26 november 2020

 

Stress? Gebruik deze essentiële oliën

 “Stop en ruik de rozen” is een van de beroemdste uitspraken aller tijden, maar wist je dat er medicijnen in die woorden zitten? Heerlijke bloemige aroma’s brengen vreugde, vrede, gelukkige herinneringen – en zelfs een goede gezondheid. Of het nu gaat om rozen, lavendel of ylang-ylang, etherische oliën kunnen verlichting bieden bij  dagelijkse stress en angst .

 

Jennifer B., een schrijver uit Wisconsin, ontdekte hoe heilzame etherische oliën uit de eerste hand konden zijn. In 2007 ontdekte ze als pasgetrouwd stel dat haar man op het pad van een tornado was – en dat ze niet thuis was om te helpen. Ze kreeg een paniekaanval en barstte in tranen uit. Omdat ze wist dat deze sterke reactie niet ongebruikelijk voor haar was, was ze vastbesloten een  natuurlijke manier te vinden om haar angst te verlichten . Het duurde een aantal jaren om iets te vinden dat hielp.

“Na een operatie, jaren later, gaven de verpleegsters me een geurpakket met etherische olie om te ruiken als ik me misselijk of angstig voelde”, zegt Jen. Het was een mix van pepermunt-, lavendel-, gember- en groene muntolie. Toen ze inademde, voelde ze zich meteen kalm, helder en geconcentreerd. “Het hielp, dus ik nam het idee over in mijn eigen toolkit voor natuurlijke geneeskunde.”

Tegenwoordig heeft ze een verzameling oliën die ze kan gebruiken wanneer ze wat verlichting wil van dagelijkse stress en angst.

Wat zijn etherische oliën?

Essentiële oliën  concentreren de geur en smaak van een plant. [1]  Oliën kunnen de bloemenessenties of aromatische verbindingen in de bladeren of wortels concentreren, afhankelijk van de plant. Het plantmateriaal wordt mechanisch geperst of gedestilleerd, waardoor de aromatische chemicaliën worden geconcentreerd in een krachtig vloeistofpakket.

Essentiële oliën hebben verschillende gezondheidsvoordelen. Deze variëren van het  versterken van het immuunsysteem  tot het verminderen van ontstekingen en het helpen ontspannen. [2]

Mensen gebruiken vaak essentiële oliën in cosmetica, voedsel en natuurlijke medicijnen. [2]  Ze staan ​​vooral bekend om de  aromatherapie  – het gebruik van geur om de gezondheid van lichaam, geest en ziel te verbeteren. [3]

U kunt de olie door een diffuser verspreiden, rechtstreeks uit de kleine flesjes inhaleren of de olie op uw huid aanbrengen, meestal met een ongeparfumeerde dragerolie. Als ze geschikt zijn voor levensmiddelen, kun je ze intern meenemen.

Top essentiële oliën voor angst

Essentiële oliën hebben een verbazingwekkend vermogen om uw geestelijke gezondheid en welzijn te  bevorderen  – in het bijzonder het kalmeren van een angstige geest. We hebben de beste sereniteitsverhogende oliën samengesteld die er zijn. Haal diep adem en geniet van angstverlichting!

Bergamot

Bergamot , een citrusvrucht ter grootte van een sinaasappel,   is het hoofdingrediënt van Earl Grey-thee. Bergamot helpt je te kalmeren als er gewoon te veel aan de hand is. Bergamot beschermt niet alleen de hersenen en helpt de hersencel “synapsen” of verbindingen beter te laten werken, maar het heeft ook opmerkelijke anxiolytische of angststillende eigenschappen. 

Lavendel

Essentiële olie  van lavendel is afkomstig van kleine paarse bloemen die je overal in de Oude Wereld kunt vinden, zoals op het Engelse platteland. De olie heeft een schat aan voordelen, waaronder antibacteriële tot schimmelwerende eigenschappen. Maar lavendelolie schijnt als een manier om je te kalmeren – het verlicht zelfs de blues en ontspant spieren. 

Roos

Veel mensen associëren de bloemengeur van een roos met liefde en vreugde – en dat is niet anders met essentiële rozenolie. Rozenolie bevat terpenen, flavonoïden en anthocyanen – plantaardige stoffen die tal van gezondheidsvoordelen hebben. [6]  Rozenolie kan niet alleen de stemming verbeteren, maar ook  je geest ontspannen , angst verminderen en zelfs de seksuele functie verbeteren! 

