Om de drie kwartier pauze nemen werkt het beste

Om de drie kwartier pauze nemen werkt het beste
Begint je baas weer eens te zeuren als je even een sigaretje gaat roken, of een koffietje gaat drinken? Wrijf ‘m dit artikel onder zijn neus.

Je brein kan niet langer dan drie kwartier achter elkaar gefocust blijven. Dus om optimaal te kunnen blijven presteren op je werk, of op school, moet je om de 45 minuten eventjes pauzeren. Net zoals het lichaam moe wordt, hebben ook de hersenen op een bepaald moment rust nodig. De verwerkingscapaciteit van het menselijk brein is beperkt en volledige focus is over het algemeen dus niet langer mogelijk dan drie kwartier.

Uit onderzoek van werkomgevingsspecialist Steelcase in samenwerking met bekende neurowetenschappers blijkt dat mensen veelvuldig de verkeerde keuzes maken in de manier waarop ze werken. Waar we denken dat we slim bezig zijn, leiden onjuiste aannames over ons brein en de gedragingen die hieruit voortvloeien juist tot een lagere productiviteit en minder goede prestaties.

De niet aflatende stroom e-mails, de veelheid aan social media-berichten en het grote aantal devices dat we gebruiken, zijn slechts enkele van de oorzaken die ertoe leiden dat we ons op het werk nog maar moeilijk kunnen concentreren. Tegelijkertijd streven we ernaar om meer in minder tijd te doen. ‘Cognitieve druk’ of ‘werkstress’ geldt dan ook niet voor niets als het grootste arbeidsrisico van de 21ste eeuw.

VERKEERDE KEUZES
En die druk of stress neemt nog verder toe doordat we veelvuldig verkeerde keuzes blijken te maken als het gaat om de manier waarop we werken. Deze keuzes zijn terug te voeren op een gebrekkig begrip van of te weinig bewustzijn over hoe ons brein werkt en hebben een lagere productiviteit, minder creativiteit en meer fouten tot gevolg.

Zo is het onzin als mensen zeggen dat ze zich beter kunnen concentreren als ze zitten. De realiteit is dat te lang achter elkaar zitten het concentratievermogen juist negatief beïnvloedt. Beweging bevordert de productie van het proteïne BDNF, een zenuwcelstimulerende factor, dat nodig is voor het leren van nieuwe dingen, het onthouden van zaken en het denken in concepten. Regelmatig bewegen gedurende een werkdag verbetert het concentratievermogen.

MULTI-TASKEN? NIET DOEN
Misschien wel het hardnekkigste misverstand dat er bestaat als het gaat om hoe we werken is dat mensen beter functioneren als ze meerdere dingen tegelijk doen. Wie beantwoordt bijvoorbeeld niet even een paar mailtjes terwijl hij in een conference call zit? Maar we worden niet productiever door te multi-tasken. Bovendien leidt het tot mindere resultaten. Meerdere taken tegelijk uitvoeren vergroot de kans op fouten met 50 procent. Onze hersenen zijn simpelweg niet geschikt om continu onze aandacht op meerdere dingen tegelijkertijd te richten. Waar we denken dat we aan het multi-tasken zijn, is het feitelijk zo dat onze brein in een hoog tempo aan het schakelen is tussen de verschillende taken. Een werkplek die vrij is van afleiding en storende invloeden helpt om onszelf in bescherming te nemen.
Iedereen kent ze wel: die mensen die beweren aan vier uur slaap per nacht genoeg te hebben. Onzin! Wanneer iemand te weinig slaapt, kan hij minder goed nadenken, leren en zijn gemoedstoestanden onder controle houden. ´s Nachts voldoende slapen en door de dag heen bewust korte ontspanningsmomenten inlassen, verbeteren het denkvermogen.

door Tjerk de Vries

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/12/om-de-drie-kwartier-pauze-nemen-werkt-het-beste

Gerelateerde Berichten