Voedsel tegen kwaaltjes

  • Voedsel tegen kwaaltjes

    AMSTERDAM – Waarom zou je pillen slikken als alledaagse voedingsmiddelen kwalen kunnen voorkomen? Hier tien soorten voedsel die super gezond voor je zijn en bepaalde aandoeningen kunnen verminderen.
    1. Kersen tegen spierpijn
      Na een training kun je behoorlijk last hebben van spierpijn. De oplossing hiervoor: kersen, of het sap hiervan. Eet of drink dit dagelijks voor en het liefst tijdens het sporten en de spierpijn zal geen kans krijgen. De vrucht bevat dezelfde enzymen als bijvoorbeeld de pijnstuller Ibuprofen. Kersen hebben echter geen bijwerkingen en zijn bovendien gezond.
    2. Zonnebloempitten bij geheugen verlies
      Ben je de laatste tijd wat vergeetachtig? Een kwart kopje zonnebloempitten per dag kan het geheugen opfrissen. Deze zaden zitten bomvol vitamine E en zullen je hersenen beschermen tegen stress, hierdoor onthoud je dingen langer. Zonnebloempitten zijn lekker door de salade of yoghurt.
    3. Eieren tegen concentratie problemen
      Een ei per dag kan helpen om je beter te kunnen concentreren. Eieren zitten vol choline, een voedingsstof die nodig is voor het aanmaken van lecithine. Dit laatste heeft een positieve invloed op je geheugen.

    4. Sinaasappels tegen huidveroudering
      Vitamine C helpt je lichaam collageen aan te maken, het eiwit dat de huid elastisch houdt. Een sinaasappel zit vol vitamine C. Uiteindelijk ontkomen we er natuurlijk niet aan dat we ouder worden maar als je elke dag een sinaasappel eet, houd je je huid zo lang mogelijk jong.
    5. Bruine rijst bij depressie
      Voel je je down? Een kopje gekookte bruine rijst per dag helpt de productie van serotine te reguleren. Serotine is een belangrijke neurotransmitter die je stemming controleert en angst onderdrukt. Bovendien zit het vol vitamine B1, B3 en aminozuren en zorgt het voor een goede darmwerking. Eet dus vaker bruine rijst in plaats van de standaard witte rijst.
    6. Kip eten bij slaapproblemen
      Veel mensen hebben slaapproblemen. Ze komen moeilijk in slaap of worden vaak wakker. Kip bevat een natuurlijk aminozuur dat het lichaam helpt melatonine aan te maken, het slaap- vriendelijke hormoon. Door het eten van kip wordt melatonine aangemaakt wat zorgt voor een goede nachtrust en voor minder stress.

    7. Groene thee bij opgezette ogen
      Dikke opgezette ogen en donkere wallen onder je ogen, niet erg charmant. Een kop groene thee na elke maaltijd kan helpen voor een stralende blik. De wallen en donkere kringen worden vaak veroorzaakt door het vasthouden van vocht. Groene thee zal deze ongewenste zwelling verminderen omdat het vocht afdrijft.
    8. Pepermuntje tegen misselijkheid
      Een pepermuntje na de avondmaaltijd kan een misselijk gevoel tegengaan. Pepermunt wordt al langer in verband gebracht met het helpen van de spijsvertering. Het is ook aangetoond dat het een gevoelig maag-darmkanaal kalmeert. Pepermunt thee werkt ook.
    9. Meer energie met bananan
      Heb je een dipje of voel je je vutloos? Eet dan een banaan. De gele vrucht is een grote bron van magnesium. Magnesium is belangrijk bij het produceren en opslaan van energie. Een banaan per dag geeft je meer energie.

    10. Pinda’s tegen angst
      Als je lichaam niet genoeg gamma-aminoboterzuur aanmaakt, zijn je hersenen meer geneigd om angst de vrije loop te laten. Pinda’s zijn een van de beste bronnen die het aminozuur aanmaakt. Een handje pinda’s per dag en je voelt je minder angstig.

Related posts