27 oktober 2020

 

Waarom sommige mensen nooit ziek zijn

Waarom sommige mensen nooit ziek zijn
Geplaatst op: 08-04-2010

 Nooit hoofdpijn, verkouden of grieperig, en altijd fit en opgewekt. Wat is het geheim van deze supergezonde mensen?

Je kent ze vast wel: vrienden, collega’s of kennissen die nooit eens een dagje ziek zijn. Van die mensen die midden in de winter blaken van gezondheid, terwijl iedereen aan het sniffen en hoesten is. Om jaloers op te zijn…. Maar denk niet dat dit allemaal vanzelf gaat, meestal doen ze er wel wat voor. Zes levenslessen van supergezonde mensen:

Blijf niet stilzitten
Een goede gezondheid begint bij een goede conditie. Heel erg ingewikkeld is het allemaal niet, en je hoeft helemaal niet op een sportclub te zitten. Een half uur per dag matige tot redelijke inspanning is al genoeg. Dus: als je in de buurt van je werk woont, ga dan fietsen in plaats van met de auto. Of neem de trap in plaats van de lift. Bewegen is vooral goed tegen een hoge bloeddruk en overgewicht. Het helpt als je af en toe ook even intensief sport. Dat is goed voor je bloedsomloop, en je maakt extra witte bloedcellen aan, die je beschermen tegen infecties.

Consumeer gezonde bouwstenen
Fitte mensen letten goed op wat ze eten, en hoeveel. Sommige voedingsmiddelen bevatten relatief veel gezonde bouwstenen: denk aan groenten en fruit. Zorg dat je antioxidanten en voedingvezels binnenkrijgt. Wees matig met vet, zout en suiker. Een echte topper is de rode appel: deze bevat een krachtige antioxidant, quercetin geheten. Dat stofje is goed voor je immuunsysteem. Ook broccoli kan niet genoeg geprezen worden. Deze groente bevat onder meer salvestrolen, bioactieve stoffen die je weerbaar maken tegen tegen bacteriën en virussen.

Stop met piekeren
Als je veel piekert over je gezondheid, word je vanzelf ziek, zo weten de supergezonden onder ons. Want veel piekeren zorgt ervoor dat het peil van cortisol stijgt. Dit stresshormoon is onmisbaar voor je lichaam, maar een teveel ervan ondermijnt je afweersysteem. Stress, en dan vooral langdurige stress, is sowieso slecht voor je gezondheid: door stress neemt je hartslag toe, word je ademhaling sneller en spannen je spieren zich. Als dat vaak en langdurig gebeurt, raakt je lichaam uitgeput. Je weerstand neemt af en je bent vatbaarder voor ziekten. Ook kan stress leiden tot chronische hoofdpijn en rugpijn.

Lees ook:   Orgaanschandaal het gebeurd!

Zorg dat je goed slaapt
Goed slapen is misschien wel de beste manier om gezond te blijven. Door een goede nachtrust stijgt onder meer je melatonine-peil, en dat is goed voor je weerstand. Zo houd je griepvirussen en buikvirussen tegen. Bovendien hebben slechte slapers de neiging om overdag hun toevlucht te zoeken tot snacks. En dat leidt weer tot overgewicht, met alle gevolgen van dien. En: weinig of slecht slapen vergroot de kans op somberheid en depressie.

Investeer in je sociale netwerk
Een levendig sociaal netwerk is belangrijk om je gelukkig en gezond te voelen. Mensen die deel uitmaken van meerdere sociale groepen worden minder snel verkouden als ze worden blootgesteld aan een virus, zo blijkt uit onderzoek van de Carnegie Mellon University. Het helpt ook om mensen in je directe omgeving te hebben die gelukkig zijn, want geluk is besmettelijk, concludeerden wetenschappers van de Harvard Medical School. Iemands geluk zet een kettingreactie in gang waar niet alleen directe vrienden en vriendinnen van profiteren, maar ook hun vrienden van vriendinnen.

Was regelmatig je handen
Regelmatig je handen wassen is een succesformule om gezond te blijven. Veel ziekteverwekkers worden overgebracht via deurklinken, trapleuningen, mobiele telefoons en toetsenborden. Ook door iemand een hand te geven loop je risico. Want hoe weet je zeker dat die persoon zijn of haar handen heeft gewassen na een eerder wc-bezoek? Vooral mannen “vergeten” dit nogal eens, zo schijnt het. Vaak je handen wassen helpt, met warm water en zeep om precies te zijn. Doe dat minstens 20 seconden per keer, dan zijn de meeste ziekteverwekkers wel van je handen gespoeld. Vergeet niet de rug van je hand, je nagels en je polsen mee te nemen.
Auteur: Ton Bakker
Bronnen: WebMD, Psychcentral, WIP

Gerelateerde berichten