10 tips voor meer energie

 photo 1811_503640753004738_1361529880_n.jpg

**1. Bewustwording van stress De belangrijkste energievreter in onze moderne, snelle wereld is stress. Stress veroorzaakt een verkramping in het lichaam: niet alleen de stofwisseling stijgt en neemt de bloeddruk toe, maar wordt ook de spierspanning verhoogd. Spanning die je meestal in je schouders en nek voelt.

Het voortdurend verkrampen van deze spieren kost energie en daarom maakt stress ons zo moe. Maar wat is stress eigenlijk? Meestal is stress een verzamelnaam voor een emotie die wij niet echt hebben gevoeld. We zeggen dat we gestressed zijn, maar in werkelijkheid zijn we bang of geirriteerd.

Bijvoorbeeld bang dat we een deadline niet halen of we zijn boos op iemand in ons leven. Dit kost je veel energie. Wees je daarom bewust van ‘stress’ en vraag jezelf af of het je waard is om je zo op te laten winden: aan het eind van de dag kost deze stress je veel waardevolle energie.

** 2. Negatieve emotie (stress) Als je je toch gestressed hebt laten worden, vraag jezelf dan af welke emotie de spanning veroorzaakt. Voel letterlijk waarom je gespannen bent. Ben je boos, verdrietig, bang? Voel de emotie volkomen, want het niet volledig erkennen van een gevoel maakt je juist moe. Voel ook in je lichaam waar de emotie zit. Zit het in je voorhoofd, is er een knoop in je buik of zit het juist ergens anders? Maak contact met het gevoel en weet dat het gevoel ook maar energie is. Je bént het gevoel niet.

Adem diep in, maak contact met het negatieve gevoel en blaas krachtig uit terwijl je je voorstelt dat de negatieve energie je energieveld verlaat. Stel letterlijk voor dat de negatieve energie door je benen de aarde instroomt. Doe dit net zolang totdat je geen negatieve emotie meer voelt.

** 3. Voorkom stress-situaties Het feit dat je je hebt laten ‘stressen’ betekent eigenlijk al dat je kostbare levensenergie hebt verloren. Dus wat kan jij doen om een dergelijke stresssituatie in de toekomst te voorkomen? Is het bijvoorbeeld belangrijk dat je beter leert te plannen? Of moet je juist met meer humor op een dergelijke situatie reageren? Of heb je behoefte om een bepaalde kwaliteit te versterken? Zoals bijvoorbeeld creativiteit, speelsheid of je vermogen om je gevoelens te uiten. Wat is het voor jou?

** 4. Neem hemel- en aarde-energie op Zoals stress je energie kost, zo levert ‘helende’ energie je juist nieuwe levenskracht op. De kundalini-energie is de energie die volgens de yogi door ons ruggenmerg loopt. Deze energie wordt gevoed door energie uit de hemel en energie uit de aarde. Doe je ogen dicht en visualiseer een lichtstraal die uit de hemel je kruin van je hoofd binnenkomt. Deze lichtstraal voedt je met nieuwe energie. Stel je tevens voor dat er ook vanuit de aarde energie naar boven stroomt. Deze energie neem je met je voeten op en stroomt zo door naar je stuitje. Voel de fysieke kracht van deze energie en voel dat dit je oplaadt.

**5. Wees dankbaar De Japanse wetenschapper Emoto heeft onderzoek gedaan naar de vorming van waterkristallen. Hij plakte op verschillende flesjes met water labeltjes met daarop woorden als ‘vrede’, ‘liefde’ of ‘idioot. Vervolgens heeft hij het water ingevroren zodat er waterkristallen ontstonden en die vervolgens onder een microscoop bekeken. En wat bleek? De waterkristallen met positieve woorden zijn veel mooier dan die met negatieve woorden.

Sterker nog, als Emoto het woord ‘idioot’ liet zien aan water, dan werd er geen kristal gevormd maar ontstond er een zwarte vlek. De mooiste kristal ontstond niet bij het woord ‘liefde’ maar bij het woord ‘dankbaarheid’. Bedenk daarom ‘s morgens gedurende tien minuten waarvoor je allemaal dankbaar bent. En voel hoe dit je stemming ten positieve verandert en hoe dit alles je energie geeft.

** 6. Versterk je afweersysteem De thymus of zwezerik is een klein orgaantje dat zich in de borstholte bevindt en een belangrijke rol heeft in ons afweersysteem. De thymus produceert de voorlopers van de lymfocyten, die in de lymfklieren terechtkomen en daar uitgroeien tot T-lymfocyten en je afweersysteem vormen. Je kan de thymus activeren en versterken door zachtjes op je borstbeen te kloppen. Doe dit een aantal minuten en zeg tegelijkertijd tegen jezelf: ‘Mijn afweersysteem wordt sterker en sterker”.

**7. Verbeter je ademhaling In de oude heilige geschriften van India – de Veda’s – werd de energie die wij dagelijks inademen 5000 jaar geleden prana genoemd. De kwaliteit van deze prana bepaalt in hoge mate hoe energiek we zijn. Hoe dieper we inademen, hoe meer onze longen worden gebruikt en hoe meer zuurstof en prana we kunnen opnemen.

De beste ademhaling is de buikademhaling. Als je diep inademt, zet je buik iets uit. De meeste mensen hebben echter een ademhaling die tot de borstkast komt en dat zorgt er dus voor dat vooral je onderlichaam te weinig energie krijgt. De belangrijkste oorzaak van een te hoge ademhaling is het niet willen toestaan van emoties (in het buikgebied). Om jezelf een goede ademhaling aan te leren, ga je rustig op een stoel zitten. Adem diep in en zie hoe je buik iets uitzet. Doe dit 5-8 minuten lang.

** 8. Versterk je energiecentra De zeven energiecentra – de chakra’s – zijn verantwoordelijk voor het opnemen van kosmische energie. Zij laden hiermee je energieveld en lichaam op. Hoe beter je chakra’s werken, hoe vitaler je bent. Lees onder aura en chakra’s waar deze energiecentra in je lichaam zijn gelokaliseerd. Ga vervolgens op de grond liggen, ontspan je lekker en breng je aandacht naar de eerste chakra bij je stuitje. Stel je voor dat deze chakra een krachtige zon is en dat de energie uit de kosmos deze zon versterkt. Vervolgens breng je je aandacht naar je tweede chakra bij je buik en hiermee doe je hetzelfde. Ga zo al je zeven chakra’s af.

**9. Zeg positieve affirmaties Alles is energie. Ook woorden en gedachten. Een gedachte kan je daarom energie kosten of juist opleveren. Neem daarom een moment voor jezelf, ga voor de spiegel staan en spreek affirmaties (korte, versterkende zinnetjes) uit die je bekrachtigen. Bijvoorbeeld: – Ik ben heel vitaal – Ik ben gezond – Ik ben krachtig – Ik heb een overvloed aan energie

**10 Doe rek- en strekoefeningen In China zeggen de artsen dat ze je gezondheid kunnen aflezen aan de kwaliteit van je rug. Als de energie goed door je rug kan stromen, is de kans groot dat al je organen en je energieveld goed van energie worden voorzien. Echter, emotionele spanningen, sport en de houding waarin je zit, slaapt of werkt kunnen stoornissen veroorzaken. Doe daarom dagelijks rek- en strekoefeningen om je rug en ledematen soepel te houden.

Bron:”http://www.arjenslijp.com

Gerelateerde Berichten