‘Van volkorenbrood worden we alleen maar dikker’ Update!

‘Van volkorenbrood worden we alleen maar dikker’
01/10/12, 22:15 − bron: OPINIE – Menno ’t Hoen

© ANP. Volkoren brood, gezond?
OPINIE De volkorenbus van Voorlichtingsbureau Brood raast door Nederland. Bakker Menno ’t Hoen raadt aan de bus te mijden. Volkoren is volgens hem helemaal niet gezonder.

Er raast een levensgevaarlijke volkorenbus door Nederland waaruit vrolijk dartelende jongens en meisjes springen die ons vol willen stoppen met volkoren broodjes onder het mom ‘Wat je ook doet, volkoren is altijd goed!’ Omdat ik als bakker gedwongen meebetaal aan deze campagne van het Voorlichtingsbureau Brood, voel ik me geroepen u te waarschuwen: van brood, volkoren of wit, word je niet gezonder.

Het Voedingscentrum propageert al 60 jaar de Schijf van Vijf, met daarin een grote rol voor koolhydraatrijke voeding: een volwassen man wordt geacht zeven boterhammen en vijf opscheplepels pasta, rijst of aardappelen per dag te eten. Wel het liefst volkoren natuurlijk: dat is altijd goed.

Het Voedingscentrum vertelt ons niet dat één volkorenboterham een groter effect op je bloedsuikerspiegel heeft dan één eetlepel suiker. Dat komt door de hoge glycemische index van zowel witte als volkoren tarweproducten: de maatstaf voor het effect van koolhydraten op je bloedsuikerspiegel.

Dat betekent dat koolhydraten uit tarwe snel worden afgebroken tot de in het bloed opneembare vorm glucose. Sneller zelfs dan door het eten van eenzelfde hoeveelheid slagroomtaart. Door deze snelle opname stijgt de bloedsuikerspiegel, waardoor de alvleesklier insuline afgeeft en de suikers in het bloed opneembaar worden voor spieren en organen. De energie die niet wordt gebruikt, zet het lichaam om in vet. Voor een moment waarop je lichaam wel energie vraagt, maar geen koolhydraten beschikbaar heeft om aan deze behoefte te voldoen.

Insulinegehalte
Als we het advies van het Voedingscentrum volgen, krijgen we bij iedere maaltijd koolhydraten binnen. Hierdoor blijft het insulinegehalte in ons bloed hoog, waardoor het onmogelijk is om onze reservevoorraad vet aan te spreken en waardoor het buikje blijft. Niet ondanks ons goede gedrag, maar dankzij ons goede gedrag.

Het Voedingscentrum hamert alleen op de vermeende voordelen van volkoren: vezels, vitaminen, mineralen en een langere verzadiging, waardoor je minder trek in tussendoortjes krijgt. Het tegendeel is waar: door de hoge glycemische index van (volkoren) tarwe heeft je alvleesklier de neiging om méér insuline af te geven dan nodig is om je bloedsuikerspiegel weer op het normale niveau terug te brengen. Het gevolg is een dal waardoor je geneigd bent om twee uur na je ontbijt of lunch naar een tussendoortje te grijpen.

Blijven over: de mineralen en vitaminen. Helaas wordt volkorenbrood in Nederland vaak te snel gemaakt, waardoor het van nature aanwezige fytinezuur niet wordt afgebroken. Dat gebeurt alleen tijdens een lang rijsproces. Fytinezuur belemmert de opname van mineralen als ijzer, zink en calcium door ons lichaam.

En vitaminen? In volkorenbrood zitten alleen een paar B-vitaminen. Een volkorenboterham bevat slechts 2 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine B1. Eet in plaats hiervan eenzelfde hoeveelheid (30 gram) venkel en je hebt al drie keer méér vitamine B1 binnen.

Bloedsuikerspiegel
Door eenzijdig de voordelen van volkoren te belichten (vitaminen, mineralen, vezels) wordt de kern van het probleem overschaduwd: de hoge glycemische index die voor volkoren en witte tarweproducten gelijk is. Terwijl we denken gezond bezig te zijn door veel volkoren producten te eten, jagen we in feite telkens onze bloedsuikerspiegel tot enorme hoogte. Als we deze energie niet gebruiken, worden we dik.

Hoe anders is het in Frankrijk. Daar moet brood in de eerste plaats lekker zijn. Mooi, crèmewit stokbrood om door de vinaigrette van de salade te halen. Volkoren is voor varkens, zei broodprofessor Calvel. De subtiele aroma’s van tarwe komen alleen in een goed wit brood naar boven.

Het wordt tijd om brood de nederige plaats te geven waar het past: als begeleider van de maaltijd. Als iets dat lekker is in plaats van gezond. En als u het eet: kies dan voor een goed gemaakt stuk brood zonder toevoegingen dat een lange rijstijd heeft gehad. Haal vezels, vitaminen en mineralen uit groente en fruit. En doe vlug een stap opzij als de volkorenbus komt aandenderen.

 

Menno ’t Hoen is eigenaar van bakkerij vanmenno.

— Stel dat je een allergie hebt voor groente soorten of fruit?
Dan kun je s’morgens slank zijn en s’avonds 8 maand zwanger lijken… 😉
Heel gezond dus, als je niet precies weet waar je op reageert.

Het wil niet zeggen dat Jouw Lichaam dus de zg. gezonde voeding ziet als zijnde gezond. Je lichaam wordt er ziek van.
Je reageert er niet goed op.
Dan kan men wel zeggen, het is zo gezond voor je.
Maar wat is gezond.
Is dat wat men bepaald heeft, zoals nu blijkt, is volkoren niet gezonder.
Nee, als je daar een biafra buikje van krijgt is het niet gezond voor je.
Waarom overkomt dit mensen eigenlijk, de één reageert enorm gevoelig op voeding en een ander niet.
Dat kan dus komen omdat je slechte voeding gewend bent. Of omdat je alleen maar goede gezonde voeding tot je neemt en zo min mogelijk rommel binnenkrijgt.
Juist dan reageer je eerder op voedsel dat bewerkt is, denk aan de kant en klaar middelen.
Hoe meer je zelf maakt hoe beter. Kost tijd oké maar alsnog.
Geen magnetron  dus is niet gezond.
Cake kun je zelf ook bakken.
Bv. tegenwoordig koop je een zg dure roomboter-cake bij de supermarkt, heeft men er wegens bezuinigingen goedkope rommel boter in gedaan.

Alsof je dat niet proeft?
Maar je betaald wel eenzelfde prijs, dan kun je toch beter zelf een cake bakken?
Wat te denken dat je na het eten ineens weer zo een raar gevoel in je maag krijgt alsof je een lege maag hebt?
Dat kan komen door voedingsadditieven!
Waardoor je dus honger krijgt door de rommel in voeding!

Zoals men in een zak chips rommel stopt waardoor je nog meer zin in die zak chips krijgt en hem bv leeg eet!
Dat komt door een stofje in de chips die ervoor zorgt dat je lichaam denkt dat je het zo nodig hebt en het zo lekker vindt dat je er nog meer van wilt eten!

Wist je bv ook dat men in Duitsland een HB waarde van 9 normaal vindt voor vrouwen?
Hier niet heb je net een 6 dan gaat het nog prima met je!
Je voelt je wel us wat slapjes maar alsnog!
Het is enkel om aan te geven wat landen als norm nemen…maar of het goed werkt voor jou?
Is natuurlijk de vraag!

Related posts