Het Nederlandse asielsysteem ontmaskeren 🇳🇱
In deze video keer ik terug naar Ter Apel, maar dit keer ga ik verder dan de oppervlakte.
Ik wilde begrijpen hoe het systeem echt werkt, dus sprak ik direct met de mensen die het dagelijks meemaken. Ik interviewde beveiligingsmedewerkers in asielcentra, die vertelden wat ze achter de schermen zien. Ik bracht ook tijd door met asielzoekers die momenteel in Ter Apel wonen of in andere centra hebben gewoond, en luisterde naar hun persoonlijke verhalen en ervaringen.
Om de lokale impact te begrijpen, sprak ik met winkeliers in Ter Apel over hoe het leven in de buurt is veranderd. Ik bezocht ook station Emmen – een locatie die vaak door de lokale bevolking wordt genoemd – om zelf te zien wat daar gebeurt.
Door al deze perspectieven samen te brengen, wil deze video een completer beeld schetsen, inclusief stemmen en ervaringen die vaak niet aan bod komen.
Na het horen van deze verhalen heb ik ook contact opgenomen met de relevante autoriteiten om hen de gelegenheid te geven te reageren.
Dit is een diepgaandere, gedetailleerdere video dan gebruikelijk – gericht op echte gesprekken, verschillende standpunten en het begrijpen van een complexe situatie vanuit meerdere invalshoeken.
Geen opgedrongen meningen — gewoon de realiteit zoals die is, van dichtbij gezien.
Kijk tot het einde om het hele verhaal te zien.
- Het COA is gewoonweg ordinaire mensenhandel!
Schande! Besef wel dat dit kan bestaan dankzij belastinggeld!
Waardoor de boodschappen en allerlei kosten hoger worden de zorg steeds duurder dankzij een COA die dit alles faciliteert! Waar is de politiek die hier oog voor moet hebben, die hier op zou moeten letten en niets doet….
COA doet niets, COA wil alleen maar geld vangen!
Mensenhandel dus!
Heel apart ik trek kaarten voor dat COA wat zit er dus achter die organisatie!
Dus jongens, zoals beloofd, hier is Terapel deel twee. En in mijn eerste Terapel-video was ik echt verbaasd dat bijna niemand met me wilde praten over wat daar nu eigenlijk gebeurt. Mijn vragen over wat er zich in die centra afspeelt, werden dus helemaal niet beantwoord.
00:24
En in deze video geef ik jullie de antwoorden. Allereerst ga ik praten met beveiligingsmedewerkers die dagelijks getuige zijn van wat er zich in die centra afspeelt. Zij waren bereid om met mij te praten en hun ervaringen uit de eerste hand te delen. Ten tweede hebben veel asielzoekers zelf contact met mij opgenomen om hun verhaal te vertellen. Zowel huidige als voormalige bewoners van Teraple geven inzicht in de dagelijkse situatie binnen de centra.
00:58
Ik ga ook een kijkje nemen in een van de probleemgebieden, Station Emon, de grootste stad van Terpel, omdat het volgens velen van jullie een lastig gebied is en ik het zelf wil ervaren. Daarnaast ga ik ook praten met winkeliers in de omgeving van Terpel, want in mijn vorige video sprak ik met inwoners van Terpel en ik wil ook de verhalen van de winkeliers erin verwerken.
01:25
Omdat ik denk dat het belangrijk is om het complete plaatje te schetsen. En nadat ik erachter kwam wat je zo meteen gaat horen, besloot ik de COA, een van de belangrijkste verantwoordelijken voor deze totale chaos, te confronteren. Dus besloot ik met twee bewakers te praten en om veiligheidsredenen hebben we ze volledig onherroepelijk gemaakt, omdat het grote gevolgen zou kunnen hebben als we de reden zouden laten horen waarom ze contact met ons opnamen.
01:55
Ik ben daar veiliger geweest en ik wil Daarom heb ik jou benaderd. Ik wil gewoon aan de kaart brengen wat daar gebeurt. Ja, je ziet er bijna niet je ziet er niks van onderbelicht wat eh amper wat naar buiten gebracht wat daar dus gebeurt. Als ik niks zegt dan dan hè dan dan blijft het zo doorgaan hier in Travel en het eh het is gewoon te gek voor woorden wat daar allemaal eh speelt.
02:17
Dus ik wil wel dat dat gewoon openbaar komt. Wat eh alle incidenten die niet openbaar worden gemaakt bijvoorbeeld. Het meeste 80% of meer dat dat wordt niet eh gedeeld zat onder de carpet. Ja ja ja. Dat eh dat eh daar hoort niemand wat van Tweede Kamer. Komt er iemand langs af van de raad. Weet je wel fingers clean up.
02:35
Ze maken alles netjes. Ze gaan de liefste mensen moeten nog even hard hun best doen. Want ik zeg dat Koha zelf kijken wie we gaan zetten want het moet wel representatief zijn. Gaan ze alles opruimen. Ja. Laten ze een groepje acht manen laten ze gaan eh voetballen weet je ze schijn op houden. Die mensen gaan ze kregen zelfs de vergoeding als ze binnen bleef.
02:57
Staat erbij dat ze zijn de groepen jongens geweest daar jongeren ook of jongens die kregen hun vergoeding als ze dat dagje netjes op hun hofje bleef. Dus als that eh one of the politicians came by. Ja. Wat ze ook doen Tom is dat ze vier tot zes eh toerbussen laten komen. Hm hm. Dan gaan ze onder het genot van dagjes uit, gedagjes uit of overplaatsingen naar een betere dat ze dus onder van leugens.
03:23
Ga zo gewoon rondjes rijden door Nederland heen met tourbussen. Dus moet je nagaan. Dan heb je ser to to lower the numbers to lower de inderdaad om de nummers te veranderen of om de de ratijers die stoppen ze ook allemaal in een bus en dan heb jij gewoon ja heb je een beter beeld krijg je een iets mooier beeld dan wat het daar is.
03:42
Wel en krijgen de jongens krijgen ook vergoedingen. Dikke compensaties. Dat zijn geen kleine compensaties. Dat zijn gewoon krijg je st krijgt om een dagje weg te gaan. Tuurlijk zegt hij ja. Zo basically is totally fake. Those inspections are is betrouwbaar. They don’t represent the reality. So apparently the mainstream media doesn’t paint a complete picture and because of that we take a real short moment in Dutch for our sponsor, Deant.
04:07
Want daar weten ze nog wel wat journalistiek betekent. Want als je eerlijk bent, lijkt het er vaak op dat veel media het nieuws slechts vanuit één perspectief brengen. Ik denk niet per se omdat mensen slechte intenties hebben, maar omdat systemen, beleid en belangen invloed hebben op wat je wel en niet te zien krijgt.
04:25
En dat is belangrijk om te beseffen, want alles in het leven heeft meerdere perspectieven die zeker bij een onderwerp als deze besproken moeten worden. Daarom ga ik met DTM ook zelf op pad praten met mensen en kijken wat er nu echt gebeurt. Zodat je niet alleen een verhaal hoort, maar een beeld krijgt dat dichter bij de realiteit ligt.
04:42
Om die reden ben ik ook blij met onze nieuwe samenwerking met de andere krant. omdat zij bewust proberen verder te kijken dan de standaard invalshoek die in mijn optiek al veel te veel uitgekotst wordt door de mainstream media. Met journalisten die vragen blijven stellen en onderwerpen uitdiepen waar je misschien anders veel minder over hoort.
