Je darmen gelukkig en gezond houden is een van de krachtigste manieren om je geluk te vergroten, je humeur te stabiliseren en je mentale energie te stimuleren. Klik hier voor meer informatie over het fascinerende verband tussen de darmen en de geestelijke gezondheid .

Helderdere, stralendere huid:

De huidverzorgingsindustrie is een miljardenbusiness – en ze zouden graag willen dat u gelooft dat de sleutel tot een heldere, stralende teint te vinden is in een reinigingsmiddel of crème. Hoewel reinigingsmiddelen en crèmes zeker een plaats hebben in de huidverzorging, is de waarheid dat een stralende huid van binnenuit komt – en het begint allemaal in je onderbuik. 6

Je huid is nauw verweven met je darmgezondheid via je darm-huid-as . En verstoring van de gezondheid van uw microbioom kan leiden tot zaken als:

  • Acne
  • Droge huid
  • Doffe teint
  • Huidaandoeningen zoals eczeem en psoriasis
  • Verhoogde fijne lijntjes en rimpels

Dus hoe balanceren probiotica precies je microbioom en oefenen ze al deze indrukwekkende effecten uit? Laden ze gewoon de “slechte” bacteriën op en doden ze? Laten we het onderzoeken.

Doen probiotica slechte bacteriën?

Dus, doden probiotica “slechte” bacteriën, verdringen ze ze gewoon, of voegen ze gewoon meer “goede” toe om de slechte in evenwicht te brengen? Het antwoord is – al het bovenstaande.

Zie je, je microbioom herbergt honderden verschillende soorten microben. En voor het grootste deel zijn de meeste niet per se inherent slecht of schadelijk. Maar als bepaalde populaties niet worden gecontroleerd en hun aantal uit balans raakt, ontstaan ​​​​er problemen. Probiotische supplementen corrigeren deze onbalans door uw darmen te herinoculeren met een geconcentreerde dosis vriendelijke bacteriën die:

  • Vermeerderen en verhoog de verhouding tussen “goede” en “slechte” microben
  • Onderdruk de groei en verspreiding van “slechte” micro-organismen
  • Bevorder diversiteit en balans in dit delicate ecosysteem
  • Verhoog nuttige verbindingen en voedingsstoffen die de integriteit van uw darmwand versterken

Deze combinatie van bijwerkingen verbetert uw algehele darmgezondheid en herstelt het evenwicht in uw microbioom. Aangezien probiotica zo goed zijn in het opnieuw kalibreren van je buik, is het logisch om je af te vragen: zijn probiotica nuttig als je een buikgriep krijgt?

Probiotica voor maagvirussen

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat probiotica een eenvoudige en effectieve manier zou zijn om een ​​maagvirus te behandelen, maar het is iets ingewikkelder dan dat. Het nemen van een probioticum zal je niet per se helpen een maagvirus uit te roeien – vaak, als een maagvirus eenmaal is opgelopen, moet het gewoon zijn gang gaan terwijl je immuunsysteem zijn werk doet om de vervelende indringer te neutraliseren. Maar het goede nieuws is dat probiotica je zeker kunnen helpen om sneller te herstellen.

Omdat een gezonde darm en een uitgebalanceerd microbioom een ​​van de kernpijlers is van een goed functionerend en effectief immuunsysteem, is het regelmatig nemen van probiotica – niet alleen als je een buikgriep voelt opkomen – een krachtige manier om contracties te voorkomen een virus in de eerste plaats. Bovendien helpt het je immuunsysteem een ​​boost te geven, wat betekent dat je het maagvirus kunt doven en sneller kunt herstellen.

Het is duidelijk dat proactief zijn en het opnemen van probiotica in uw supplementenroutine enkele grote voordelen kan hebben. Dus hoe ga je te werk om de juiste probiotica voor jezelf te vinden?

Wat zijn de beste probiotische supplementen?

Als het gaat om het kiezen van de juiste probiotica, speelt elke soort zijn eigen unieke rol. Je wilt je dus concentreren op het herinoculeren van je darmen met een breed scala aan nuttige microben. Voor een eenvoudig en krachtig probiotisch supplementregime, raad ik het volgende aan:

Dr. Jill Probiotische dagelijkse benodigdheden :

Elk van deze vegetarische, zuivel- en glutenvrije capsules bevat vier uitgebreid onderzochte stammen van nuttige bacteriën, waaronder:

  • Lactobacillus acidophilus La-14
  • Bifidobacterium longum Bl-05
  • Lactobacillus plantarum Lp-115
  • Bifidobacterium lactis HN019
Lees ook:   Amerika flipt om mazelen!

