Is 5G gevaarlijk? We hebben het een expert gevraagd

Het benutten van millimetergolf ( mmWave ) spectrum voor hogere datasnelheden is een van de grootste doorbraken van 5G , de volgende generatie cellulaire netwerktechnologie die 4G LTE volgt . Maar er bestaat bezorgdheid dat dit zeer hoogfrequente spectrum nadelige gezondheidseffecten kan hebben voor het publiek, waaronder enkele zeer alomtegenwoordige complottheorieën .

Dit soort zorgen is niet nieuw – de angst van de consument over de vraag of radiofrequente straling het risico op kankertumoren kan verhogen bestaat al langer. Om een ​​aantal concrete antwoorden op dit onderwerp te krijgen, hebben we contact opgenomen met de Amerikaanse Food and Drug Association (FDA) , een overheidsinstantie die niet alleen verantwoordelijk is voor de bescherming van de volksgezondheid door middel van controle en toezicht op voedsel en medicijnen, maar ook elektromagnetische straling uitzendt. apparaten. We hebben die reacties verder aangevuld met informatie afkomstig van de American Cancer Society en het International Agency for Research on Cancer.

Wat is radiofrequentie (RF) -straling?
Laten we om te beginnen radiofrequente (RF) straling definiëren. Op een basaal niveau is straling niet zo intimiderend als een term lijkt. Straling is de emissie van energie uit elke bron, wat betekent dat zelfs de warmte die uit ons lichaam komt als straling telt.

RF-straling is gewoon een andere naam voor radiogolven. Zoals de FDA zegt, is RF-straling ‘een vorm van elektromagnetische energie die bestaat uit golven van elektrische en magnetische energie die samen door de ruimte bewegen (uitstralen)’.

Radiogolven kunnen in het algemeen ioniserend of niet-ioniserend zijn. Ioniserende radiogolven zijn ultrahoge frequentie radiogolven, zoals gammastraling, die je DNA kunnen beschadigen en uiteindelijk tot geruchten en zelfs kanker kunnen leiden. Niet-ioniserende radiogolven kunnen dat effect echter niet hebben – en de radiogolven die worden gebruikt in draadloze technologieën, zoals 5G, komen niet eens in de buurt van de grens tussen ioniserende en niet-ioniserende golven.

Is RF-straling veilig?
De straling die mobiele telefoons afgeven, bevindt zich aan het lage-energetische uiteinde van het elektromagnetische spectrum, waardoor ze veel veiliger zijn dan hoogenergetische straling zoals röntgenstralen en gammastraling. Terwijl de laatste ioniserende straling afgeven, wat betekent dat ze voldoende energie hebben om een ​​atoom of molecuul te ioniseren en dus cel-DNA te beschadigen, wat resulteert in kanker, doet RF-straling dat niet. RF-straling heeft alleen genoeg energie om atomen in een molecuul te verplaatsen of te trillen, niet genoeg om het te ioniseren. Hoewel dat betekent dat RF-straling geen kanker veroorzaakt door DNA-cellen te beschadigen, zijn er nog steeds onderzoeken gaande naar de effecten van niet-ioniserende straling.

De FDA merkte in 2018 op dat het van mening is dat “de huidige veiligheidslimieten voor blootstelling aan radiofrequentie-energie van mobiele telefoons aanvaardbaar blijven om de volksgezondheid te beschermen.”

De Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) en het Amerikaanse National Toxicology Program (NTP) hebben RF-straling ook niet formeel geclassificeerd als kankerverwekkend . Ondertussen classificeert het International Agency for Research on Cancer (IARC) van de Wereldgezondheidsorganisatie RF-straling als “mogelijk kankerverwekkend voor de mens” vanwege de vondst van een mogelijke link in ten minste één onderzoek tussen het gebruik van mobiele telefoons en een specifiek type hersentumor. Het IARC beschouwt het algemene bewijs echter als ‘beperkt’.

Het is ook belangrijk op te merken dat de IARC koffie en op talk gebaseerd lichaamspoeder in dezelfde “mogelijk kankerverwekkende” categorie plaatst.

In een van de meest recente onderzoeken, uitgevoerd door het National Toxicology Program (NTP), leidde hoge blootstelling aan 2G en 3G RF-straling tot de ontwikkeling van kankerachtige harttumoren bij mannelijke ratten . NTP-senior wetenschapper John Butcher merkte echter op dat de niveaus en de duur van blootstelling aan RF-straling veel groter waren dan wat mensen ervaren met zelfs het hoogste niveau van gebruik van mobiele telefoons, dus de bevindingen mogen niet rechtstreeks worden geëxtrapoleerd naar het gebruik van menselijke mobiele telefoons. Bovendien waarschuwde Butcher dat 5G waarschijnlijk dramatisch verschilt van 2G en 3G, dus verdere studies zijn nodig.

Hoe zit het met 5G?
De FDA vertelde Digital Trends dat het op dit moment “blijft geloven dat de huidige veiligheidslimieten voor blootstelling aan radiofrequentie-energie van mobiele telefoons acceptabel blijven om de volksgezondheid te beschermen.”

“De limieten zijn gebaseerd op de frequentie van het apparaat, wat betekent dat 5G een andere limiet heeft dan andere technologieën”, schreef een woordvoerder van een bureau in een e-mail. “Als onderdeel van onze inzet voor de bescherming van de volksgezondheid heeft de FDA vele bronnen van wetenschappelijk en medisch bewijs met betrekking tot de mogelijkheid van nadelige gezondheidseffecten door blootstelling aan radiofrequente energie bij zowel mens als dier beoordeeld en zal dit blijven doen, en zal dit blijven doen om dit te doen wanneer er nieuwe wetenschappelijke gegevens worden gepubliceerd. ”

Het bureau merkte op dat het op zijn website belangrijk lopend onderzoek naar het onderwerp RF-blootstelling vermeldt .

Het is ook belangrijk op te merken dat de overgrote meerderheid van de frequenties die voor 5G worden gebruikt in het verleden voor andere dingen zijn gebruikt, waaronder zaken als tv-uitzendingen en andere datatransmissies. Daarom, als 5G onveilig is, betekent dit dat we al decennia lang “onveilige” frequenties gebruiken. Aangezien er geen toename van het aantal kankers is waargenomen, is het duidelijk dat deze radiogolven geen invloed hebben op de menselijke gezondheid.

Dus, is 5G mmWave veilig?
Volgens deskundige instanties en de onderzoeken die we tot nu toe hebben gedaan, wijst niets erop dat 5G mmWave een aanzienlijk gezondheidsrisico is, maar het is duidelijk dat er meer onderzoek moet worden gedaan naar dit onderwerp. Als je het type bent dat voorzichtig is, is het altijd mogelijk om de blootstelling aan RF-straling te verminderen . Probeer bijvoorbeeld ’s nachts met uw telefoon uit de buurt van uw bed te slapen. Het geeft u niet alleen gemoedsrust, maar het bevordert ook een gezondere bedtijdroutine – een win-win voor uw gezondheid. De veronderstelling dat radiogolven, inclusief millimetergolven, een negatieve invloed hebben op de algehele gezondheid, is echter onjuist gebleken.