05:03
Het dwingt jezelf ook om na te denken en dat is misschien wel het belangrijkste wat journalistiek kan doen. Ze hebben nu een proefabonnement en voor slechts een tientje krijg je nu vier weken lang de andere krant bij jou in de brievenbus. En bovendien staat er binnenkort een interview met mijzelf in. Misschien ook wel leuk om even te vermelden.
05:19
Ga nu naar de andrekrant.nl/dtm nl/dtm of kijk in de link in de beschrijving en daarmee help je ons ook om dit soort content te kunnen blijven maken. Maar goed, laten we snel teruggaan naar Terpel, want er is nog genoeg te vertellen. Even in grove lijn zeg wat daar dus gebeurt. Dat je daar op wekelijkse basis massa alle vechttijdpartijen hebt.
05:41
Op dagelijkse basis kleinere opstootjes en vechtpartijen. Door wat weelijks wordt er iemand gestoken. Koa die weet zeker weet Koa dit. Koa weet alles in principe. Dus Koa weet alles en eh maar het is gewoon de regelgeving die daar dat dat ze dat ze dat niet. Ik bedoel dit zijn gewoon dingen die gewoon op ba moeten komen. Zo.
06:03
Massive fights and stabbings on a weekly base. Why don’t we hear anything about that? Why is hiding us? What are the consequences like this occurs? Kijk, als er een als een dusdanig letsel is, ik moet ook erbij zeggen die jongens steken vaak met aardappels veel mesjes op stukken glas. Over het algemeen zijn er geen consequenties voor die jongen.
06:27
Persoonlijk vind ik dat dat gewoon de maatregelen op gewoon eh mensen die criminale criminele dingen eh uitvoeren gewoon dat dat die veel strenger moeten. Want eh ze worden teruggebracht. Wij wij zeggen vo je niet meer doen. Maar ja, we kunnen er verder niks mee. En ze bijvoorbeeld laatst een a een meisje aangerand.
06:47
Nou, niet zo heel lang geleden. En die werd eh teruggebracht. And there was no consequence at all. So he was just taken in back by consequent. Ja the center. En en de koa die had niet eens zin om om überhaupt nog een prijsje met diegene te te houden, want dat vonden ze politie leuk. So after weekly stabbings, after harassing, threatening, raping local native Dutch women, consequences doesn’t exist.
07:19
En zelfs als er consequenties zijn, worden ze naar een andere locatie gebracht, genaamd VBL, binnen hetzelfde asielzoekerscentrum, van waaruit ze gemakkelijk kunnen ontsnappen. Ze hoeven alleen maar over het hek te klimmen en hun weg te vervolgen naar hetzelfde stadscentrum waar ze misschien tien minuten eerder een vrouw lastigvielen. Dus terug naar hetzelfde centrum, tussen dezelfde bewakers.
07:45
What about their safety? Ik heb ik heb veel meegemaakt in de beveiliging, maar wat ik daar heb meegemaakt en heb ervaren dus ook qua onveilig gevoel was daar heel erg aanwezig. Ik heb me heel vaak onveilig gevoeld because er zijn allemaal wapens. Ze komen met glas en ik moet ook zeggen, ze roepen alle akbar en andere dingen. Wat het beangstigend maakt is dat zij een gekke blik in hun ogen hebben.
08:05
Ja. Eh en het water. Oké. Did you ehm have you been attacked yourself? Sever. Ja. Ja. Ja. Ja. incident of eh ik ben gebeten een aantal keer. Ik ben bespuugd een aantal keer. B like mean someone bit you. Ja eh someone bit me in my hand. Oké. Eh derde de politie was daarbij. Ja. Ik heb daar ook een spuif moeten ophalen.
08:32
De volgende dag dat was in de nachtdienst. Ja. Is steed in de sprek. Ja, correct. ’s ochtends na de nachts ben ik gelijk naar de doktersp gegaan om een detailpek te halen. So our own security guys feel threatened and unsfe on a daily basis because of the amount of weapons inside the center. How is this even possible? Don’t these people get checked before entering? Niet eh ze worden niet geprobeerd.
08:55
Nee, no checks. Nee, alleen bij de IND worden ze gecontroleerd voordat ze de IND binnentreden. Dus eh sommige geloven met mij shift. Ik heb gelukkig niet vaak ervaren dat ze grote steedwapens hadden zoals keukenmes of machetisch een aantal keer maar dan trokken we ons echt terug. Hm hm. En dan beldde we de politie.
09:11
Dan moet ik ook even zeggen dat duurde 20 minuten een half uur voordat de pizza komt. Serieus? Ja, echt niet normaal. Dan eh dus dan gaan ze helemaal gek. Dan gooien ze stenen. Eh de onze kantoren hadden driedubbel glas. Dat ging alleen kapot maar dat ging niet in. Hm hm. Maar ondertussen gaan ze over een rampage. Ze maken alles stuk.
09:26
Zo. No checks at all. And imagine people you are escaping from war you are an asylum seeker who wants to find safe place coming to my country coming to Holland bringing weapons and hards how does this work ik heb een keer eh 50 gr speed gezien en cocaïne hebben we 80 gr zeker eh elke dag eh gebeurt het wel en eh ze doen het zelfs eh gewoon eh net buiten de net buiten de poort eh buiten Eh buiten de hekken gewoon voor je neus wat ze in.
10:01
Ja. En dealen dealen dealen ook gewoon post eh post geleden was er eh bij een eh bewoner in de afzuigkap 50 gr cocaïne. Is daar uit zijn afzuigkap. Met een anonieme tip is dat aangegeven. Die persoon die heeft eh een timeout gekregen en eh en dat was het ook. Ja, politie mag kan er niks mee omdat ze geen Nederlands identiteit hebben.
10:20
Dat is het probleem. Basically they can do whatever the [ __ ] they want. Ja. En dat weet ze ook heel goed. So it is true that in those centers eh hard drugs are being dealed continu eh een grachtje heb je dan naast eh eh de weg eh richting eh nou kortrein en daar eh af en toe vinden we daar vind vind je daar ja een paspoort of eh of iets dat dat ligt eraan of eh verscheurde verscheurde papieren van eh van de bewoning.
10:47
Verbazingwekkend, nietwaar? Dat asielzoekers contact met me opnemen. Oké jongens, ik ben net uitgenodigd door een ex-asielzoeker van Tech Apel. Hij is momenteel ergens anders en hij heeft me gevraagd zijn verhaal te vertellen. Ik ga niet zeggen waar, want deze man is momenteel bezig met het verkrijgen van zijn documenten.
11:13
But let’s see what he has to say to us. Relax during the day. Sometimes eh kom alles kom hier. Ja. All together eat stuff. Ja. Ah oké. House rules. Ja oké. Ja. No drugs, no alcohol. Ja Apple different story. No. Ah oké. Ja je hebt slecht nieuws. Mag toch niet doorgaan. Ja je moet je echt kunnen identificeren. Ja kan ik. Ja ja.
11:47
Heb je paspoort? Heb een foto van mijn paspoort bij. Oh ja. Ja, maar ik ben gewoon wie ik zeg dat ik ben hoor. Dat is verder geen eh Nogmaals, ik kom hier ook niet om stress te maken. Hij heeft me uitgenodigd. Hij wil me netjes te woord staan, et cetera. That’s it. Heb je foto van je paspoort? Heb je laten zien aan hem ook? Eh nee, heb ik niet aan hem laten zien.
12:02
Momentje. Zoals je zag, werd ik uitgenodigd door die asielzoeker, maar de medewerker van dat centrum liet me uiteindelijk niet binnen. Dus besloten we ons gesprek buiten voort te zetten en nu sta ik hier met mijn vriend. Leuk je te ontmoeten, maat. Allereerst heel erg bedankt.
