web analytics
...
Gezondheid & Uiterlijk

Artrose en het besluit om geen patiënt te worden

Besluit gewoon om geen patiënt te worden

Vandaag ging ik weer  eens op zoek naar deze link!
Kon hem eerst niet vinden, het was voor een goede vriendin van ons, die daar dus al langere tijd last van heeft. Niets aan te doen zei ze.
Hm ik heb wel eens een artikel gelezen over artrose zei ik nog en daar was wel iets tegen te doen blijkbaar, ik ga voor je zoeken zei ik nog.

Je wenst iedereen toch een fijn leven toe en een goede gezondheid immers!

En voorheen heb ik ook mensen met die link verblijdt, alleen als ik hem telkens kwijt kan raken, dan plaats ik maar een deel op mijn website, voor de toekomst eventueel.

Ik ben vaak bang dat mensen stoppen met hun websites en dan is alles weg!
Zonde gewoon!

Het gaat dus om artrose:

 

” Gelukkig leven we in een tijd waarin je jezelf prima kunt blijven informeren. Ik ben me gaan verdiepen in artrose en wat ik zelf kon doen om ervoor te zorgen dat ik op mijn 85ste nog steeds een beetje fatsoenlijk mijn favoriete stukken van Debussy kan spelen. Toen werd ik blij van wat ik las en ik wil dit graag met je delen.

Wat is artrose?

Artrose is een aandoening aan gewrichten. Dit kunnen vingers zijn, maar ook knieën, ellebogen of heupen. Het is een vorm van een ontsteking dat doorgaans eindigt in slijtage. Het is dus zaak om er vroeg bij te zijn voordat de slijtage optreedt. Dit gebeurt meestal pas na het 40ste levensjaar, maar komt dan wel heel veel voor.  Vrouwen hebben tien keer zoveel kans op artrose dan mannen. Slijtage treedt op in het kraakbeen van de gewrichten waardoor het kraakbeen minder elastisch wordt. De botuitgroeisels, samen met spieren en pezen, vangen deze verminderde functie van het kraakbeen op. Dit is waardoor eerst stijfheid en later pijn ontstaat. Overbelasting van het gewricht (sporten) kan ook leiden tot (extra) slijtage.

Artrose zegt iets over je algehele gezondheid

Artrose lijkt een lokale aandoening maar het zegt iets over de gezondheid van je hele lichaam. Dit heeft te maken met die ontsteking waar het mee begint. Artrose is in feit een signaal dat het lichaam voedingsstoffen tekort komt. Het lichaam gebruikt namelijk de aanwezige voedingsstoffen voor je essentiële organen zoals je hart en lever. Net zoals in een panieksituatie je hart en spieren bloed krijgen om actie te kunnen nemen in plaats van je maag die “slechts” hoeft te zorgen voor spijsvertering. Dat is even minder belangrijk in een paniektoestand. Je gewrichten staan “laag” op het prioriteitenlijstje van je lichaam, net als je huid en haren. Je kunt prima overleven met wat slijtage aan huid, haren en gewrichten. Dus krijgen zij minder voedingsstoffen. Artrose heeft dus alles te maken met hoe je je voedt. Zoals bijna alle chronische ziekten overigens. Het gaat er dus om, om te zorgen voor goede voeding en daardoor voldoende voedingsstoffen. Dit wil niet zeggen dat het altijd te voorkomen is trouwens.

Lees ook:   Drie opties =medicatie of zelfhypnose?

Naarmate we ouder worden, worden we vatbaarder voor ontstekingen. Het is dus zaak om dit proces zo veel mogelijk te vertragen. Artrose heeft ook te maken met de balans tussen vrije radicalen en antioxidanten in je lichaam, ofwel het oxidatieproces. Ook dit valt niet te voorkomen maar wel in balans te houden. Eten zoals onze voorouders dat deden, voordat de landbouw en veeteelt werden uitgevonden, is het beste dat je kunt doen om ontstekingen zoals artrose tegen te gaan. Hierbij zijn met name een goede balans tussen omega 6 (plantaardige vetten) en omega 3 vetzuren (vette vis) van belang. Niet teveel omega 6 maar wel volop omega 3 is het advies.

Dit was voor mij een reden om, na jarenlang vegetariër te zijn geweest, weer wat vette vis op te nemen in mijn menu (wel wilde vis) en algenolie capsules te gaan gebruiken. Zuivel, brood en teveel snelle koolhydraten kunnen ook oorzaken zijn van problemen met gewrichten, het is dus zaak om deze te verminderen.  Dit geldt ook voor rood vlees.

We krijgen doorgaans te weinig vitaminen en mineralen binnen.

‘of door middel van het gebruiken van een goede orthomoleculaire multivitamine. Deze is niet goedkoop maar bij vitamines is goedkoop duurkoop; je koopt dan meer vulstoffen dan voedingsstoffen. Lees vooral de etiketten en verdiep je hier verder in als je hier meer over wilt weten. Daarnaast is dagelijkse aanvulling van vitamine C, vitamine D en magnesium eveneens belangrijk.

Er zijn twee super-supplementen waar ik uiteindelijk op uitkwam om die tijdelijk toe te voegen aan mijn menu: glucosamine (in combinatie met MSM en chondroïtine) en natuurlijke astaxanthine. Glucosamine stimuleert de productie van de vloeistof tussen je gewrichten. Er is veel onderzoek naar gedaan en de resultaten zijn overtuigend. Het tweede supplement is natuurlijke astaxanthine; een stofje dat gemaakt wordt door een algje en dat niet alleen een super-antioxidant is, maar ook een ontstekingsremmer. Ik gebruikte ze in een kuurtje van een maand of twee. De pijn en stijfheid trok na twee weken al weg en was na vier weken helemaal verdwenen. Het kan zijn dat jij andere supplementen nodig hebt. Blijf jezelf goed informeren, vraag rond, bezoek holistische geneeswijzen en probeer uit wat je aanspreekt. Homeopathie kan ook goed helpen bij artrose. Ieder lichaam is uniek.

Lees ook:   Geen fysiotherapie meer...

Voor vegetariërs; overweeg je voeding aan te vullen met een visolie, krillolie of algenolie supplement (EPA/DHA). Uit het alfalinoleenzuur in lijnzaad, walnoten, hennepzaad en donkergroene bladgroente kan je lichaam ook EPA en DHA maken, maar naarmate je ouder wordt verloopt dit proces moeizamer. Lees meer hierover in het artikel: omega 3; wel of geen vette vis op het menu?

De pijn en stijfheid in mijn vingers was na een maand verdwenen en sindsdien heb ik er zelden last meer van. Behalve in vakanties wanneer ik wat minder goed let op wat ik eet en drink. Omdat ik mijn eigen keuken niet bij de hand heb en omdat het vakantie is natuurlijk. Af en toe voel ik dan een pijnlijk kloppend gevoel in de gewrichten van mijn vingers en weet ik, dat ik zodra ik thuis ben weer wat alerter moet zijn. O ja, ik ben overigens wel fanatiek blijven bewegen want ook dat is belangrijk bij artrose – in mijn geval dus: veel piano spelen!”

Lees de website link voor nog meer informatie!

https://energiekevrouwenacademie.nl/artrose-ermee-leren-leven-ik-dacht-het-niet/

Gerelateerde artikelen

Back to top button