Honden herkennen de emoties op gezichten van mensen nog beter dan tot nu toe werd aangenomen.

Als honden slechts de helft van een menselijk gezicht zien, kunnen ze al bepalen of ze te maken hebben met een boos of blij persoon.

Daarmee is aangetoond dat de dieren bij het herkennen van emoties echt gelaatsuitdrukkingen lezen en niet alleen afgaan op eenvoudige details, zoals lachrimpels of ontblote tanden.

Dat melden onderzoekers van de Universiteit van Wenen in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.

Foto’s

De wetenschappers trainden sommige honden bij hun onderzoek om met hun snuit tegen een foto te drukken als daarop iemand met een vrolijke gezichtsuitdrukking was te zien.

Andere honden leerden juist om foto’s aan te raken als er een boos kijkende persoon op stond.

Wanneer de dieren een goede inschatting maakten, werden ze beloond met een snoepje.

Subtiel

Bij het uiteindelijke experiment kregen de honden alleen de bovenste of onderste helft van de foto’s te zien. Op die manier werd getest of ze ook emoties konden herkennen op basis van subtiele gezichtsuitdrukkingen.

“Als je boos bent, ontstaat er bijvoorbeeld een rimpel tussen je wenkbrauwen”, verklaart hoofdonderzoeker Corsin Müller op National Geographic News.

De honden presteerden verrassend goed. Ze herkenden boze en blije gezichtsuitdrukkingen op de halve foto’s in 70 tot 80 procent van alle gevallen. En dat terwijl ze niet bekend waren met de persoon op de foto’s.

Vreemden

“Onze studie bewijst dat honden niet alleen gezichten kunnen herkennen bij mensen met wie ze vertrouwd zijn, maar ook bij mensen die ze nooit eerder hebben gezien”, aldus onderzoeker Ludwig Huber in de Britse krant The Telegraph.

Opvallend was dat de honden relatief veel moeite hadden met het herkennen van boze gezichtsuitdrukkingen. Volgens de wetenschappers reageren de viervoeters mogelijk voorzichtiger op deze emotie, omdat ze weten dat woede gevaarlijk kan zijn.

Aan het onderzoek deden honden van verschillende rassen mee, waaronder een bordercollie, een golden retriever en een Duitse herder.

Door: NU.nl/Dennis Rijnvis