12:24
Hartelijk bedankt dat u met me wilde praten. Ik waardeer dat enorm. We zijn nu op deze locatie. Eerst was u in H, hoe lang? Oké, dagen. U was in Terra. Ja, 11 dagen. Oké. En toen hebben ze uw paspoort gestolen. Ja ja ja. Oké oké. U bent nu op een andere locatie. Wat kunt u me vertellen over de mensen in Tech Apel? Want ik heb gehoord wat daar gebeurt.
12:54
Verkopen ze drugs? Echt? Want ik heb gehoord dat er drugs worden verkocht. Ja. Wat voor drugs? Ik? Ik? Deze man is binnen. Hasj. Ja. Ik ben binnen. Hoe krijg je de drugs naar binnen? Hoe krijgen ze de drugs naar binnen? Er is geen controle. Er is geen controle. Geen controle. Geen controle. Ja. Probleem met deze plastic verpakking van sigaretten.
13:23
Ik zie beveiliging, maar geen probleem. Ga. Oké. Dus je bent begonnen in Terra Apel. Voelde je je veilig toen je daar begon? Nee. Waarom? Nu vertalen, alstublieft. Nu vertalen. Nedəapimi güvende hissetmiyorum onu söyleyim. Kun je uitleggen waarom ik me niet veilig voelde in therapie in de tijd dat jij er was, want veel mensen in therapie weten dat ze het niet lang zullen volhouden.
13:50
Ze doen alles, want ze blijven niet lang. Laat ik een voorbeeld geven. Je hebt nog 10 dagen te gaan en over 10 dagen sturen we je ergens anders heen. Wat ga je in die 10 dagen doen? Wat kunnen mensen doen? Ik heb een video gemaakt, de eerste video, over dronken mensen voor de deur. Ja. Ja. Ze waren dronken of onder invloed.
14:08
Mensen kunnen doen wat ze willen. Had je documentatie van Apple? Nee, dagen afmaken, grote plek is groter, er zijn 2000 asielzoekers, wat is het grootste probleem binnen in de winkel? Illegale sigaretten binnen, ik, ik, ik, maar hoe wordt dat goedgekeurd door de beveiliging? Beveiliging doet er niet toe, beveiliging, beveiliging hier.
15:01
Hallo, ga naar binnen, nee, misschien word ik hier wel vermoord. Er is helemaal geen beveiliging. Je wordt niet gefouilleerd als je binnenkomt. Ze zullen je niet doorzoeken. Ze zullen je niet controleren. Nee, geen controle. Geen controle. Hij bevestigt dus ook dat er geen enkele controle is als ze het centrum binnenkomen. En hij voelde zich ook onveilig tijdens zijn verblijf in Terapel. Laten we hem eens vragen naar de drugssituatie.
15:30
Marihuana. Niet alleen marihuana. Nee, er is cocaïne. Ik zie cocaïne, cocaïne, cocaïne. Ja, te veel. Ja. Ga naar B. Ga naar BL. Op een dag gaat de hele politie naar BL. Kijk. Ja. Kijk hoeveel druppels cocaïne. Ja. Ik weet het. Maar nee, nee, nee, geen foto. Nee [ __ ] Maar ik weet het. Ik zie het. Je zag, je zag zelf dat mensen vanuit de gevangenis cocaïne verkopen.
15:57
Cocaïne. Mariana nepsigaret. Meen je dat serieus? Meen je dat serieus? Ze wonnen, ze wonnen, laat me binnen, je wilt naar Buddha rijden, oké, we rijden naar Buddha, oké, dus volgens deze man kan ik nu meteen naar Buddha rijden, naar het asielzoekerscentrum, en daar drugs kopen. Ik kom, ik kom met de auto, ik kom met de auto en 10 minuten later kom ik aan, ik wacht op je, ik bel je twee gram, dus wie heb je net gebeld, hè? Iemand van het Buddha Asielcentrum.
16:36
Dus wat we nu gaan doen. Mijn vriend hier naast me doet alsof hij cocaïne wil kopen. Hij wil harddrugs kopen. Hij koopt het niet echt. Hij doet het alleen voor het experiment. Zo kunnen jullie zien dat het waar is dat mensen van het Silum Seeker Center harddrugs verkopen en deze man helpt me daarbij.
17:03
Mijn vriend is nu in het centrum omdat de dealer wilde dat hij naar binnen kwam om drugs te kopen. Hij kan elk moment terugkomen. Laten we dus op hem wachten. Het geheime gesticht van Boodle. De poort staat vooraan, zoals je kunt zien. Maar ik denk, of eigenlijk weet ik het zeker, dat als ik daarheen loop en de beveiliging me ziet, ze me niet binnenlaten.
17:28
Dus ik zie mijn vriend in de verte aankomen. Heel benieuwd of hij er een paar heeft kunnen kopen. Je hebt het. Kijk op een open op een hand. Ja. Oh [ __ ] h je hebt het. Oké kom. Laten we gaan. Hoe gek is dit? Ik loop nog een stukje verder de ingang in. Stiltezoekerscentrum in Budel. En mijn vriend heeft iemand geregistreerd als asielzoeker.
17:59
We reden van onze vorige locatie naar en kochten sigaretten in het centrum, vlak bij de ingang van de COA. Echt bizar, wat is er gebeurd? Bizar dat je dit zo snel kunt kopen, hè? Ga naar de keuken. Ja, ik zeg dat ik een sigaret nodig heb. Ja, mensen gaan naar een ander gebouw, de keuken. Ik heb er een nodig. Waar kom je vandaan? Ik kom uit Turkije. Oké.
19:05
Kom, ga, misschien de helft. Dus binnen twee minuten krijg je nep-sigaretten, binnen vijf minuten krijg je Hies, en hoe lang duurt het voor de taart? In totaal 10 minuten. 10 minuten in totaal. Dus hier in het asielzoekerscentrum kun je alles kopen. Ja, denk je dat dit het enige asielzoekerscentrum is waar je dit kunt kopen, of kun je het in alle centra kopen? Ik weet het niet.
19:34
Maar ik ga naar vijf locaties, misschien zes. Ja oké, eh, zes locaties, misschien vier. Diezelfde vier locaties, van de zes is dat echt krankzinnig als je het mij vraagt. Dus even samengevat: in 80% van onze asielzoekerscentra kun je in principe alles kopen: nep-sigaretten, marihuana, harddrugs. Koekkoek. En hoe zit het met de controles en de checks voordat die mensen ons land binnenkomen? Zijn we terroristen? Ja. Ja.
20:34
Misschien, misschien, gezichtsherkenning, kom maar op, kleed me aan, zodat we niet weten wie er binnenkomt. Ja, we weten niet wanneer ze slechte dingen hebben gedaan in andere landen. Ze komen hier en we weten het niet. Ja, we weten het niet. Maar hij is nog steeds in ons land. Ja. Dus we hebben eigenlijk geen goede controles. Klopt. Ja. Waarom? Hij krijgt een paspoort.
21:05
Hij komt van Turkije of Griekland eh die traffiking geeft een paspoort. Italianen of Switland of eh Nederland of weet ik niet welke land. Hij geeft paspoort van hem met de foto van hem. Hij pakt auto foto, nieuwe foto van hem. Dus hij kan komen naar hier. Alle zij komen naar hier fortier apel op gooi in de water paspoort verscheuren.
