Vitamine D Tekort – Oorzaak en de oplossing

Sunshine. Need more of that in my life.

Vitamine D Tekort – Oorzaak en de oplossing

Gezondheid verbeteren, Weerstand verhogen

Het belang van vitamine D voor onze gezondheid wordt vaak onderschat, terwijl deze vitamine ons lichaam juist enorm beschermt tegen allerlei ernstige ziektes en aandoeningen, zoals kanker, hart- en vaatziekten, diabetes, reumatische artritis en obesitas. Helaas krijgen de meeste Nederlanders via voeding en zonlicht slechts een klein aandeel van de dagelijks benodigde vitamine D binnen, daarom is het heel belangrijk om ervoor te zorgen dat je zo nodig vitamine D supplementen neemt.

Waarom is vitamine D zo belangrijk voor onze gezondheid?

Vitamine D is niet één vitamine maar omvat een groep van 5 in vet oplosbare prohormonen (precursors van hormonen), waarvan vitamine D2 en vitamine D3 de belangrijkste zijn.

Vitamine D vervult een aantal belangrijke functies in ons lichaam en is onder andere nodig voor:

Behoud van sterke botten: vitamine D heeft een synergetische werking in combinatie met calcium en bevordert de opname van calcium in het lichaam. Ook vermindert vitamine D de botontkalking.
Reparatie en onderhoud van DNA en genenregulatie in cellen: vitamine D helpt onder andere tegen kanker en hart- en vaatziekten.
Sterk immuunsysteem: mensen die voldoende vitamine D binnenkrijgen hebben minder kans op verkoudheid en griep.

 

Vitamin D
Komt een vitamine D tekort vaak voor en wat is de oorzaak?

Op basis van recente onderzoeken is vastgesteld dat men gemiddeld 35 IU’s (Internationale Units) vitamine D per pond lichaamsgewicht per dag dient binnen te krijgen (dit zijn globale richtlijnen, de aanbevolen inname is mede afhankelijk van een aantal andere factoren). Een kind van 20 kilo zou op basis hiervan dus dagelijks 1400 IU’s binnen moeten krijgen en een volwassen van 85 kilo zelfs 6000 IU’s per dag.

vitamine d tekort

 

Vitamine D bevindt zich zoals ook eerder al aangegeven onder andere in voeding, maar zelfs als je dagelijks veel vitamine D rijke voeding eet krijg je gemiddeld maar 250 tot 300 IU’s vitamine D per dag binnen via voeding.

De overige vitamine D zal ons lichaam dus zelf moeten aanmaken met behulp van zonlicht, maar helaas schijnt de zon in Nederland niet zo vaak en zelfs als de zon schijnt zitten we vaak het grootste gedeelte van de dag in huis of op kantoor. De meeste Nederlanders krijgen dus nooit genoeg vitamine D binnen om in hun dagelijkse behoefte te voorzien! En dat wordt ook bevestigd door diverse wetenschappelijke onderzoeken, want daaruit is gebleken dat veel mensen (50 tot 80%) een middelmatig tot ernstig vitamine D tekort hebben (Holick, 2007).

Wat zijn de symptomen en gevolgen van een vitamine D tekort?

Vaak zijn de symptomen die duiden op een vitamine D gebrek erg subtiel en niet direct in verband te brengen met een vitamine D tekort. Als je vaak last hebt van een of meer van de volgende symptomen kan het heel goed zijn dat je een vitamine D gebrek hebt:

Regelmatig verkouden en griep
Slappe spieren en spierkrampen
Chronische vermoeidheid
Vaak botbreuken
Overgewicht
Er zijn nog veel meer symptomen die kunnen duiden op een vitamine D tekort (dit is een samenvatting), voor volledige artikel zie onderaan voor verwijzing.

Ondanks dat een vitamine D tekort vaak moeilijk te herkennen is, is het heel belangrijk om de symptomen niet te negeren en je dokter te vragen om een bloedtest te laten uitvoeren waarmee kan worden vastgesteld wat het vitamine D gehalte in je bloed is. (20 euro per onderzoek!)

