Gezichtsuitdrukkingen blijken niet universeel

Mensen uit Azië hebben moeite om gezichtsuitdrukkingen te herkennen die westerse mensen associëren met angst en woede. Dat heeft een nieuwe studie in Schotland aangetoond.

© Inertia StockOnderzoekers van de universiteit van Glasgow lieten Europese en Aziatische proefpersonen een aantal gezichtsuitdrukkingen bekijken, die in het westen worden gezien als universeel.

De deelnemers aan het experiment moesten bijvoorbeeld bepalen of gezichten angst, woede, verrassing of afkeuring uitstraalden. Ondertussen werden met de computer in de gaten gehouden op welke delen van het gezicht hun ogen zich focusten.

Verwarring

De westerse proefpersonen hadden geen enkele moeite om de emoties van de gezichten af te lezen. Maar de Aziatische proefpersonen verwarden angst vaak met verrassing en afkeuring met woede.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Volgens de onderzoekers bewijst het experiment dat gezichtsuitdrukkingen niet universeel zijn over de hele wereld, zoals door veel wetenschappers wordt aangenomen.
Ogen

Aziatische mensen hebben mogelijk meer moeite om bepaalde westerse gezichtsuitdrukkingen te herkennen, omdat ze zich vooral concentreren op de ogen van andere mensen. De Europese deelnemers keken tijdens het experiment naar vrijwel alle onderdelen van een gezicht even lang.

Dat betekent echter niet dat Aziaten in hun eigen cultuur ook angstige en verraste gezichtsuitdrukkingen met elkaar verwarren.
Signalen

Emoties van woede en verrassing worden in Azië waarschijnlijk op een andere manier overgebracht met gezichtsuitdrukkingen, zo laat hoofdonderzoekster Rachael Jack weten in het Britse tijdschrift New Scientist. “We moeten alleen nog uitvinden hoe die signalen in oosterse culturen er uit zien”, aldus Jack.