21:24
Gooi in de water. Dat doen doen veel mensen dat. Ja ja ja. Ik had iemand bij mij. Hij doet dat. Oké. Ja. Iedereen doet dat. So guys, as you could see basically no control at all. People are simply throwing their passports away just to keep anonymous. En as you could see a former well integrated asylum seeker reach out to me and try to share his story.
21:53
But why? Hey hoel lang heb jij in apen gezeten en wanneer ben jij daar aangekomen? In drie in vier fases. Ik heb gezeten. Één keer twee man. Beede keer twee man. Derde keer twee man. Eh vierde keer anderhalf pond. En wat wat trof jij daaraan toen je daar kwam? Eh ik schrikte. Je schrok? Ja. What the [ __ ] is dat? Oké.
22:13
Want was niet veilig? Nee, was niet veilig. Niet veilig. Was eh voor jou bedoel je of voor voor iedereen? Voor familie. Precies. Voor familie. Sommige mensen met vrouwen lopen of dit. Hij moet altijd mes hebben in de zaak voor de mensen daar. Je moest een mes bij hebben. Ja. Ja. Ja. Ja. Heb jij daar ook ooit eh melding van gemaakt bij het COA bijvoorbeeld? Ja.
22:29
En wat was hun reactie? Hij zegt: “Wij kunnen niets doen.” Een van de redenen waarom deze aardige man besloot met me te praten, is dat hij zich tijdens zijn verblijf in Terapel helemaal niet veilig voelde. Hij is meerdere keren in de val gelokt en heeft de COA hierover ook ingelicht. Maar de COA heeft niets voor hem gedaan, ondanks dat ze ervan op de hoogte waren.
22:54
mensen die in terap zitten. Denk je dat eh als we spreken over percentages dat een groot gedeelte net als jij hier naartoe is gekomen echt omdat ze gevlucht zijn? Of denk je dat er ook heel veel gelukzoekers bij zitten? Eh mensen komt hier niet iedereen. Sommige mensen komt voor echt niet veilig in Leiland. Hij komt zou je dat procentueel kunnen aangeven van jouw idee zeg.
23:16
Ik snap dat je laatste keer wat jij zelf 30% 30% net als jij die is niet veilig 30% 30% en die andere is 70%. Er komt alleen fortellen. Accord only 30% of the residents of Terapel really escaped from a war zone and were real refugees. The other 70% was just here according to him to steal and to make a [ __ ] show out of it.
23:43
Om het even heel duidelijk te stellen: de reden dat ik deze video en eerdere video’s maak, is niet omdat ik tegen asielzoekers of buitenlanders ben. De reden dat ik deze video’s maak, is omdat ik vind dat de reguliere media niet het volledige plaatje schetsen. Want mensen zoals zij zijn naar mijn mening altijd welkom, en zelfs een voormalige asielzoeker is het ermee eens dat de meerderheid van de mensen die naar ons land komen, geen echte vluchtelingen zijn.
24:23
Toen jij terapel was hè, hoe hoe is het daar? Hoe zijn hoe zijn die kamers? Is vies. Het is vies. Vies is nieuw kamer. D is allemaal eh 5 z jaar eh gebouwd. Is mooi gebouwd, maar is vies. Maar omdat het niet is bijgehouden of wie schelt is dat? Nee, is eh van de van ons eigenlijk van het landers eigenlijk. Heb jij daar beelden van? Kun je mij kun je mij die sturen? In die azcat dat drugs gedeeld wordt.
25:02
Ja. Hoe hoe hoe werkt dat? Ja, jij hebben een lijn, de security staat daar. Bouten de lijn 1 meters. Kom een paar mensen daar lopen. Alles zij loopt daar. Jij hoort het. Vig rametje verramtje. Vraamje. Zelfde kok. Weat hardrugs. Ja. weetzelfde hij loop in eh Amsterdad dan weet jij zelfde maar dat ziet het koa dan toch ook en wat wat doet het koa dan? Niks kan niks doen.
25:28
Maar koa weet wel dat dat gebeurt. Ja. Ja. Maar hoe gaat dat dan? Worden word je word je niet gefouilleerd op het moment dat je naar binnen gaat Ik weet niet. De koa dit is de koa. Dit is de stollen. Ja. Ja. Oké. Dus 10 me 10m van hun. Dus quasi alles. Jij hebt natuurlijk ervaring hè. First hand experience. Ja.
25:47
Jij kan echt weten hoe het gaat in die azc’s. Eh vind jij dat eh een organisatie als het COA jou genoeg beschermd heeft in de periode dat je daar was? Nee. Maar vind je niet dat als mensen een rotzooi trappen dat je ze beter kan pakken en gewoon eruit als zodom graag. Dus ja, pak hem. Pak hem hier en terug is de to Marokkaan eh Afrikaan krijgen negatief 30%.
26:09
Maar waarom? Jij gaat pakken met Ssc. Jij betaal geld voor hun jij jij jij betaal eten. En vervolgens duurt het dus ook heel lang. Heel lang. dat er uitsluitsel komt heel lang en uiteindelijk is het maar de vraag of zo iemand daadwerkelijk wordt uitgezet of niet aan Zudroek aan sommige mensen blijven daarvoor vier maanden. Ja, precies.
26:23
Vier manen dus hij contro heel SSC want hij is oudste in SSC. Ja, iedereen is ook O bang van hem. En ik zie daar mensen eh loop gewoon zo. Maak geen vechten WN. Hij is bang van de mensen. Ja. Ja. Ja. Ik hoor van mensen en zegt eh ik ben bang. Zo van wat zeg als ik slaap ik doe de hout aan ding stollen tegen mij door om veilig slapen.
26:45
Serieus vind jij dit is veilig? Die wet normaal daar daar ben jij niet voor gevlucht toch denk ik. Ja zelf mijn land. Ja had je beter daar kunnen blijven als het eh Ja. Ja. Maar dus dus als ik het als ik het mag samenvatten. Ik corrigeer me als het niet klopt. Het KOA weet dat er drugs wordt gedeeld.
27:01
Het KOA weet dat er mensen worden bedreigd. dat het niet veilig is. Eh het KOA weet dat er illegale activiteiten plaatsvinden en in feite doen ze niets. Nee. En het KOA weet ook dat echte asielzoekers, echte vluchtelingen zoals jij zelf in het verleden zich onveilig voelen. Ja, dat weten ze ook en daar wordt niet naar gehandeld.
27:21
Nee, mensen komen uit veilige gebieden zoals bijvoorbeeld Marokko, zoals eh Ja, maar mensen komen niet uit Marokko. Hij komt uit Frankrijk. Ja, Frankrijk en Spanje, hij komt hier. Ja, ze zijn al vijf landen gepasseerd. Maar hoe vind je dat dat wij als Nederland zijne met die mensen om moeten gaan? Die kon niet accepteren gelijk eigenlijk dat Nederland gewoon veel te soft is.
27:40
Is zo soft. Te soft. Zo soft. Zo soft is niet normaal sof. Ik wil wel zeggen, ik ik en ik weet 100% zeker mijn kijkers ook zijn absoluut voortypes met alle respect zoals jij die hier naar toe komen omdat ze echt hier naartoe moesten komen, geen andere keuze hadden zich helemaal de [ __ ] werken hier alles van willen maken.
28:00
Perfect Nederlands spreken voor jou doen. En wij willen niet problem eigenlijk. Eh die zelke mensen willen geen problem. Want zitten die vrouwen aan mannen? Zitten die bij elkaar? Zitten die Ja. Ja. Wij Hoe Hoe is dat voor die voor die vrouwen dan? Ik vind niet veilig. Niet veilig? Nee, want de vrouw loopt 10 me zij hoort handerbord. Handerbord.