Deze levende micro-organismen zijn getest op adhesie van epitheelcellen en weerstand tegen lage pH – wat betekent dat ze intact in je darmen terechtkomen en klaar zijn om aan het werk te gaan.

Dr. Jill Spore Probiotic Plus IgG :

Op sporen gebaseerde probiotica zijn op de bodem gebaseerde micro-organismen die samenwerken met uw natuurlijke darmflora om een ​​gezond microbioom te ondersteunen en de mucosale integriteit van uw darm te beschermen. Deze speciaal samengestelde mix van sporenprobiotica omvat:

  • Bacillus coagulans
  • Bacillus clausii
  • Bacillus subtilis

Deze krachtige probiotica worden ook gecombineerd met van serum afgeleide runderimmunoglobulinen – een krachtige verbinding die zich bindt aan schadelijke microben en toxines en deze elimineert.

Dr. Jill Health Bindmiddel :

Bind-Aid zit boordevol propolmannan – een pure, natuurlijke oplosbare vezel die dient als een krachtig prebioticum voor uw microflora. Deze vezel ondersteunt niet alleen een bloeiend microbioom, maar bevordert ook een verhoogde verzadiging, gewichtsbeheersing, glucose- en lipidenmetabolisme en stoelgang.

Je kunt al deze darmondersteunende, probiotische stimulerende supplementen vinden in mijn online winkel.

Dus, zijn probiotica echt alles wat ze zijn?

Het antwoord is een volmondig ja! De gezondheid van ons darmmicrobioom is onmiskenbaar een drijvende kracht die onze gezondheid kan ondersteunen of verslechteren. Ervoor zorgen dat u een divers en bloeiend ecosysteem van vriendelijke probiotica aan boord heeft, is zonder twijfel een van de meest waardevolle investeringen die u in uw gezondheid kunt doen.

Maar hoewel bijna iedereen baat kan hebben bij het opnemen van probiotica in hun routine, zijn probiotica zeker geen magische pil of snelle oplossing. Er is geen hoeveelheid probiotica die opweegt tegen de effecten van algehele ongezonde levensstijlkeuzes. De basis van uw gezondheid is gebaseerd op uw dagelijkse keuzes over hoe u eet, beweegt, slaapt en denkt. Probiotica zijn gewoon een extra hulpmiddel in uw gereedschapsriem om uw gezondheid nog meer te verbeteren.

Daarom ben ik toegewijd aan het leveren van door onderzoek ondersteunde, gemakkelijk te begrijpen en gemakkelijk te implementeren informatie aan mijn patiënten en lezers. Op die manier kunt u een blijvende basis van welzijn en een lang leven creëren zonder te overweldigen. Dus als je dit artikel leuk vond en op zoek bent naar meer manieren om van je gezondheid een prioriteit te maken, raad ik je aan om door mijn honderden blogartikelen te bladeren en op de lijst te komen om mijn wekelijkse nieuwsbrief te ontvangen – het enige wat je hoeft te doen is je naam in te voeren en e-mailadres in het onderstaande formulier.

Nu is het tijd om van je te horen. Was je verrast om te ontdekken hoe heilzaam probiotica kunnen zijn? Welke stappen onderneem je om je microbioom gelukkig en gezond te houden? Laat je vragen en gedachten achter in de reacties hieronder!   

Referenties:

  1.  Probiotica: wat u moet weten | NCCIH (nih.gov)
  2. Probiotica en prebiotica: wat u moet weten – Mayo Clinic
  3. Immuniteit in de darm | Britse Vereniging voor Immunologie
  4. Probiotica en gewichtsverlies: hoe probiotica u kunnen helpen buikvet te verliezen (healthline.com)
  5. De darm-hersenas: invloed van microbiota op stemming en geestelijke gezondheid (nih.gov)
  6. Darm-huid-as: huidige kennis van de onderlinge relatie tussen microbiële dysbiose en huidaandoeningen (nih.gov)

* Deze verklaringen zijn niet geëvalueerd door de Food and Drug Administration. Het in dit artikel genoemde product is niet bedoeld om een ​​ziekte te diagnosticeren, behandelen, genezen of voorkomen. De informatie in dit artikel is niet bedoeld ter vervanging van aanbevelingen of relaties met uw arts. Raadpleeg de referenties aan het einde van het artikel voor wetenschappelijke ondersteuning van eventuele gemaakte claims.

https://www.jillcarnahan.com/2022/01/19/are-probiotics-worth-the-hype-can-they-really-fight-viruses-and-germs/

Kefir is heel gezond en vaak kun je dit wel ergens kopen online, dan kun je zelf Kefir maken!

Gerelateerde artikelen

Back to top button

Een Adblocker gedecteerd

Whitelist deze website aub, want van de advertenties betalen wij het onderhoud en de server voor deze website. Dank hiervoor!