Bizar & HumorWetenschap & Ontwikkeling

De man die nooit geboren werd is toch vader

Rara hoe kan dit?

Deze man slaagde niet voor een vaderschapstest vanwege het DNA van zijn verdwenen tweeling

DNA-onderzoekers melden dat een vader niet slaagde voor een vaderschapstest omdat de genen in zijn speeksel verschillen van die van zijn sperma. Een op de acht mensen zou zulke “chimere” genen kunnen hebben die worden veroorzaakt door een tweeling die in de baarmoeder is verloren.

Hoe kan een man die nooit geboren is een zoon verwekken? Wanneer de geest van zijn genen voortleeft in het DNA van zijn broer, hebben genetica-onderzoekers ontdekt.

Een 34-jarige Amerikaanse man is het eerste ooit gerapporteerde geval van een vaderschapstest die voor de gek werd gehouden door een menselijke “chimera” – iemand met extra genen die zijn opgenomen door een ontluikende tweeling die in het begin van de zwangerschap verloren is gegaan.

Ongeveer 1 op de 8 enkele bevallingen zou zijn begonnen als meerlingzwangerschappen. Cellen van deze mislukte broers en zussen worden soms in de baarmoeder opgenomen door een overlevende tweeling – maar worden slechts zelden ontdekt door verrassingen zoals de vaderschapstestpuzzel.

“Zelfs genetici worden hierdoor weggeblazen”, vertelde Barry Starr, een geneticus aan de Stanford University, aan BuzzFeed News.

Vorig jaar kwam er een stel uit Washington naar Starr, die de ” Ask a Geneticist “-vragen op de website van het Tech Museum of Innovation in San Jose, Californië beantwoordt, op zoek naar hulp bij wat een fout leek in een vruchtbaarheidskliniek. Het antwoord op hun mysterie wijst op een mogelijke genetische maas in de standaard vaderschapstesten, zei Starr – “een waar we geen idee van hebben hoe groot het probleem is.”

In juni 2014 kregen de ouders (die ervoor hebben gekozen om naamloos te blijven vanwege bezorgdheid over hun privacy en vertrouwelijkheid van medische dossiers) een zoon met behulp van procedures in de vruchtbaarheidskliniek. De jongen werd gezond geboren, maar vreemd genoeg kwam zijn bloedgroep niet overeen met die van zijn ouders.

Een vaderschapstest thuis suggereerde een verklaring: de man was niet echt de vader van het kind.

“Je kunt je voorstellen dat de ouders behoorlijk overstuur waren”, zei Starr, wiens collega’s de zaak deze maand op twee wetenschappelijke bijeenkomsten hebben gepresenteerd, het meest recentelijk het International Symposium on Human Identification-bijeenkomst. “Ze dachten dat de kliniek het verkeerde sperma had gebruikt.”

De ouders huurden een advocaat in en zochten een preciezere vaderschapstest bij een erkend laboratorium. Net als de thuistest, was de nieuwe analyse gebaseerd op huidcellen van een wanguitstrijkje om de genen van de vader te vergelijken met die van het kind. Nogmaals, de test kwam negatief terug voor vaderschap.

Geaccrediteerde Amerikaanse laboratoria voeren elk jaar bijna 400.000 vaderschapstests uit in juridische, immigratie- en strafzaken, waarvan meer dan 99% afhankelijk is van monsters van wanguitstrijkjes. Ongeveer 24% vindt dat de man niet de vader van het kind is.

Bezorgd dat de vruchtbaarheidskliniek een fout had gemaakt, benaderde het echtpaar uit Washington hen met de resultaten van de vaderschapstest. Maar de vruchtbaarheidskliniek zei dat de 34-jarige vader de enige blanke man was die sperma doneerde in de faciliteit op de dag dat hun zoon werd verwekt, en het kind zag er wit uit.

Dat was toen het paar Starr benaderde, die voorstelde om de vader en zoon te testen met een direct-to-consumer genetische voorouderstest, verkocht door het startende bedrijf 23andMe. De resultaten van die tests kwamen eind vorig jaar terug. Vreemd genoeg zeiden hun resultaten dat de man de oom van zijn zoon was.

“Dat was een soort eureka-moment”, zei Starr. Op dat moment realiseerde hij zich dat ze misschien met een hersenschim te maken hadden.

“Chimera-rapporten zijn zeer zeldzaam, maar ze zijn echt.”

Mensen hebben meestal maar één set genen – de helft van hun moeder en de andere helft van hun vader.

Maar in 2002 rapporteerden onderzoekers het chimere geval van Karen Keegan in de New England Journal of Medicine , een zeldzaam geval van zwangerschapstests die voor de gek werden gehouden door de genen van een geest.

Keegan had een niertransplantatie nodig en haar zonen, als naaste familieleden, werden getest als mogelijke donoren. Uit de gentesten bleek echter dat de 52-jarige vrouw uit Boston niet echt de moeder van haar kinderen was.