28:17
Hoe bedoel je? Wat? Kijk alles hij loopt zij wil vrij loop vrijlopen. Ze hebben leggings of iets aan. Ja ja ja ja ja. Alle slechten overal ohjes. Oh dat oh dat oh dat oh dat. Die vrouw loopt zo de volgende keer die vrouw komt oud met een jork en hoofddoekje om alles weet je. En nog steeds iemand zegt oh jij bent mooi.
28:40
Oh kan ik met jou oh kan ik met jou praten? Die vrouw gaat niet bouten op azc alleen. Moet iemand hebben met Waarom? Die drog dealer is daar. Zij loopt daar toen zij lopen voor de kasrat. Ja. Zij hoort of iemand kom achter haar of iemand gaat zo doen. Maar wat gebeurt er dan als ze alleen als ze alleen zou lopen? Ik zeg iemand komt naar haar ik weet niet maar gaat praten of raken of eh niet veilig voelen.
29:04
Die vrouw haar niet veilig voelen. Die kindjes ook niet veilig. Kun jij je voorstellen dat ehm eh jij geeft dat nu aan hè? dat vrouwen die ook gevlucht zijn, die in dat azc zitten, die zich totaal niet vrij kunnen bewegen, omdat ze continu dingen naar hun hoofd gesling krijgen, dat ze aangeraakt worden. Kun jij je voorstellen dat de Nederlandse vrouw eh dat die zich eh daardoor ook steeds onveiliger gaat voelen? Ja. Ja.
29:27
Wat wat vind je dat wij moeten verbeteren als overheid zijnnde, als landzijnde om meer grip te krijgen? Straf sterker. Ja. Als ik ga iemand gaan eh eh niet na stampelen, niet boete geven €5, €6, €10 dat ik betaal. Zie je zeg is niks. Nee, straf geven. En en denk je dat Ja. Ja. Dus harde straffen.
29:49
Oké, daar ben ik het op zich mee eens. Heb jij nog een eh advies voor eh voor mijn kijkers? Ja, gewoon als iemand komt naar jou boos terug boos zijn. Hij gaat bang. Ik weet 1000%. Alles kom naar jou met de bos naar vol en wat doe jij hier of dat? Schreeuw één keer tegen zijn gezicht hij gaat achter. Maar ja, zou je dat ook een alleenstaande vrouw adviseren? Aan de vrouw moest eh peperpray hebben.
30:14
Dat is pepperspray. Dat is eigenlijk je advies. Staat geen trieste conclusie dat wij tegenwoordig pepperspray nodig hebben om ons als vrouwzijnde veilig te Ja, je ziet het hier op. Is allemaal veranderd. I don’t think I need to add anymore, do I? was in the last video of Terapel. I spoke with residents of Terapel.
30:33
Let’s go to some shop owners. Aangenaam. Hallo. Hey. Ehm ik heb een vraagje. U heeft natuurlijk een eigen zaak hier. Hoe lang heeft u de zaak als ik vragen mag? 3 jaar. 3 jaar. En eh er is natuurlij gaande hier in Terrapel eh in met het aanmandcentrum et cetera. Eh heeft u daar last van? Heeft u daar eh hoe hoe staat u daarin? Merkt u daar iets van of? Nee, op zich is het hier wel rustig.
31:00
Het heeft periodes dat het hier eh ja, vervelend eh is. Ja, wat moet ik me daarbij voorstellen? Nou ja, bedreigingen eh schelden, spugen in de zaak. In de zaak en net voor de zaak voor het terras. Oké. En omdat men dan geen gratis eten gaat Ja, ze willen gratis eten of blikjes of ik stuur ze weg of nou ja, dat soort dingen.
31:23
Oké. En staat u dan alleen in de zaak of heeft u dan ook beveiliging? Of sta Nee, ik sta altijd alleen. Oké. Is dat niet heel erg eh lastig, confronterend? Ik bedoel Ja, zeker. Kijk, jullie zou vast van zichzelf af kunnen bijten. Alleen Ja, ja, ik durf wel van me af te bijten inderdaad. Maar eh het is wel vervelend.
31:40
Ja, ik heb wel aan gedacht om er een tweede iemand bij aan te nemen. Maar ja, puur vanwege die reden. Ja. Ja, dat gaat je ook in de kosten zetten natuurlijk. Nou, dat is ook mijn reden. Ja. Ja, je hebt nog maar drie jaar de zaak en dan moet je er extra personeel bij aangaan nemen omdat het niet meer vertrouwde is eigenlijk hier.
31:56
Oké. Ja. En dan met Ik heb wel eens op het punt gestaan omdat ik zei van ik ga de zaak verkopen en dan eh is het klaar. Ja. Nee, dat persoonlijk vind ik mensen die echt hulp nodig hebben moet je ten alle tijden helpen. Ja, vind ik ook. Dat vind ik absoluut. Want mensen die vervelend zijn stelen, bedreigen, schelden, weet ik veel wat.
32:14
Ja, die Moeton op Trap direct weg. Dus nu in een Interap-winkel, eh, ik spreek met een collega van een bepaalde winkel, ik zal de naam niet noemen, en je vertelde me over een incident hier. Wanneer was dat? Kun je er iets over vertellen? Deze zomer, ik heb vorige zomer en eh, er waren twee heren en ze kwamen van het centrum. Ja.
32:42
En ze hielden ons in de gaten en ze waren ze op straat aan het aftrekken. Oké. En toen kwamen ze de winkel binnen en we voelden ons niet veilig. Dus we hebben de beveiliging gebeld. Oké. En de beveiliging kwam hier en heeft ons naar buiten begeleid. Mag ik een persoonlijke vraag stellen? Heeft u zelf kinderen? Ja. Vier. Vier kinderen.
33:05
Je doet het goed, hè? Wonen zij hier ook in deze regio? Eh nee, mijn oudste dochter woont in Emma. En Emma. Is het vergelijkbaar met de problemen daar? Veel mensen hebben me verteld dat het station problemen geeft. Het station. Ja. Ja. Centraal station. Ja. Oké. Hoe oud is je dochter? 23. Oké. Voel je je veilig als ze alleen over het station loopt? Nee. We hebben pepperspray voor haar gebruikt.
33:30
Je hebt pepperspray voor ons gekocht? Hm hm. Het is serieus, hè? Zo serieus dat het tegenwoordig nodig is. Oké. Nou, hartelijk dank dat je met me hebt gepraat. Ik waardeer het echt. Dus ook voor die winkeliers is het een zorgwekkende situatie, nietwaar? Laten we teruggaan naar het station van Emmen, want volgens velen van jullie is dat een lastig gebied, omdat het de dichtstbijzijnde grote stad bij Terapel is. Ik ga er zelf eens kijken.
34:01
There we go. Station Amon Central. Let’s see eh goed. Hallo. Hallo. Is de bus netter Apel toch? Hier. Dit is de bus netter apel. Ah ja. Oké. Waarom staan jullie hier eigenlijk handhaving? Vraag ik me af. Gewoon Wij zijn gewoon voor het hele station. Oh ook voor andere bussen. Ah oké jongens. Werk ze. Dank. Ciao.
34:33
Dus blijkbaar gaat er een bus van station EM naar Terapel. Er was een klein gesprekje. Ik denk erover om een kaartje te kopen, maar ik kom zeker later terug, want deze bus naar Terapel vertrekt elk uur. Dus een uur later hier op het Centraal Station. Eens kijken wat we aantreffen. Eens kijken wat we binnenlopen. Het wordt koud, jongens. Heel koud.