Duitse (blauwe) kamille

De olie van Duitse kamille ( Chamomilla recutita ) bevat een hogere concentratie chamazuleen, een aromatische verbinding met een kenmerkende blauwe kleur en een sterk kalmerende werking.  Voor mensen die zich over het algemeen een beetje verspreid of gespannen voelen, kan Duitse kamille gemoedsrust bieden.

Neroli of bittere sinaasappel

Als een andere van citrus afkomstige olie wordt neroli gewonnen uit bittere sinaasappelboombloesems. “Neroli” is vernoemd naar een 16e-eeuwse prinses, Anna-Marie de Nerola. [9]  Neroli-olie bevat limoneen en linalool, die als kalmerende middelen werken. 

Wanneer u neroli-olie inademt, kan het een chagrijnige bui verlichten en u zelfs  helpen met minder moeite in slaap te vallen . Het is vooral handig voor postmenopauzale vrouwen die te maken hebben met stress en angst. 

Wierook

Wellicht kent u wierook als een van de geschenken van de drie wijze mannen. Deze naar dennen geurende olie is afkomstig van het sap van de Boswellia-boom. Wierookolie  bevordert normale niveaus van stresshormonen . Het kan u ook helpen om beter te rusten, vooral als u de laatste tijd niet genoeg slaap heeft gekregen. 

Clary Sage

Scharlei is niet het kruid waarmee je gewend bent te koken. Het is een groenachtig-paarse plant met grote bladeren die, wanneer ze in olie wordt gedestilleerd, wonderen doet voor spanning – vooral bij vrouwen. Het verlicht krampen – een bron van stress voor elke vrouw – en reguleert de cortisolspiegel (of “stresshormoon”). 

Zoete sinaasappel

Aromatherapeuten houden van etherische olie van zoete sinaasappel. Ze gebruiken het voor en tijdens een massage om patiënten te kalmeren. En de wetenschap ondersteunt het. Bij inademing verhoogt zoete sinaasappelolie het gevoel van rust. Je voelt je meer ontspannen als je te maken hebt met een situatie die stress veroorzaakt. 

Heilige basilicum

Ook bekend als  tulsi  ( Ocimum sanctum ), wordt heilige basilicum vanaf de oudheid gebruikt als ayurvedisch kruid. Tulsi kan cellen beschermen tegen stress veroorzaakt door chemische verontreinigende stoffen en zware metalen. Het ontspant ook fysiologisch uw lichaam en geest.   Of het nu een etherische olie of een vloeibaar extract is, tulsi verbetert de stemming, bevordert ontspanning en gelukkiger gedachten. Het kan je zelfs een  extra geheugenboost geven . 

Ylang-Ylang

Deze olie is afkomstig van de bloemen van de Indonesische Cananga odorata, een tropische boom met krullende gele bloemen. Wanneer het plaatselijk wordt ingenomen, bevordert ylang-ylang-olie  de normale bloeddruk , waardoor u zich ontspant en u zich rustiger voelt. 

Angstvermindering Recepten met oliemengsels

Of ze nu topisch worden gebruikt of in de kamer worden verspreid, etherische oliën zorgen voor een stabiel, ontspannend aroma dat kalmte en rust kan brengen. Gebruik een diffuser voor het beste resultaat. Diffusers mengen de oliën met water en vullen langzaam een ​​kamer met mist. Dit resulteert erin dat de oliën in de lucht doordringen en de effecten kunnen enkele uren aanhouden.

Actuele recepten

Meng voor deze actuele recepten een of twee druppels van elke etherische olie met amandel-,  jojoba- of  kokosolie  als dragerolie. Masseer het mengsel rechtstreeks op uw pols, nek of slaap met een watje, zodat het gemakkelijk in de bloedbaan wordt opgenomen. Carrier-oliën zijn ongeparfumeerde oliën die, wanneer ze worden gemengd met meer vluchtige essentiële oliën, het veilig maken om de essentiële oliën direct op de huid aan te brengen.

Blijf gefocust Mengsel: bergamot en lavendel

Deze blend is een one-stop-oplossing voor iedereen die het gevoel heeft dat er te veel aan de hand is. Bergamot en lavendel helpen je allebei voldoende te ontspannen om in de mindset te komen om dingen voor elkaar te krijgen.

