Gezondheid & UiterlijkMaatschappij & Psyche

Wetenschappers hebben ontdekt dat sigarettenverslaving bij vrouwen mogelijk verband houdt met hormonen

Dus ben je in de overgangster oftewel stopt het gedoe elke maand, dan stop je zo met roken blijkbaar…

Oestrogeen kan de nicotineverslaving bij vrouwen verhogen

Uit een onderzoek uitgevoerd door onderzoekers van het University of Kentucky College of Medicine is gebleken dat oestrogeen, een vrouwelijk geslachtshormoon, de productie van olfactomedines stimuleert, eiwitten die door nicotine worden onderdrukt in belangrijke delen van de hersenen die verband houden met beloning en verslaving. Deze bevinding kan van belang zijn in de context van stoppen met roken onder vrouwen. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in Discover BMB.

Na een reeks experimenten op ratten te hebben uitgevoerd, ontdekten wetenschappers dat oestrogeen de productie van olfactomedines stimuleert. Bij blootstelling aan nicotine worden deze eiwitten onderdrukt in hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor gevoelens van plezier en verslaving. De onderzoekers voerden vervolgens een reeks experimenten uit op cervicale cellen van mensen en ratten om de interacties tussen olfactomedins, oestrogeen en nicotine beter te begrijpen.

Wetenschappers suggereren dat oestrogeen, in wisselwerking met nicotine, de centra van het beloningssysteem in de hersenen kan activeren door de productie van olfactomedines te verhogen. Het beloningssysteem omvat verschillende hersenstructuren die signalen uitwisselen met behulp van dopamine.

Het plezier van roken, of het nu gaat om gewone sigaretten of elektronische apparaten, coördineert verschillende aspecten van de geest, wat het stoppen moeilijk kan maken.

Wetenschappers merken op dat de resultaten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van effectievere behandelingen voor nicotineverslaving bij vrouwen, en ook kunnen inspireren tot de creatie van nieuwe therapeutische benaderingen en medicijnen.