35:06
Dus, mag ik je iets vragen? Ik heb een vraag. Is dit eh de bus naar Terapel? Ja. Terapel. Ah, oké. Oké. En die bus gaat niet naar het kamp, weet je. Sorry. Eh, het eindstation is het asielzoekerscentrum. Oké. Het eindstation is het kamp. Ah, oké. En die bus gaat elk uur of elk half uur.
35:28
Hoe werkt het? Elk uur. Elk uur. Moet je betalen? Ja. Vijf euro per dag. Want het was eerst gratis. Ja. Ja. Een paar weken geleden was het nog gratis. Het is lastig. Het is lastig. Vijf euro per dag, weet je. Ja. Maar je krijgt geld van de overheid. Nee, ik geef je geen geld. Je krijgt geld. Ik weet het. Nee. Nee.
35:48
Ik geef niet, want kijk elke maandag op je rekening. Elke maandag ben ik gesloten, weet je. Ik ben gesloten. Geef me gewoon te eten. Ah. Oké. Oké. Dus hoe kom je aan je geld, Dan? Ik? Nee. Nul. Hoe kom je hier aan je geld? Nee. Nul. Dus je kunt de B betalen. Ja. Betaal de B. Gewoon mijn vriend. Ah vriend P. Ah. Oké. Oké. Ik begrijp het. Ik begrijp het. Oké.
36:14
Bedankt voor het gesprek, jongens. Dankjewel. Heel erg bedankt. Ja. De eerste persoon met wie ik sprak, gaf me elke dag een kaartje voor 5 euro om hierheen en terug te komen. Niemand dwingt me om te gaan. Bovendien betwijfel ik of hij wel geld van de overheid krijgt, maar ze waren wel heel respectvol en we moeten ook vermelden dat er tot nu toe geen problemen zijn geweest.
36:53
Eerst zei de dame dat de beveiliging bij alle bussen aanwezig was. Elke keer als een bus hier stopt, staan ze ervoor, niet bij andere bussen. Mensen kijken een beetje vreemd, we filmen hier. Stel je voor, jongens, elk uur vertrekt er een bus. Er zijn zes bewakers nodig om alles in goede banen te leiden, alleen al voor deze bus. Dat is toch niet normaal? Wat kost dat? Laten we zeggen 20 euro keer 6 is 120 euro per uur, alleen al om ervoor te zorgen dat alles soepel verloopt.
37:49
Te gek, hè? Ik vind het te gek. Laten we eens binnen kijken. Hoi man. Is goed. Ja, goed goed. Hoi man. Ben zo terug. Dit is de bus. Eigenlijk het vervoer naar eh tech appel. Hallo jongens. Gaat het goed? Goed jongens. Ik ga even de bus filmen. De bus filmen. Ja. Ga je naar appel? Ja. Ja. Gaat het in appel? Ja.
38:37
Do you like it? Oké. Algeria. Algeria. Algeria. Oké. Sterkte man met je werk. Ja. Yo, dankjewel. Zo guys. Eh k spreken je Nederlands? Ja toch. Jullie spreken Nederlands. Dat kan niet anders. Nee nee is Nederlands. Dat weet je wat do wat doen jullie? Wat what’s your job? Eh helping. Helping eh translating or something else or Ja. Ja.
39:08
Is het alleen voor Arabischsprekenden of spreek ik twee talen? Twee talen. Welke taal spreek je? Engels en Arabisch. Arabisch. Oké. Maar je helpt ook met vertalen. Ook vertalen. Mag ik je rug zien? Want ik zie je rug. Je rug. Klaar om te helpen. Oh, dit betekent ‘klaar om te helpen’ in het Arabisch, denk ik. Oké. Oké. Fijne dag verder. Doei doei. Doei. Doei. Hoi, vriend.
39:29
Hoi. Zijn de klas is also weer. Ja. Zo. Ja. That’s it. Zo, de bus voor azcal AZC. Hallo mate. Good? You good? Ja. Ja. Good. Good. Oké. Very good. No, no. I camera because no br I can brother camera I alles good no problem no problem. No camera me camera I decide myself. I decide myself I decide myself. Dan nu een urgente boodschap voor Nederlandse kijkers.
40:04
Normaal gesproken nemen jullie mee de wereld in, maar soms hoef je niet verder te kijken dan je eigen straat. Het wordt steeds duidelijker. Veel mensen ervaren de druk van asiel en opvang als veel te hoog. Buurten die volgens bewoners veel te snel veranderen en straten waar men naar eigen zeggen hun kinderen niet meer vrij kan laten spelen.
40:23
Bovendien vrouwen die zich steeds minder veilig voelen op straat. En ook de woning waar we last van hebben helpt natuurlijk niet statushouders die voorrang krijgen op Nederlanders die misschien wel 15 jaar op een wachtlijst hebben gestaan. Het gaat om ervaren van overlast, incidenten en een land waarin sommigen zich totaal niet meer thuis voelen.
40:42
Veel Nederlanders voelen zich simpelweg machteloos. Begrijpelijk als je het mij vraagt. Daarom wil ik deze samenwerking met jullie delen. Want je hoeft niet machteloos toe te zien. Er zijn manieren om je stem te laten horen richting politiek Den Haag. Er loopt nu een petitie van cultuur onder vuur om gemeenteraadsleden op te roepen, kritischer te kijken naar de komst van nieuwe azc’s.
41:07
Uiteindelijk zit er bij de gemeente veel meer beslissingsbevoegdheid dan mensen initieel misschien denken. Stel je voor dat meerdere gemeenten hun zorgen uitspreken over het uitvoeren van de spreidingswet, dan ontstaat er een heel ander gesprek in Den Haag. Het gaat over jouw buurt, jouw veiligheid en hoe wij de toekomst van Nederland zien.
41:26
Ga naar cultuurondervuur/DTM en lees daar de petities over azc’s in jouw gemeente. De link vind je ook bovenaan in de beschrijving en in de gepinde comment. Het kost slechts een paar seconden om jouw mening te laten horen. Dus wil je betrokken zijn bij wat er in jouw omgeving gebeurt, kijk er dan even naar en beslis zelf.
41:50
Yes. No problem. I can film hier. It’s my country. Ja. Yes. Exactly. Exactly. Exactly. K. mee voor filming. Not a V ticket I guess. Getting angry. Werkt niet. Oh, hij is door. Hij is door. Hij is door. Ik weet niet waar hij nog is. Hij heeft hem doorgelaten. Oké. Recap. Two aggressive man came here demanding me not to film in my own [ __ ] country then no tickets
42:55
was no security as security was security is way too late. The bus driver just let h in to avoid any problems. I’m gna ask why security was not there. Jongens vraag je even. Ik ik ben alleen Nee, maar wat ik ga niet met u in gesprek. Doe maar. Maar waarom? Als jij bij die buschauffeur had gestaan. Ja.
43:15
Waren die gasten niet naar binnen gegaan. Die buschauffeur durfde niet omdat jullie er niet stonden. Hoe kan dat nou? Jullie staan hier ieder uur met zes man. Nou staan er twee gasten die moeilijk doen. Dat weten jullie, want jullie kwamen erop afgerend. Ongelofelijk. Echt ongelooflij. And don’t get me wrong, most of the security guys here are doing a very good job.
