Gezond eten

Schijf van vijf - Beeldbank.

Nu dit is de oude schijf van vijf en die houden we maar aan… ik geloof niet zo in de nieuwe gedachten van mensen die denken het wiel opnieuw te gaan uitvinden.

Elke dag gezond eten koken m.n. zelf en vers koken!
Natuurlijk met variatie.
Groenten en fruit, alles is oké!
Knoflook idem en rode uien…
Maak zelf je salades.
Bak in roomboter of een echte goede olijfolie!
Olitalia is een goede bv

Vitamine C vind je in citrusvruchten zoals sinaasappels, mandarijnen, citroen en ananas en kiwi… maar ook in paprika’s!
Dus ipv sinaasappels mag je ook 2 paprika’s opvreten!
Je kunt online zoeken op welke vitamine in welke groente of fruit zit.
Mis je bepaalde vitamines, dan ga je dat meer eten!

Vitamine D is belangrijk bij een goede weerstand, daarom kregen we vroeger levertraan, daar zit nml enorm veel vit D in en A!
A is weer goed voor je slijmvliezen bv.

In olijven zit oa veel vitamine E

Olijven zijn ook erg goed voor je darmen!
Gewoon zo gezond mogelijk eten… maar een beetje vet is niets mis mee en een beetje suiker ook niet..zoetstoffen daarentegen zijn heel slecht voor je lichaam…tis fake!
Fruitsuikers en honing worden beter opgenomen door het lichaam dus ja? Daar kun je ook voor kiezen maar of suiker nu bruin of wit is… tis van een suikerbiet gemaakt.

Vitamine D is heel belangrijk!
Zonnen doe je met verstand dus laat je niet verbranden in de zon!
Logisch!

Voedsel schenkt ook vitamine D.

Bepaalde voedingsmiddelen zoals avocado’s, champignons, vette vis en verrijkte zuivelproducten bevatten een paar microgram vitamine D. Deze hoeveelheden zijn echter zo klein dat een kwartier zonnebaden zonder zonnebrandcrème veel meer waard is. Hier wordt honderd keer zoveel vitamine D geproduceerd.

Hier zijn 8 tekenen en symptomen van een vitamine D-tekort
# 1 Altijd ziek
Een van de belangrijkste taken van vitamine D is het immuunsysteem sterk te houden, zodat je de virussen en bacteriën kunt bestrijden die ziekten veroorzaken. Het heeft een directe interactie met de cellen die verantwoordelijk zijn voor het bestrijden van infecties.

Degenen die de hele tijd aan griep of verkoudheid lijden, hebben waarschijnlijk een laag vitamine D-gehalte in hun bloed.
Er zijn ook onderzoeken die een verband aantonen tussen een tekort en luchtweginfecties zoals verkoudheid, bronchitis en longontsteking. Als u tot 4.000 IE vitamine D per dag inneemt, kunt u het risico op luchtweginfecties verminderen.

# 2 moe en traag
Vaak worden lusteloosheid en constante vermoeidheid over het hoofd gezien als een mogelijke oorzaak van een vitamine D-tekort. Studies hebben aangetoond dat zeer lage bloedwaarden tot vermoeidheid kunnen leiden, wat een zeer negatieve invloed heeft op de kwaliteit van leven.

Een testpersoon die klaagde over chronische vermoeidheid en hoofdpijn overdag vond een bloedspiegel van slechts 5,9 ng / ml. Dit is extreem laag omdat alles onder de 20 ng / ml als ontoereikend wordt beschouwd. Toen de vrouw een vitamine D-supplement nam, steeg haar niveau tot 39 ng / ml en verdwenen haar symptomen.
# 3 Bot- en rugpijn
Het lichaam heeft ook vitamine D nodig voor gezonde botten, in feite verbetert vitamine ook de opname van calcium in het lichaam. Calcium is een van de belangrijkste botbouwstenen. Botpijn en lage rugpijn kunnen tekenen zijn van onvoldoende vitamine D in het bloed. Studies hebben een verband gevonden tussen een tekort en chronische lage rugpijn.

