Voor altijd in de ruimte blijven, verandert je DNA

De buitenste ruimte is zelfs vreemder dan we dachten, of NASA las stripboeken over de ‘Fantastic Four’ (waarin vier astronauten supervaardigheden kregen na blootstelling aan ‘komische energie’). Hoe dan ook, volgens een NASA- verklaring gepubliceerd in februari 2018 kan een verblijf in de ruimte je DNA voor altijd veranderen. De DNA-verandering werd bevestigd door  een experiment met de identieke tweelingastronauten Scott en Mark Kelly , die zorgvuldig in de gaten werden gehouden gedurende een jaar nadat Scott Kelly op 2 maart 2016 terugkeerde na bijna een jaar verblijf op het internationale ruimtestation.

De studie van de tweeling maakte deel uit van een groot programma genaamd “Project Human Research” om het effect van de ruimte op het menselijk lichaam te bestuderen. De studie wordt uitgevoerd ter voorbereiding op een mogelijke vlucht van een groep kolonisten naar Mars in de toekomst, gedurende welke,  mensen lang in de ruimte zullen verblijven in het schip op weg naar de rode planeet.

De 54-jarige identieke tweeling Kelly hebben, zoals alle identieke tweelingen,  hetzelfde DNA, waardoor ze ideale kandidaten voor experimenten zijn. Bovendien zijn identieke tweelingen tussen astronauten nog minder gebruikelijk dan tussen vertegenwoordigers van andere beroepen.

Scott Kelly bracht 340 dagen onafgebroken door in de ruimte, terwijl zijn broer Mark vier kortetermijnvluchten had (in totaal 54 dagen). Tijdens het onderzoek en de observatie van de broers, werden eventuele veranderingen in uiterlijk en werking van de interne organen in aanmerking genomen, en het resultaat ziet er nogal vreemd uit. Hoewel veel fysieke veranderingen in Scott Kelly  normaal werden na een jaar  verblijf op aarde, bleken er constante veranderingen in het DNA te zijn. Het bleek dat ongeveer 7% van Scott Kelly’s DNA op permanente basis was veranderd.

Op basis hiervan concludeerde NASA dat er een “kosmisch gen” is dat alleen wordt geactiveerd / veranderd nadat de persoon in de ruimte was, wat leidde tot een verandering in het DNA van Scott Kelly. Onder deze 7% van de genen die een verandering ondergingen, waren genen gerelateerd aan het immuunsysteem, botvorming, hypoxie (zuurstofgebrek) en hypercapnie (overmaat CO2 in het bloed). En het is niet aangegeven of de veranderingen positief waren of leidden tot een verslechtering van de gezondheid en het welzijn van Scot Kelly.

Er waren ook nog  andere veranderingen. Terwijl Scott Kelly op het ISS zat, veranderde zijn darmbacterie, maar dat werd weer normaal toen hij terugkeerde naar de aarde. En wetenschappers weten niet wat de oorzaak is, misschien de verschillen in de soorten voedsel, de invloed van de omgeving of de aanwezigheid van bepaalde stralingen. Ook wetenschappers bestudeerden de mentale vermogens van Scott Kelly en ontdekten dat hij geen veranderingen had na het terugkomen op de aarde, maar na terugkeer uit het ISS was er een lichte afname in het niveau van mentale vermogens. Misschien is het gebeurd door de terugkeer van een rustige en stille ruimte naar een lawaaierige en stressvolle moderne wereld. Scott Kelly zelf bekent dat hij  klaagde over het feit dat hij een DNA-verandering van 7% had, en dat het voor hem allemaal een beetje vreemd lijkt. De volledige resultaten van het twin onderzoek van Kelly zullen later worden gepubliceerd.

#tattoo #ink #astronaut More