43:40
De meesten van hen, maar de buschauffeur was alleen en werd geïntimideerd door twee mannen zonder kaartje. Uiteindelijk zei de buschauffeur: “Rij maar door.” Nu bellen ze de politie en vragen ze waarom ze de buschauffeur niet hebben gesteund, die geïntimideerd werd door die twee gekken. Het werd dus een beetje gespannen in de bus. En als je het mij vraagt, is het echt bizar dat die twee mannen filmden wat we aan het bespreken waren. Wat ik ook bizar vind, is dat er elk uur zes beveiligers nodig waren om de situatie onder controle te houden. Dus, jongens, om samen te vatten wat we net hebben geleerd…
44:25
Bijna 80% van onze asielzoekerscentra verkoopt harddrugs, en stel je voor dat mensen die de oorlog ontvluchten hier terechtkomen. Dat is absoluut onacceptabel, zeker als de veiligheid te wensen overlaat vanwege de hoeveelheid wapens en steekpartijen. Echt schokkend. Ten derde voelen de asielzoekers zich ook onveilig door de aanwezigheid van de meeste andere asielzoekers.
45:09
Volgens hen worden paspoorten gewoon weggegooid zodra je ons land binnenkomt. Ook winkeliers ondervinden veel problemen doordat er een of meerdere asielzoekerscentra in hun buurt zijn. Absoluut waanzin, als je het mij vraagt. En het meest tegenstrijdige vind ik dat de verantwoordelijke partij, de zogenaamde COA, hiervan op de hoogte is en er niets aan doet.
45:46
So I think it’s time to ask them some questions. Goedemiddag Jacqueline. Je spreekt met Tom van den Heuvel van het YouTube programma Dutch Travel Maniac. Hi. Hi. Goedemiddag in met Jacqueline inderdaad. Waar ik voor beler San Jacqueline, allereerst dank dat je terugbeld. Dat waardeer ik. Ja. Eh zoals je weet of wellicht niet weet eh ik ben bezig met een tweede deel over eh het hele azcuren en dan met name ook rondom locatie Terraapel, dus Terapel Venen.
46:16
Ja. Ehm en ik eh ja, in het kader van hoor en wederhoor zou ik uiteraard ook graag jullie kant willen horen, want ik da zijn mij natuurlijk allerlei verhalen ter oren gekomen in de afgelopen weken. Ehm en ik was eigenlijk wel heel benieuwd hoe jullie hoe jullie daar zelf inst staan.
46:34
Dus wat ik allereerst heel graag zou willen weten is hoe het COA verklaart dat ehm er vanuit de azc’s, dus van binnenuit eh waaronder ook eh locatie Terpapel, dat er op grootschalige wijze harddruks wordt verhandeld. Eh dat eh zal inderdaad gebeuren. Daar eh daar hebben wij eh niet echt ehm eh hoe moet ik dat zeggen? Daar hebben wij natuurlijk niks mee te maken.
47:01
Seriously. So it’s not your business, isn’t it? As an organization as COA your responsibility that this [ __ ] doesn’t happen in the census. Maar zijn jullie wel op de hoogte van het feit dat dat dit gebeurt, dat dit plaatsvindt? Want ik moet je eerlijk zeggen, voor mij eh was dit absoluut nieuw toen mij dit te oren kwam.
47:24
En het is me niet één keer te oren gekomen, maar echt eh nou ja, vanuit wel vier, vi zes verschillende hoeken. Dus mijn vragen is, zijn jullie wel op de hoogte van het feit dat überhaupt gebeurt binnen jullie azc’s? Ehm wij er wordt bij ehm bij eh gelegenheden wordt er wel hards aangetroffen. Ja. Ehm en wat en sorry dat ik jou onderbreek hoor, maar eh wat wat gebeurt er dan op het moment dat dat de hardwars worden aangetroffen van vanuit ons hangt ervf wat er verder nog om één gebeurt.
48:03
En eh voor een deel gaat het dan over straf strafrechtelijke eh consequenties. Oké. Mij is daar oren gekomen. Nee. Oké. Ja. Ja. Dat gaat dan strafrechtelijk zeg jij. En mij is te oren gekomen dat een aantal weken of eigenlijk een aantal maanden geleden eh dat er een eh dat er een een een behoorlijke hoeveelheid gevonden is eh op één van jullie locaties eh of beter gezegd Interapel op één van jullie eh jullie woningen van de bewoners. Ja.
48:36
Ehm en en dat vervolgens die drugs uiteraard ingenomen is. Dat eh de betreffende bewoner een zogeheten timeout heeft gekregen, wat in zou houden dat ze op een iets eh een kleinere meer sumierere kamer eh dat ze daarna overgeplaatst werden, maar dat ze vervolgens gewoon weer door de apel konden wandelen. Klopt dat? Ja, ik heb de verhalen gewoon ehm ja eh first hand gekregen vanuit eerste hand.
49:01
Nou kijk, nogmaals, als er sprake is van ehm ehm overtreding van de wet, ja, dan gaat daar de politie bij betrokken worden. Dan gaat er ook een strafrechtelijk proces eh in wordt dan in gang gezet. Gebeurt dat altijd? In principe wel. So basically, yes, by now we know for a fact that is absolutely untrue. Hey.
49:29
Ehm een ander puntje waar ik eh behoorlijk van van geschrokken ben is, want ik ben natuurlijk ook met met beveiligers in gesprek gegaan. Ja. ehm die gewoon aangeven dat zij eh en dan overdrijf ik het niet, Zakelie, maar die dag in dag uit zich alles behalve veilig voelen op het moment dat ze daar ehm met bloedzweet en tranen aan de bak gaan.
49:53
Is dat ook bekend bij jou? Ehm het zou het heel heel vervelend vinden ehm om ik vind het ook naar om dit te horen als dat zo is. Ehm de ehm mensen die hier op voor de beveiliging werken, die zijn dus via via een ingehuurde door onze ingehuurde organisatie en zij zouden zich dan in eerste instantie moeten richten tot hun eigen organisatie.
50:19
Ja. Dus zit voor jullie is daar geen eh geen rol in weggelegd. Als ik jou zo Nou ja, tuurlijk wel. Want eh ook voor ons geldt, hè, als als beveiligers zich niet niet eh veilig voelen, dan eh is het een situatie niet veilig. Ja. En die moet voor iedereen eh zo veilig mogelijk zijn in deze op deze locatie en overal.
50:37
Ja. Ja. Alleen dat dus in praktijk ligt dat dus dus ja, dus wel degelijk anders blijkt. Nou, goed. Ehm ja, naar om te horen en eh als je nog met deze mensen in contract bent zou ik vooral zeggen ga kaart het aan. Ja. Weet je, het is natuurlijk ook, ik kan me voorstellen dat het lastig is voor beveiligers om aan te geven dat ze zich ergens niet veilig voelen.
50:59
Ja, dit het dan ook e een misschien vrezen dat ze dan hun baan gaan verliezen. So guys, multiple weapons are located in those centers, multiple stabbings on a weekly base. And this woman eh doesn’t know or didn’t know that her security guys felt unsafe. Ik zal me beperken tot de meest relevante vragen.
51:25
We hebben het gehad over veiligheid van eh beveiligers en de onveiligheid die zij dus dagelijks ervaren spijtig genoeg. Ja, maar het is natuurlijk ook zo dat er behoorlijk wat bewoners zijn, dus asielzoekers zelf eh die zich eh ook dag in dag uit, want die heb ik ook gesproken, absoluut onveilig voelen vanwege medebewoners.
51:47
En wat zij mij aangeven is dit dat zij dat wel dat zij dus bepaalde incidenten kenbaar maken eh bij jullie, maar dat er in hun optiek vervolgens niets mee gedaan wordt. Hoe? Nee, dat zou hetzelfde dat zou hetzelfde kunnen zijn als wat je net over de beveiligers melde. En dat heeft er mee te maken dat ehm de mogelijkheden die er in het strafrecht en in de in eh ja, strafrechtelijk, maar gewoon ook zo juridisch gezien zijn.
