‘Volle maan verstoort mogelijk nachtrust’

#garden #moon #art #magic
Mensen slapen mogelijk slechter bij volle maan. Dat hebben Zwitserse wetenschappers ontdekt.
Als het volle maan is, lijken mensen meer tijd nodig te hebben om in te slapen. Ook duurt hun totale nachtrust ongeveer 20 minuten korter.
Dat komt niet door het licht van een volle maan. De effecten treden ook op als mensen in een verduisterde kamer slapen, zo melden onderzoekers van de Universiteit van Basel in het wetenschappelijk tijdschrift Current Biology.
Grap
Bij hun studie brachten de wetenschappers de hersenactiviteit in kaart van 33 slapende proefpersonen tijdens twee nachten. Tijdens één van de nachten waarop het experiment werd uitgevoerd was het toevallig volle maan.
Van tevoren waren de onderzoekers niet van plan om effecten van de maan op menselijke slaap te onderzoeken. Maar toen ze bij wijze van grap analyseerden hoe groot de invloed van volle maan was op de nachtrust van de proefpersonen, stuitten ze op significante resultaten.
De deelnemers deden er bij volle maan gemiddeld 5 minuten langer over om in slaap te komen. Ze vertoonden verder ruim 30 procent minder hersenactiviteit die diepe slaap suggereert. Ook maakten ze minder van het slaaphormoon melatonine aan.
Invloed
De mogelijke invloed van de maan op de nachtrust moet volgens hoofdonderzoeker Christian Cajochen dan ook niet worden onderschat.
“We hebben ontdekt dat mensen die ons slaaplaboratorium tijdens volle maan bezochten gemiddeld 20 minuten minder lang sliepen dan mensen die gedurende een andere maanfase meededen aan het experiment”, verklaart hij op het Amerikaanse National Public Radio.
“De maancyclus lijkt de menselijke slaap zelfs te beïnvloeden als we de maan niet kunnen zien en we ons dus ook niet bewust zijn van de maanfase”, aldus de onderzoeker.
Legendes
Cajochen benadrukt echter dat het gaat om een kleine studie en dat nog lang niet zeker is of de resultaten bij een grotere steekproef overeind blijven.
De Britse slaapexpert Neil Stanley – die niet bij het onderzoek was betrokken – vindt de onderzoeksresultaten opmerkelijk, maar niet onlogisch. Hij wijst op BBC News op de vele legendes die de invloed van volle maan op slaap beschrijven.
“Het zijn volksverhalen waar best eens een kern van waarheid in zou kunnen zitten”, zegt hij.
Door: NU.nl/Dennis Rijnvis