Gezondheid & UiterlijkWetenschap & Ontwikkeling

Wees niet bang om je handen te wassen wetenschappers hebben mythe over het voorkomen van allergieën bij mensen weerlegd

Wetenschap Immunologie: overmatige hygiëne veroorzaakt geen allergieën bij mensen

Een onderzoek uitgevoerd door een groep wetenschappers van het Karolinska Institutet (Zweden) en de Universiteit van Freiburg (Duitsland) betwistte de hypothese dat overmatige hygiëne de verspreiding van allergieën en auto-immuunziekten in de moderne wereld beïnvloedt.

Bij het experiment werden twee groepen genetisch identieke laboratoriummuizen gebruikt. De ene groep groeide op in natuurlijke omstandigheden, met blootstelling aan een verscheidenheid aan microben, terwijl de andere groep steriel was, zonder blootstelling aan microben.

De onderzoekers ontdekten dat vroege blootstelling aan microben allergische reacties bij muizen niet kon voorkomen, in tegenstelling tot de verwachtingen op basis van de hygiënehypothese. Hoewel verwacht mag worden dat muizen die in natuurlijke omstandigheden zijn grootgebracht een beter uitgerust immuunsysteem hebben om allergieën te bestrijden, ondersteunen de resultaten deze hypothese niet, meldt Science Immunology.

Wetenschappers zijn van mening dat overmatige hygiëne weliswaar een rol kan spelen bij de ontwikkeling van allergieën, maar dat dit niet de enige of belangrijkste factor is. Andere mogelijke factoren, zoals het binnenleven, lage fysieke activiteit en de aanwezigheid van chemische verontreinigende stoffen in de moderne omgeving, kunnen ook een aanzienlijke impact hebben op de gezondheid en het immuunsysteem van een persoon.