Wetenschappers slagen erin biologische veroudering tegen te gaan

In een eerste studie ter wereld is het biologische verouderingsproces omgekeerd bij een groep oudere vrijwilligers.

De mensheid is al duizenden jaren geobsedeerd door het verwerven van onsterfelijkheid, maar ondanks de ongelooflijke vooruitgang in wetenschap en geneeskunde in de afgelopen paar eeuwen, blijft onze soort nog steeds net zo kwetsbaar voor het verouderingsproces als onze voorouders miljoenen jaren geleden waren.

Dit zou echter kunnen veranderen dankzij een recente wetenschappelijke studie waarin werd getracht twee belangrijke indicatoren van biologische veroudering – telomeerlengte en verouderde celaccumulatie – om te keren door middel van een proces dat bekend staat als hyperbare zuurstoftherapie.

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van Tel Aviv en het Shamir Medical Center, omvatte het plaatsen van vrijwilligers in een drukkamer waar ze 90 minuten, vijf dagen per week gedurende ongeveer drie maanden zuivere zuurstof kregen.

Ongelooflijk, nadat de proef was afgelopen, bleek hun telomeerlengte en verouderde celophoping gelijk te zijn aan die van iemand die 25 jaar jonger was.

“Aangezien telomeerverkorting wordt beschouwd als de ‘heilige graal’ van de biologie van veroudering, worden veel farmacologische en omgevingsinterventies uitgebreid onderzocht in de hoop telomeerverlenging mogelijk te maken”, zei co-auteur Shai Efrati.

“De significante verbetering van de telomeerlengte die tijdens en na deze unieke HBOT-protocollen wordt getoond, geeft de wetenschappelijke gemeenschap een nieuwe basis om te begrijpen dat veroudering inderdaad gericht en ongedaan kan worden gemaakt op het fundamentele cellulair-biologische niveau.”

Wat deze veranderingen kunnen betekenen voor de dagelijkse gezondheid van de deelnemers, blijft echter onduidelijk.

Bron:Onafhankelijk

Jeetje Benjamin Button…

Een nieuwe studie is er naar verluidt in geslaagd het verouderingsproces in een testgroep van negen personen om te keren.

Het experiment, waarbij deelnemers een cocktail van groeihormoon en diabetesmedicijnen kregen, was bedoeld om wetenschappers te helpen de veroudering van de epigenetische klok van het lichaam beter te begrijpen.

Tot grote verbazing van de onderzoekers had de medicijncocktail – die in de loop van een jaar was ingenomen – op de een of andere manier de biologische leeftijd van de deelnemers in die tijd met 2,5 jaar omgekeerd.

“Ik had verwacht dat de klok zou vertragen, maar geen omkering”, zei Steve Horvath van de University of California, Los Angeles. ‘Dat voelde nogal futuristisch aan.’

Verdere experimenten zijn nu gepland om de bevindingen in een grotere groep deelnemers te reproduceren.

Als de resultaten kunnen worden bevestigd, kan dit een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we ouderdomsziekten behandelen.

Het onderzoek zou ook kunnen leiden tot behandelingen die veroudering van gezonde individuen kunnen omkeren.

Bron: onafhankelijk