27 november 2020

 

Vitamine B5

Vitamine B5

Pantothenic acid vitamin b5 rich food icons Vector Image

Chemische naam: Pantotheenzuur (engels: Pantothenic acid)
Molecuulformule: C9H16O5N; Molecuul gewicht: 218,23 g/mol

Vitamine B5 is evenals alle vitamine uit het vitamine B complex, wateroplosbaar.
Pantotheenzuur kan in het lichaam worden omgevormd tot coenzym A (CoA). Dit coënzym breekt het eiwit uit ons voedsel af tot aminozuren. Het stelt uit deze bouwstoffen vervolgens ook weer menselijk eiwit samen. Coënzym A is ook werkzaam in het omzetten van koolhydraten in lichaamsenergie, onder andere in het begin van de citroenzuurcyclus bij de decarboxylering reactie.

Eigenschappen
– Bevordert de genezing van wonden
– Helpt het lichaam bij het produceren van energie
– Vermindert stress
– Reguleert de weerstand
– Voorkomt vermoeidheid
– Verlaagt cholesterol en biedt zo bescherming tegen hartkwalen
– Helpt artritis voorkomen en behandelen
– Kan kaalheid en grijsheid voorkomen
– Bepaalde hormonen kunnen alleen gevormd worden als er voldoende vitamine B5 in het lichaam aanwezig is

Symptomen bij een tekort
– Braken
– Krampen
– Vermoeidheid
– Slapeloosheid
– Verminderde weerstand voor infecties
– Buikpijn

Voorzichtig en giftigheid
Er zijn geen schadelijke effecten bekend van vitamine B5, maar neem doses van meer dan 300 mg per dag alleen onder medische begeleiding.

Sommige mensen krijgen maagklachten bij doses hoger dan 10 g.

Dosering en natuurlijke bronnen
De (minimale) aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) van dit vitamine is 5 mg per dag. Vitamine B5 komt onder andere voor in de volgende voedingsstoffen: gist, volkorenproducten, stroop, groene groenten, paddestoelen, vlees, orgaanvlees, zilvervliesrijst, eieren en noten. Een normale dosering die ziekte moet helpen voorkomen is ongeveer 100 mg per dag.

Lees ook:   Malafide oncoloog gaf gezonde 'patiënten' chemokuur

Gerelateerde berichten