Muscle Tension Blend: Clary Sage, Lavender en Bergamot

Deze blend zorgt ervoor dat je je langer ontspannen voelt dankzij de kalmerende eigenschappen van bergamot, lavendel en salie om  de spierspanning in je lichaam te verminderen .

Diffuser Recepten

Doe drie druppels van elke olie in je diffuser. Pas de gebruikte hoeveelheid aan op basis van de capaciteit van uw diffuser. Doorgaans bevatten diffusors 100 tot 150 milliliter water.

Ontspanningsmix: lavendel, blauwe kamille en ylang-ylang

De kamille in deze blend zal je helpen om je meer bij elkaar te voelen en minder verspreid. De lavendel zal je in een ontspannen toestand brengen. En de ylang-ylang kalmeert een hectische hartslag en bevordert een normale bloeddruk.

Rustmix: sinaasappel en cederhout

Zowel sinaasappel- als cederhout kalmeren je humeur, waardoor je je rustiger, ontspannender en vrediger voelt met de wereld, wat er ook om je heen gebeurt.

Voorzorgsmaatregelen en bijwerkingen

Gebruik altijd etherische oliën van een gerenommeerd bedrijf. Zorg ervoor dat u uw onderzoek doet voor bedrijfsrecensies en controleer de ingrediëntenlijst. Als u een goede olie van hoge kwaliteit krijgt, moet u voorzichtig zijn met het gebruik ervan. Sommige, zoals bergamot, kunnen giftig zijn voor huisdieren, dus houd ze uit de kamer als je hem in een diffuser hebt.

Veel etherische oliën moeten worden verdund met een drager zoals amandel- of jojoba-olie voordat u deze op uw huid aanbrengt. Breng een testpleister op uw huid aan om er zeker van te zijn dat u geen allergische reactie op de olie krijgt. Neem alleen olie in als deze geschikt is voor levensmiddelen.

Punten om te onthouden

Essentiële oliën zijn geconcentreerde versies van planten en alle krachtige genezende voordelen die daarmee gepaard gaan. Je kunt ze verspreiden, plaatselijk gebruiken of, als ze geschikt zijn voor levensmiddelen, ze inslikken.

De beste oliën om je stress en angst te  kalmeren  zijn lavendel, roos, neroli, bergamot, blauwe kamille, ylang-ylang, wierook, zoete sinaasappel, heilige basilicum en salie.

Lavendel ontspant je spieren en kalmeert je. Rose verbetert je humeur. Neroli verdrijft knorrigheid. Bergamot en blauwe kamille helpen een verstrooide geest te concentreren  . Ylang-ylang  bevordert een normale bloeddruk , die op zichzelf al ontspannend genoeg is.

Wierook en salie ondersteunen beide de normale niveaus van het stresshormoon cortisol. Wat betreft zoete sinaasappel en heilige basilicum, ze zijn geweldig om een ​​gevoel van rust te brengen.

Hoewel dit de belangrijkste essentiële oliën zijn, ervaren anderen vredige emoties van limoen, patchoeli, geranium, rozemarijn, pepermunt en vetiverolie.

Naast het gebruik van deze oliën als aromatherapie door ze in te ademen of door ze in een diffuser te gebruiken, kun je ze op de huid aanbrengen voor verlichting van angst. Veel etherische oliën zijn te vinden in natuurlijke cosmetica. Parfait Visage® luxe huidcrème  bevordert een frisse, stralende huid door het gebruik van etherische oliën van neroli, rozen en lavendel, naast andere natuurlijke ingrediënten.

https://wakeup-world.com/2020/10/27/feeling-stressed-try-these-essential-oils-for-anxiety/

Lees ook:   Using Ayahuasca

Rezept für Lavendel-Massageöl - wirkt beruhigend, entspannend und einschlaffördernd

Ik ben zelf dol op oranje, vind het een prachtige kleur en tint …en apart genoeg vind ik sinaasappel ook heerlijk als essentiële olie.
In huis gebruik ik wel eens lavendel met eucalyptus, is lekker fris en zuivert de lucht in huis, gebruiken ze ook vaak bij sauna’s bv, mocht je daar komen, ik dus niet 😉 Ik haat sauna’s mij to hot!
Hoewel een droge sauna wel fijn is.

Je hebt bij het kruidvat ook een mooi aantal aan essentiële olieflesjes voor weinig geld, en die ontspanningsolie werkt ook prima!

Gerelateerde berichten