De geneeskracht van room!

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/141309-de-geneeskracht-van-room.html

Vetten zijn gezond

Ten eerste is het verstandig om op te merken dat obesitas, suikerziekte of diabetes mellitus en hart- en vaatziekten de klassieke welvaartsziekten zijn. Dat wil zeggen: naarmate de welvaart toenam, vanaf ongeveer 1900, is bekend dat deze ziekten veel meer voorkomen. Daarnaast kan iedere expert je vertellen dat vroeger, dus in de 18e en 19e eeuw, tot ver in de 20e eeuw, de mens veel meer vetten at. Melk was altijd volle, rauwe melk. Men at en bakte in roomboter. Zelfs het vlees was vetter. In de tijd dat men vet at, was men een stuk magerder dan de moderne mens! Ook had men niet zo veel last van aderverkalking en hartaanvallen als in de periode na de Tweede Wereldoorlog. Dat zijn reeds indicaties dat vetten helemaal niet zo ziekmakend zijn als lang werd voorgeschoteld door westerse media en het medische establishment.

Hoe vetter je eet, hoe minder obesitas

In een onderzoek wat in 2013 werd gepubliceerd in Zweden bleek dat hoe meer vetten uit melkproducten men innam, hoe lager de kans op obesitas was. Het omgekeerde bleek eveneens waar: hoe lager de vetinname uit melkproducten was, hoe hoger de kans op obesitas. Het onderzoek werd gedaan over een periode van 12 jaar en er werden in totaal 1782 mannen onderzocht. Obesitas is één van de meest voorkomende welvaartsziekten. Vanaf de jaren 60 van de 20e eeuw dacht men dat obesitas kwam door het eten van vet. Deze hypothese blijkt op een simpele manier, via wetenschappelijk onderzoek, onderuit gehaald te kunnen worden. Alle voedselfabrikanten hebben hun producten naar aanleiding van inferieure wetenschap of pseudowetenschap uit de 20e eeuw aangepast en prijzen hun producten met ´mager´, ´halfvol´ en zelfs ´light´. Aan het begin van de 21e eeuw blijkt dat we veel beter volle room en volle melk kunnen gebruiken.

Mijn oma had altijd volle melk in de koelkast… heerlijk een glazen fles met bovenop een heerlijke laag room!

Daarna begon men met de bewerking van melk en kreeg men last van darmen etc, katten ook overigens…
Maar toen? Ik genoot als ik het eerste glas melk mocht uit de fles inclu room…zalig!

Mijn oma bakte ook altijd in roomboter, dat is gezonder dan die smerige margarine zei ze dan, nu ze werd heel oud dus? Had ze zeker gelijk!
Ik bak ook in roomboter… gebruik niet overdreven veel maar toch… het is beter!

Dus geen angst voor normale vetten aub!
Gewoon doen… Ps als je room flink lang doorklopt krijg je dus echt boter!
😉

‘Maar slagroom is toch hartstikke vet en ongezond?’, hoor ik je al zeggen. Dat is echter de halve waarheid. Slagroom is vet ja, het is immers niets anders dan het vet uit de melk van een koe, maar ongezond? Nee, wat slagroom ongezond maakt is de suiker die er vaak aan wordt toegevoegd, maar slagroom zonder suiker van koeien met een gezond dieet (voornamelijk gras) bevat allerlei gezonde vetzuren, vitamines en meer:

Slagroom is rijk aan de in vet oplosbare vitamines, namelijk de makkelijkst opneembare vorm van vitamine A, belangrijk voor o.a. een goede schildklierfunctie en alvleesklierwerking,
vitamine D, noodzakelijk voor de calciumopname,
vitamine E, een antioxidant die celveroudering remt en
vitamine K nodig voor je lichaam om mineralen op te nemen.
Het bevat laurinezuur, belangrijk bij het behandelen van schimmelinfecties als candida.
Bevat Conjugated Linoleic Acid (CLA) oftewel geconjugeerd linolzuur, wat een sterke werking heeft tegen kanker, is spieropbouwend en versterkt het immuunsysteem.
Bevat arachidonzuur (AL) dat o.a. een rol speelt bij de hersenfunctie.
Is een goede bron van jodium, noodzakelijk voor een goede schildklierfunctie.
Is een rijke bron van het mineraal selenium.
Bevat lecithine, onmisbaar voor een goede cholesterolstofwisseling.
Het cholesterol dat in slagroom zit is belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van kinderen.
Het is een snelle bron van energie en wordt niet opgeslagen in het vetweefsel; je wordt er dus níet dik van!
De verzadigde vetten zorgen voor een langzame opname van de suikers uit de aardbeien, waardoor er minder insuline wordt geproduceerd en je dus geen last krijgt van schommelingen in de bloedsuikerspiegel. Grote schommelingen belemmeren de hersenwerking en beïnvloeden het geheugen, het leervermogen, de stemming en de vatbaarheid voor ziektes als diabetes, osteoporose, tandbederf, beroertes en dementie.En eigenlijk is er nog een reden om aardbeien met slagroom te eten: Het is gewoon erg lekker!!Zelf vind ik het nog lekkerder om een bekertje slagroom stijf te kloppen, dat door ongeveer 750ml volle yoghurt te roeren en dat over de aardbeien te gieten, yummie! Mocht je het toch graag een beetje zoet maken, dan kun je er een klein beetje honing of ahornsiroop door roeren.Geniet er maar van!

http://www.lekkertafelen.nl/kookschool/10-1-redenen-om-je-aardbeien-met-slagroom-te-eten/

http://uitmijnkeukentje.blogspot.nl/2013/05/is-slagroom-roomboter-noten-enz-ongezond.html

http://eetvet.nl/

Facebooktwitterpinterestmail

Gerelateerde Berichten