Bizar & HumorGeschiedenis

Fossiel van Neanderthaler wijst op incest

Wetenschappers hebben in een Neanderthalerfossiel DNA aangetroffen dat wijst op een geval van incest.
Het gaat om een 50.000 jaar oud teenbotje van een vrouwelijke Neanderthaler waaruit haar volledige DNA-volgorde is onttrokken.
De set genen die ze van haar moeder erfde, lijkt zo veel op de genetische informatie die van haar vader afkomstig is, dat haar ouders waarschijnlijk halfbroer en halfzus waren.
Dat meldt een internationaal team van onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift Nature.

Grot
Het teenbotje is gevonden in een grot in Siberië. Met de modernste technieken slaagden de wetenschappers erin om de DNA-volgorde van de vrouw met vrijwel dezelfde nauwkeurigheid in kaart te brengen als bij een levend persoon.
Het geval van incest staat waarschijnlijk niet op zichzelf. De onderzoekers vermoeden dat incest vaak voorkwam bij Neanderhalers.
“Onze gegevens wijzen erop dat de populaties klein waren en dat het verwekken van kinderen door twee familieleden redelijk vaak voorkwam”, verklaart hoofdonderzoeker Montgomery Slatkin in de Los Angeles Times.
Uit de analyse van het DNA blijkt verder dat Neanderthalers niet alleen met hun eigen soort nageslacht verwekten, maar ook met Denisova-mensen en vroege moderne mensen.
Onbekend
Er werden zelfs genetische sporen in het teenbotje ontdekt van een nog onbekende mensensoort. Mogelijk gaat het om de soort Homo erectus, een soort die tot ongeveer 400.000 jaar geleden leefde en mogelijk met de Denisova-mensen heeft gepaard.
Via Denisova-mensen zijn de genen van Homo erectus waarschijnlijk doorgedrongen tot het genoom van Neanderthalers.
De genetische informatie van de Neanderthalervrouw werd ook vergeleken met het DNA van 25 moderne mensen uit verschillende regio’s. De wetenschappers schatten dat ongeveer 1,5 tot 2,1 procent van de DNA-volgorde van nu levende mensen afkomstig is van Neanderthalers.
Door: NU.nl/Dennis Rijnvis