Een chronisch vitamine D tekort kan namelijk leiden tot allerlei ernstige ziektes en aandoeningen, zoals
Diabetes (Hypponen et al., 2002; Holick, 2004; Pittas et al., 2006),
Hart- en vaatziekten (Zittermann, 2006) en
Kanker
(Holick, 2002; Lappe et al., 2007).
Fibromyalgie
M.E/CVS
Vermoeidheidsklachten
Vaak ziek zijn en vatbaar voor virussen en griep, verkoudheden etc.

#Vitamin D Sources

Hoe kan ik een vitamine D tekort voorkomen?

Hoe gezond we ook eten, als je in een land woont waar de zon niet zo vaak schijnt dan is de kans groot dat je te weinig vitamine D binnenkrijgt. Het is daarom verstandig dat je ervoor zorgt dat je jouw vitamine D gehalte altijd goed op peil houdt, en dat kun je doen op de volgende manieren:

-Eet voldoende voeding met natuurlijke vitamine D
-Ga naar buiten als de zon schijnt,
-Slik vitamine D supplementen.

Dat natuurlijke vitamine D3 supplementen erg effectief zijn bij de bescherming tegen kanker is wetenschappelijk aangetoond; onderzoekers hebben 16 verschillende soorten kanker, waaronder darm-, prostaat- en borstkanker, in verband gebracht met een vitamine D tekort en het bleek dat door simpelweg vitamine D supplementen te slikken het risico op deze en andere vormen van kanker kon worden verlaagd met wel 75%, en dat bij mensen die al kanker hadden de tumorgroei met 50% werd gereduceerd (o.a. Goodwin et al., 2008; Gross et al., 1998; Helzlsouer et al., 2010; Huncharek et al., 2009)

 

Hier kun je zeer goede vitaminen bestellen, deze komen speciaal uit Amerika!
=======>>>>>>>>>>>>>>>>>>Voor vitamine D KLIK HIER

-Hoeveel extra vitamine D   je per dag nodig hebt is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder het voedingspatroon, huidskleur en leeftijd, het verstandigste is daarom om een bloedtest te laten doen waarmee kan worden vastgesteld of je een vitamine D tekort hebt en hoeveel vitamine D je per dag binnen moet krijgen, want een overdosis vitamine D kan soms tot nare bijwerkingen leiden.
-Het is inmiddels bekend dat alle mensen over de hele wereld al een tekort aan vitamine D hebben. De onderzoeken in Amerika zijn al veel verder dan in Nederland.

Vitamin D

Vitamine D speelt een cruciale rol in je gezondheid, dat hebben veel wetenschappelijke onderzoeken de laatste jaren keer op keer aangetoond. Helaas kunnen wij maar weinig vitamine D uit voeding halen, en omdat de zon ook niet heel vaak schijnt in Nederland hebben waarschijnlijk miljoenen Nederlandse kinderen, volwassenen en ouderen een vitamine D tekort, zonder het zelf te weten. De eenvoudigste manier om een vitamine D tekort te verhelpen en te voorkomen is door vitamine D rijke voeding en supplementen te slikken… daarmee haal je dus letterlijk het zonnetje in huis!

Depression Could Be Improved With Vitamin D Deficiency Treatment

Dit is een samenvatting van het artikel “Vitamine D Tekort – Oorzaak en de oplossing” op de Maximale Gezondheid ledensite, waarin je leert waarom vitamine D zo belangrijk is voor onze gezondheid, hoe het komt dat de meeste Nederlanders een vitamine D tekort hebben en wat we zelf kunnen doen om een vitamine D tekort te voorkomen.
http://jessevandervelde.com/vitamine-d-tekort-oorzaak-en-de-oplossing/

Lees ook hier:

http://www.vitaminedtekort.nl/
http://www.angel-wings.nl/vitamine-d-tekort-en-wat-de-dokter-je-niet-verteld/

Related posts