Sterke botten zonder calcium

Sterke botten zonder calcium

NAAR SCHATTING 25 MILJOEN AMERIKANEN LIJDEN AAN OSTEOPEROSE, OFTEWEL BOTONTKALKING. DEZE AANDOENING VERHOOGT HET RISICO OP BOTBREUKEN, MET NAME BIJ OUDERE MENSEN.

In de V.S. heeft veertig procent van de mannen en dertig procent van de vrouwen na hun vijftigste een botbreuk. Meer dan 1,3 miljoen van deze incidenten worden toegeschreven aan osteoperose, inclusief 500.000 gebroken wervels, 250.000 heupfracturen en 240.000 gebroken polsen. Het aantal geregistreerde heupfracturen, dat de laatste veertig tot vijftig jaar wereldwijd aanzienlijk is gestegen, is het grootst in de Verenigde Staten en Noord-Europa, gevolgd door het Middellandse Zeegebied en Aziatische landen, en het laagst in Afrika. Inwoners van steden worden vaker getroffen dan mensen die op het platteland wonen, zo tonen de statistieken aan.
Calcium, met name uit melkproducten, wordt algemeen aangeraden als belangrijkste element voor verlaging van het risico op botbreuken. Deze benadering zou echter misleidend kunnen zijn: botbreuken komen vaker voor in gebieden waar veel melkproducten worden gebruikt (VS, Canada, Noord Europa), dan in gebieden waar dit niet het geval is (Afrika, China). Een uitgebreid onderzoek aan de Universiteit van Harvard, waarbij 78.000 verpleegsters gedurende meer dan twaalf jaar werden gevolgd, heeft uitgewezen dat het risico op een heupfractuur twee keer groter is wanneer je twee of meer glazen melk per dag drinkt dan wanneer je slechts een glas melk per week neemt. “Het is niet waarschijnlijk,” zo concluderen de onderzoekers, “dat een grote consumptie van melk of andere bronnen van calcium gedurende de eerste helft van je leven een aanzienlijk beschermend effect heeft tegen heup- of onderarmfracturen op latere leeftijd”
Verscheidene andere uitgebreide studies tonen eveneens aan dat een grote hoeveelheid calcium het risico op een heupfractuur verdubbelt. Na de “Melk, gezond voor elk” en andere promotiecampagnes vraag je je nu natuurlijk af hoe dit mogelijk is.
De meeste mensen ­ medici inbegrepen, zo luidt de verklaring ­ leggen teveel nadruk op de rol van calcium. Fysiologisch zijn botten samengesteld uit calciumfosfaat zouten (65%), die bepalend zijn voor de hardheid en collageen (35%) voor de flexibiliteit. Als beenderen in een zuurbad worden gelegd en alle calcium eruit wordt verwijderd, zodat alleen collageen overblijft, en je oefent er vervolgens druk op uit, dan zullen ze buigen en niet breken. Wordt daarentegen het collageen verwijderd en blijft alleen het calcium over, dan zullen de beenderen onder druk in stukken uiteenvallen. Dit is de reden dat een overmaat aan calcium het risico op botbreuken vergroot.
Voor gezonde botten hebben we een mengeling van andere voedingsstoffen nodig. Ann Louise Gittelman, auteur van Supernutrition for Menopause, noemt dit het ‘botversterkende voedingstoffenteam’: magnesium, fosfor, borium, koper, mangaan, zink, vitamine C, D, K, B6 en foliumzuur. Bovendien moeten we zorgen dat we voldoende proteïne (eiwit/aminozuren) binnenkrijgen voor de aanmaak van collageen, evenals essentiële vetzuren voor de absorptie van vitamine D en bescherming tegen vrije radicalen die schadelijk zijn voor het beendergestel.
Sterke botten krijg je met het volgende dieet: veel verse groenten, in het bijzonder bladgroenten, bij voorkeur vijf porties per dag: gebruik het groenteaftreksel als bouillon voor de bereiding van vis, kip, of rundvlees en voeg een lepel azijn toe voor het vrijkomen van mineralen; neem zonnebloem en pompoenzaad, voor mineralen en natuurlijke vetten; eet een bescheiden hoeveelheid granen voor vezels en koolhydraten; bonen en biologisch vlees voor proteïne; boter, olijfolie en lijnzaad voor essentiële vetzuren.
Voedingsproducten die je beter kunt vermijden zijn geraffineerde suiker, honing, bloem, omdat ze tot een zuurgraad leiden die ervoor zorgt dat calcium aan de botten wordt onttrokken. En tevens melk, vanwege de hierboven genoemde redenen.
Veel mensen die last hebben van artritis en gewrichtspijnen, blijken baat te hebben bij het vermijden van nachtschade: aardappelen, tomaten, aubergine en verschillende soorten peper.
We hebben eveneens tenminste dertig minuten zonlicht per dag nodig, zonder bescherming. Zonnebrandcrème vanaf factor 8, vermindert de productie van vitamine D met 95%, en een hogere factor blokkeert de aanmaak totaal: vitamine D is echter nodig voor de opname van calcium via de spijsvertering in het bloed. Tenslotte drie tot vier keer per week een half uur wandelen of andere lichamelijke oefening is essentieel voor gezonde en sterke botten.

Annemarie Colbin ­ gediplomeerd voedingsleerspecialist en oprichter van de National Gourmet Cookery School. Zij heeft een aantal boeken geschreven, waaronder Food and Healing en Food and our Bones (New York: Dutton/Plume, 1998)

Am J Public Health, 1997; 87:992-7
Am J Epidemiol, 1997; 145: 926-934; Int J Epidemiol, 1992; 21: 953-8
Norman Childers, Arthritis, The Nightshades and Ill. Health, Florida: Horticultural Publications, 1995
Nutr Act Health Lett, 1997; 24:8

Gerelateerde Berichten