# 4 Depressie
Depressie is niet altijd gerelateerd aan een vitamine D-tekort. Een aanhoudende depressieve stemming kan echter het gevolg zijn van een laag tekort aan zonnevitamine. Studies hebben aangetoond dat patiënten met een depressie vaak een laag vitamine D-gehalte in hun bloed hadden. Na toediening van vitamine D waren er direct verbeteringen zichtbaar. In Duitsland gaan zogenaamde winterdepressies vaak hand in hand met een vitamine D-tekort.

Daarom is het zeker de moeite waard om je bloedwaarde te bepalen. U kunt de test bij uw huisarts doen of gewoon online bestellen.

# 5 Slechte wondgenezing
Van vitamine D wordt aangenomen dat het een belangrijke rol speelt bij het genezen van wonden en het bestrijden van infecties. Langzame wondgenezing na een operatie of verwonding kan een teken zijn dat de vitamine D-spiegel te laag is.

# 6 Botverlies
Zoals we al weten, speelt vitamine D een cruciale rol bij de opname van calcium en het botmetabolisme. Veel oudere vrouwen met botverlies denken dat ze meer calcium nodig hebben. Het kan echter ook een vitamine D-tekort zijn. Een lage botmineraaldichtheid is een aanwijzing dat calcium en andere mineralen uit het bot verloren zijn gegaan. Oudere mensen, vooral vrouwen, lopen een verhoogd risico op fracturen.

In een onderzoek onder meer dan 1.100 vrouwen in de menopauze of postmenopauzaal van middelbare leeftijd vonden de onderzoekers een sterke correlatie tussen lage vitamine D-spiegels en een lage botmineraaldichtheid.

# 7 Haaruitval
Haaruitval wordt vaak toegeschreven aan de oorzaak van te veel stress. In feite kan ernstig haarverlies ook het gevolg zijn van een ziekte of voedingstekort.shutterstock_567599179-min

De auto-immuunziekte alopecia areata wordt gekenmerkt door ernstig haarverlies van het hoofd en andere delen van het lichaam. Het wordt geassocieerd met de rachitis bij kinderen, een ziekte die zachte botten veroorzaakt bij kinderen als gevolg van vitamine D-tekort. Een studie bij mensen met alopecia areata toonde aan dat lagere bloedwaarden vaak geassocieerd worden met meer haarverlies.

Dit zijn de meest voorkomende symptomen in één oogopslag:
Vermoeidheid, lusteloosheid
Huidproblemen, bijvoorbeeld psoriasis
verhoogde gevoeligheid voor bacteriële infecties en infecties
vertraagd denken
depressieve stemmingen
Spierzwakte
Spierkrampen
Kniepijn
Skeletpijn
Rugpijn
Slaapstoornissen
Verlies van eetlust
Innerlijke rusteloosheid / nervositeit
Zo begint een vitamine D-tekort
Vaak zijn de eerste tekenen van een gebrek aan hunkering naar snoep, algemene malaise en depressieve stemmingen, die zich manifesteren door drijfstoornissen, lusteloosheid en vreugdeloosheid. Veel mensen hebben last van slapeloosheid, zijn constant moe en moe. Een gebrek aan concentratie en nervositeit maken het leven moeilijk voor patiënten met een verlaagd vitamine D-gehalte. Mensen met een vitamine D-tekort reageren plotseling prikkelbaar op vragen of in andere situaties die ze eerder niet hebben verstoord.

Als de tekortkoming niet wordt herkend, lijden patiënten vaak aan urineweginfecties, pseudoallergieën, ondefinieerbare pijn in het lichaam, erger slaapstoornissen en zelfs volledige functionele storingen van het lichaam. Het dagelijkse leven is niet meer te verwerken, familieleden merken een verandering in de persoonlijkheid van de betrokkene op. Zelfs kankers zijn waarschijnlijk. In zo’n chronisch stadium kunnen de symptomen alleen worden verlicht, volledige genezing is onwaarschijnlijk.

 

 

Gerelateerde Berichten

mersin escort mersin escort mersin escort canlı tv konya escort