Ze was een hersenschim. Uit tests bleek dat terwijl haar bloedcellen één set genen hadden, haar eierstokken duidelijk verschillende genen bevatten. Die eierstokken hadden de eieren geproduceerd die ertoe leidden dat twee van Keegan’s zonen genen hadden die anders waren dan die van haar, zei Lynne Uhl, een patholoog aan het Beth Israel Deaconess Medical Center en co-auteur van de NEJM – studie. De onderzoekers meldden dat deze verschillende genen hoogstwaarschijnlijk afkomstig waren van een verloren tweeling van Keegan, een wiens cellen ze had opgenomen toen ze een embryo was in de baarmoeder van haar eigen moeder.

De echte genetische moeder was een tweelingzus die ze nooit heeft gekend en die nooit is geboren – een geest.

Een soortgelijk geval in 2006 zag een 26-jarige chimere vrouw, Lydia Fairchild, bijna haar kinderen verliezen nadat moederschapstests die nodig waren voor uitkeringen suggereerden dat ze niet echt hun moeder was.

In het geval van het echtpaar uit Washington leek de verdenking van mannelijk chimerisme plotseling waarschijnlijk nadat uit de afstammingstest bleek dat hij de oom van zijn zoon was. In tegenstelling tot standaard vaderschapstesten, die slechts naar ongeveer 15 genetische markers zoeken en alleen op vaderschap testen, kijken 23andMe en andere genetische erfgoedtests naar honderdduizenden markers in een poging genetische genealogieën voor hele families vast te stellen.

Een aanwijzing was dat de vader van Washington een nieuwsgierige, tweekleurige gestreepte huid had, vertelde ontdekkingsteamlid Michael Baird van het DNA Diagnostics Center in Fairfield, Ohio, aan BuzzFeed News. De lichte en donkere strepen waren zo uitgesproken dat de man als kind was ontsnapt aan plagen door andere kinderen te vertellen dat hij een brandwondenslachtoffer was. “Dat suggereert zeker chimerisme,” zei Baird.

Starr nam eerder dit jaar contact op met genetisch adviseur Kayla Sheets van Vibrant Gene Consulting in Cambridge, Massachusetts om het vermoeden van chimerisme te bevestigen, en zij rekruteerde op haar beurt het laboratorium van Baird. Genetische tests met wanguitstrijkjes sloten opnieuw uit dat de man de vader van zijn zoon was.

Maar een test van het sperma van de man ontdekte dat ongeveer 10% van zijn cellen genetische overeenkomsten waren met het jongetje, zei Baird. “Het sperma dat liet zien (de vader) was inderdaad een genetische hersenschim.”

De vader van de jongen is in feite de verdwenen tweelingbroer van de man – een andere geest -, concludeerden de onderzoekers.

“Menselijk chimerisme komt veel voor, maar is buitengewoon moeilijk te identificeren en komt bijna uitsluitend aan het licht door ongelukken als deze”, vertelde bioloog Charles Boklage van de East Carolina University.

Misdaad- en medische drama’s zoals CSI , Grey’s Anatomy en House: MD spelen al meer dan tien jaar met chimerisme als complotapparaat.

Maar in werkelijkheid is het zoeken naar chimaera’s ingewikkeld omdat de genen alleen in bepaalde organen in detecteerbare hoeveelheden opduiken. De vader in de Washington-zaak had bijvoorbeeld wangcellen die slechts één set genen vertoonden, wat betekent dat zijn chimerisme nooit zou zijn onthuld door standaardtests. Momenteel vertrouwt ongeveer 99% van de geaccrediteerde laboratoria op de oudere test die naar minder markers zoekt en niet controleert op broer of zus-DNA.

Hoewel ogen met een niet-overeenkomende kleur en intersekse-omstandigheden veelbetekenende tekenen van chimerisme kunnen zijn, zijn er meestal geen duidelijke weggeefacties. En genetici zullen de organen van gezonde mensen niet gaan gebruiken om te testen op spookgenen die geen merkbare effecten hebben, zei Starr.

Starr suggereert dat vaderschapstests naar meer markers moeten zoeken, vergelijkbaar met de 23andMe-analyse, om chimerisme te detecteren. In de medische literatuur zijn slechts ongeveer 100 gevallen van chimerisme bij de mens gemeld, maar één onderzoek suggereerde dat het bij ongeveer 8% van de meerlingen kan voorkomen.

Uhl, een auteur van het vrouwelijke chimerisme-rapport uit 2002, was echter voorzichtig met het vertrouwen op direct-to-consumer voorouderkits als tests voor chimerisme. In 2013 stopte de FDA 23andMe met het aanbieden van gezondheidsgerelateerde genresultaten aan klanten, en noemde het ongepast medisch advies. Het bureau stond het bedrijf toe deze week weer een kleiner aantal van dergelijke gezondheidsresultaten te rapporteren .

Desalniettemin suggereerde Starr dat chimerisme van invloed kan zijn op veel meer vaderschapstests dan alleen de zaak Washington. Naarmate meer mensen zich tot vruchtbaarheidsklinieken wenden om hen te helpen kinderen te krijgen, voegde hij eraan toe, kan chimerisme nog vaker voorkomen, omdat vruchtbaarheidsbehandelingen veel vaker tot meerlinggeboorten leiden dan conventionele zwangerschappen.

“Chimerisme was niet eens iets waar we veel over nadachten totdat DNA-testen volwassen werden,” zei Starr. “We gaan er meer vinden.”