52:17
eh dat die ook beperkt zijn. En je kunt niet iemand op basis van eh vermoedens eh eh maar dat zijn Nee, nee, vermoedens niet, maar er zijn wel er zijn wel aantoonbare voorbeelden en die zullen ook in mijn video terugkomen. Ehm eh aantoonbare voorbeelden waar wa waarvan die situaties gewoon gefilmd zijn. Met andere woorden, dat bewijs is er.
52:39
Maar goed, zo’n eh betreffende persoon die dus daadwerkelijk uit het oorlogsgebied is gevlucht, die voelt zich dus niet veilig op een locatie waar die zich veilig zou moeten voelen. Er zijn beelden van, want jullie hebben jullie hebben bijna overal camera’s hangen. Er zijn beelden van eh eh bepaalde incidenten die worden eh daar worden jullie mee geconfronteerd.
53:00
Ik zeg maar even jullie als coa zijnde. En vervolgens wordt daar volgens deze personen, het zijn er meerdere geweest, wordt daar niets mee gedaan. Dus dus ja, hoe hoe zit dat dan? Is is het niet zo dat jullie ook een bepaalde hetzelfde dat we volgens mij zijn we allemaal eh heel hard bezig om te proberen om de eh veiligheid zo goed mogelijk eh te laten zijn, hè? Dat het zo veilig mogelijk is op de Als je als je deze verhalen hoort, hoe vind je dat dat gaat tot nu toe dan? Ehm daar dat er zeker verbetering mogelijk is, maar ik denk niet dat we
53:36
daarin zo heel erg in eh vering verschillen. Maar wat heb we hebben wel ook met mogelijkheden en ook de mogelijkheden die bijvoorbeeld het strafrecht eh biedt te maken. Dus daar daar en nogmaals volgens mij doen wij daar allemaal ons stinkende best voor om dit soort situaties wat jij schets om die te voorkomen en om daar zo goed mogelijk mee om te gaan.
54:00
Ja. Eh maar vind je het dan niet schrijnend als je nu van mij hoort en neem van mij aan, het is gestoeld op feiten eh vind je het dan niet schrijnend dat dat eh eh in aardig wat gevallen niet lukt als Koas einde ondanks dat je er alles aan doet? Ja, daar kan ik op beantwoorden, maar dan vraag je mij om een persoonlijke mening.
54:23
Daar ben daar ben ik niet voor. Daar daar ben ik geen eh geen woord voor daarvoor. So as a spoksman or woman in this case, you are not able to give the company’s opinion about it. Nou, laat ik het laat ik het afsluiten met mijn laatste vraag. En eh ja, dat is in mijn optiek ook echt tenenkrommend geweest.
54:49
Eh en ook dat verhaal heb ik uit meerdere hoeken is mij dat daar horen gekomen. Jullie hebben inspectiedagen hè bij het KOA toch? Als we bijvoorbeeld eh we hebben wel e een een inspectie eh op de Dat klopt. Ja. Verschillende inspecties. Ja, klopt het dat inspectiedagen dat het KOA bussen vol in dit geval probleemzoekende asielzoekers weg laat rijden van Tar Abel om zodoende de schijn te wekken? Absolute onzin. Absolute onzin.
55:18
Ja, totaal absoluut. Oké, dus dat dat ont dat ontken je echt echt bij hoog en laag. Ja. Ja. Ja. Absolut. De raddraaiers die stoppen ze ook allemaal in een bus en dan heb jij gewoon heb je een beter beeld krijg je een iets mooier beeld van wat het daar is. Zou het ergens niet ook goed uitkomen dat de druk op de capaciteit daardoor een stuk lager lijkt en dat het een stuk rustiger Nee. Ja.
55:40
Nee. Oké. Wat vind jij eh Jacqueline? Eh en dan sluit ik hem echt af. Laatste vraag Tom, want ik ben echt veel te laat voor mij ben afst. Wat vind jij dat het COA eh zelf zou kunnen verbeteren? Ehm ik denk dat wij heel erg geholpen zouden zijn als wij voeren een wettelijke taken uit, hè. Hm hm.
56:02
Dus wij wij zijn wij zijn in het leven groepen. Onze organisatie is in het leven groepen om asielzoekers op te vangen en te begeleiden. H daar hebben wij weinig mogelijkheden voor eh om dat op goede manier te doen als wij zoals nu ontzettend moeten boekeren met de plekken die we tot onze beschikking hebben. Alleen alleen ik krijg de indruk door de afgelopen weken en de mensen die met mij hebben gepraat in alle toonaarde eh dat dat jullie op meerdere gebieden gewoon enorm tekort schieten.
56:30
En dan heb ik het over veiligheid van beveiligers, heb ik het over veiligheid van bewoners die daadwerkelijk gevlucht zijn. Dan heb ik het over het feit dat er werkelijk waar op vrijwel niet alle maar vrijwel ieder AZC in ons land dat er gewoon van binnenuit achter de deuren van het COA hardrugs wordt gedeald. Ja, ik ik ik schrik daar enorm van.
56:49
En als ik jou dan wil zeggen: “Ja, we doen alles wat binnen onze macht ligt.” Ja, ik heb er een rare smaak. Eh ik hou er een rare smaak aan over. Snap je dat? Ehm ik probeer je ook duidelijk te maken dat wij eh in een in een situatie terecht zijn gekomen ehm waarin het ook erg ingewikkeld is om onze taak goed uit te oefenen.
57:12
En natuurlijk staat daarbij eh veiligheid zou daar zou daar niet onderchichtbaar moeten zijn. Eh nogmaals, daar doen we ons stinkende best voor. Ehm en ja, veel meer kan ik daar niet over zeggen. Oké. Nou, ik ga je in ieder geval bedanken voor je reactie. Ja. Ja, zou zeggen werkt ze nog. Oké. Ja, dankjewel. Oké. Dag. Hi. So guys, let’s be fair.
57:38
Het is een absolute chaos in ons land. En deze vrouw, de woordvoerster van de COA, vertelt me dat ze er alles aan doet. Ze doen er alles aan om het te laten werken. Dat geloof ik gewoon niet. Dat geloof ik gewoon niet. En wat me het meest frustreert, is dat onze premier, meneer…
58:05
Yette is van plan steeds meer van dit soort opvangcentra voor asielzoekers te openen. En onthoud goed dat in sommige districten in Nederland, waar bijvoorbeeld een opvangcentrum voor asielzoekers is gevestigd, mensen die in de buurt van zo’n centrum wonen 1000 euro van de overheid krijgen, simpelweg om hun huis veiliger te maken.
58:32
And again, our prime minister wants to open more and more of these centers. It doesn’t add up, does it? Nog één korte reminder voor wie er echt klaar mee is om maar één kant van het verhaal te horen. Check de andere krant via de andere krant.nl/dtm en neem een proefabonnementje waarbij je de eerste vier weken een tientje betaalt.
58:55
Door dat te doen help je direct ook mijn kanaal om ervoor te zorgen dat ik dit soort content kan blijven maken. En laat vooral ook jouw stem horen over wat er speelt in jouw gemeente. Ga naar cultuurondervuur/dtm. Beide linkjes staan in de beschrijving en in de pint comment. Laat je horen mensen. So guys, this was part two of Terel. Let me know what your thoughts are about this video.
59:25
Heb ik iets over het hoofd gezien? Laat het me weten.

