06 december 2020

 

Vitamine A

Vitamine A

Retinol vitamin a food icons healthy eating flat Vector Image

Structuurformule vitamine A Retinol
Chemische naam: Retinol of All-Trans-Retinol
Molecuulformule: C20H30O; Molecuul gewicht: 286,46 g/mol
1 I.E. (Internationale Eenheden; Engels: I.U.=International Units) = 0.3 microgram

 

Het voorproduct (pro-vitamine) van vitamine A is Bèta-caroteen (kleurstof van worteltjes).

Vitamine A is een in vet oplosbaar vitamine. Retinol kan door een oxidatieve splitsing van bèta-caroteen in de dunne darm worden gevormd. Daarom wordt bèta-caroteen ook wel pro-vitamine A genoemd.
Bètacaroteen is een antioxidant en heeft ook kankerbestrijdende eigenschappen (mits u niet rookt). Vitamine A heeft een beschermende werking ten opzichte van epitheel. De werking ervan is essentieel voor de vorming van bloedcapillaire en daardoor draagt het bij tot de voedselvoorziening van alle organen. Daar waar de meeste cellen afgebroken worden en een voortdurend vervangen van cellen nodig is (zoals de huid), komt een gebrek aan dit vitamine het eerst aan het licht. Bij een onvoldoende capillair vorming en een onvoldoende capillaire functie ontstaat een ophoping van afbraakproducten die tot voedsel dienen voor binnendringende bacteriën. Er ontstaan zo ernstige, vaak dodelijke etterringen. Tengevolge van een netvliesstoornis van het oog ontstaat nachtblindheid.

Eigenschappen
– Heeft kankerbestrijdende en voorkomende eigenschappen mits u niet rookt (bètacaroteen)
– Voorkomt en behandelt huidproblemen en veroudering van de huid
– Verbetert het zicht en voorkomt nachtblindheid
– Verbetert het herstellend vermogen van het lichaam
– Stimuleert de groei van sterke botten, haar, tanden, huid en tandvlees
– Helpt bij een te snel werkende schildklier
-Helpt bij de bruining van de huid in de zon

Symptomen bij een tekort
– Nachtblindheid
– Aanhoudende hoofdpijnen
– Verminderde weerstand tegen infecties (vooral van de luchtwegen)
– Huidproblemen
– Droog, breekbaar haar
– Nierstenen

Lees ook:   Angina pectoris

Voorzichtig en giftigheid
Een teveel aan vitamine A als retinol is giftig en mag niet gebruikt worden door vrouwen die in verwachting zijn. Bètacaroteen is niet giftig en men acht dit vitamine veilig voor volwassen en kinderen. Gebruik geen hoge doses vitamine A of betacaroteen als u rookt (of als uw longen door asbest blootstaan aan stress), dit kan de kans op longkanker juist helpen verhogen.

Dosering en natuurlijke bronnen
De (minimale) aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine A is 0,8 mg (= 800 microgram / 2667 IE). Mensen met specifieke behoeften (na ziekte, bij infecties of met diabetes) hebben een hogere hoeveelheid nodig. De maximale veilige dosis per dag is 3 mg (= 3000 microgram / 10000 IE). Belangrijke bronnen van vitamine A zijn alleen dierlijke producten en onder andere: lever, visolie(levertraan), palmolie, boter, margarine en eidooier.
De (minimale) aanbevolen dagelijks benodigde hoeveelheid bèta-caroteen is 2 tot 6 mg (3.333 – 10.000 IE), maar bij zwangerschap meer. De maximale veilige dosis per dag is 25 mg (41.667 IE). Belangrijke bronnen van bèta-caroteen zijn onder andere: groene bladgroenten, wortelen en oranje groenten.

Gerelateerde berichten