Het anti-verkoudheid dieet

Het anti-verkoudheid dieet

 

 

Snotterend en niezend zit ze achter haar lap-topje het 50plus blog te vullen. Ja, ze is verkouden! Had ze het kunnen voorkomen door vaker tomatensoep te eten dan? Ja, dat klinkt gek hè, maar uit onderzoek blijkt dat regelmatig tomatensoep eten een goed middel is om verkoudheid en griep te voorkomen of dagelijks een knoflookteentje verwerken in je maaltijd, schijnt ook te werken. Nou ja, lees maar, met dit anti-verkoudheid dieet versterk je je weerstand tegen verkoudheid en griep.

1. Eet yoghurt
Elke dag een kommetje gewone yoghurt eten is volgens onderzoekers van de Universiteit van Californië een goede manier om de weerstand tegen verkoudheid en griep te verhogen. De goede bacteriën in yoghurt – zoals de lactobacillus bulgaricus – helpen je natuurlijke weerstand een handje.

2. Let op vitamine D
Van vitamine C is altijd beweerd dat het de belangrijkste bestrijder is van verkoudheden. Dat lijkt toch niet zo te zijn. Het klopt dat vitamine C je weerstand op peil houdt, maar uit recent onderzoek blijkt dat vitamine D een grotere rol speelt bij het al of niet ontstaan van verkoudheid. Een klein gebrek aan vitamine D maakt je al behoorlijk vatbaar. De meeste vitamine D krijg je door de inwerking van daglicht op je huid, maar in het donkere winterseizoen is er juist een gebrek aan licht. Veel mensen, vooral peuters en oudere mensen, krijgen te weinig vitamine D. Het zit vooral in melkproducten, margarine, sinaasappels en vette vis. Extra vitamine D kun je slikken in de vorm van pilletjes en druppels. De maximum dosis ligt op 50 microgram per dag.

3. Gebruik salvestrolen
Groente en fruit bevatten naast vitaminen en mineralen ook andere stoffen die je weerstand op peil houden. Een van die bio-actieve stoffen is de groep van de salvestrolen. Dat zijn stoffen die planten aanmaken om zich tegen bacteriën, virussen en schimmelinfecties te beschermen. Hard wetenschappelijk bewijs is er nog niet, maar Britse onderzoekers durven al wel de conclusie te trekken dat salvestrolen het lichaam helpen wapenen tegen allerlei bedreigingen.
Groenten en fruit die relatief rijk zijn aan salvestrolen zijn spruitjes, asperges, broccoli, waterkers, avocado, selderij, rucola, frambozen, zwarte bessen, meidoorn, rozenbottel, rode druiven en pruimen. Ook kruiden zoals basilicum, rozemarijn, salie, tijm, en kamille zijn rijk aan deze stoffen.

4. Eet soep!
Het mag vreemd klinken, maar uit onderzoek blijkt dat regelmatig tomatensoep eten een goed middel is om verkoudheid en griep te voorkomen. Voor de soep moeten dan wel verse tomaten of bliktomaten zijn gebruikt. Daarin zit namelijk meer lycopeen dan in soep op basis van poeder. Lycopeen is een anti-oxidant die je ziektebestrijdende witte bloedlichaampjes beschermt.
Mocht je toch ziek worden, dan moet je overschakelen op kippensoep. Dagelijks kippensoep eten tijdens ziekte versterkt volgens vele onderzoeken de weerstand. Ook verbetert het de spijsvertering, helpt het de neusslijmvliezen en verdunt het taai slijm.

5. Sambal bij!
De stof capsaïcine in rode pepers jaagt het immuunsysteem aan. Waarom dat gebeurt is nog niet duidelijk. Het lijkt erop dat afweercellen van het lichaam door de hete pepers in een alarmstand schieten, maar de uitwerking is wel dat bij gebruik van rode pepers de weerstand tegen verkoudheid en griep verbetert. Een lik sambal kan dus geen kwaad.

6. Eet noten
Het mineraal selenium versterkt het immuunsysteem. Virussen in je lichaam kunnen zich al bij een klein tekort aan selenium sneller vermenigvuldigen. Amandelen, walnoten en paranoten bevatten relatief veel selenium. Het zit ook in vis, zilvervliesrijst, eieren en kippenvlees.

7. Vaker knoflook
Het is een oude volkswijsheid: knoflook helpt verkoudheid voorkomen. Dat is inmiddels ook wetenschappelijk bewezen. Dagelijks een knoflookteentje verwerken in je maaltijd verbetert je weerstand tegen verkoudheid. Dat komt door de in knoflook voorkomende stof allicine. Mensen die dagelijks een knoflookpreparaat slikken met geconcentreerde allicine, hebben volgens Engels onderzoek de helft minder kans een verkoudheid op te lopen, vergeleken met mensen die zo’n preparaat niet slikken.

8. Drink genoeg water
Voldoende water drinken (1,5 liter per dag) houdt je immuunsysteem in een goede conditie. Je voorkomt bovendien uitdroging van je slijmvliezen, die belangrijk zijn bij het weerstaan van verkoudheids- en griepvirussen.

Door Corry Frieswijk op 18 december 2013 om 23:14, in de categorie Gezondheid.

Bron

Gerelateerde Berichten