...

27 oktober 2021

 

Risico diabetes daalt als je ’s nachts naar de sportschool gaat

Risico op diabetes? Oefening in de AVOND! ‘S Nachts naar de sportschool gaan, verhoogt je metabolisme en maakt het gemakkelijker om de bloedsuikerspiegel ’s nachts onder controle te houden, zo blijkt uit onderzoek

  • Experts van de Australische Katholieke Universiteit bestudeerden de gezondheid van 24 mannen
  • Ze waren allemaal inactief, hadden overgewicht en liepen het risico diabetes type 2 te ontwikkelen
  • Ze kregen een vetrijk dieet en trainden ’s ochtends, ’s avonds of helemaal niet
  • Ongeacht wanneer ze trainden, het trainen van verhoogde cardiorespiratoire fitheid
  • Echter, alleen degenen die laat trainden, hadden ’s nachts de glucosewaarden verlaagd

Als u aan het begin van de avond aan lichaamsbeweging doet, verhoogt u uw stofwisseling en wordt het gemakkelijker om de bloedsuikerspiegel ’s nachts onder controle te houden, zo blijkt uit een onderzoek.

Experts onder leiding van de Australian Catholic University bestudeerden de metabole gezondheid van 24 inactieve mannen die risico liepen op diabetes type 2 en een vetrijk dieet kregen.

Zowel ochtend- als avondtraining bleek de cardiorespiratoire fitheid te verbeteren – maar alleen trainingen laat op de dag resulteerden in verlaagde glucosewaarden gedurende de nacht.

Volgens hoofdonderzoeker Trine Moholdt zijn de bevindingen van het onderzoek van bijzonder belang voor diabetici, die gewoonlijk problemen hebben met de glucoseregulatie.

‘We ontdekten dat ’s ochtends of’ s avonds sporten vergelijkbare verbeteringen in cardiorespiratoire fitheid veroorzaakte, maar de nachtelijke glykemische controle verbeterde alleen in de avondgroep’, zei Dr. Moholdt.

‘De groep die in de vroege avond sportte, had lagere nachtelijke glucoseconcentraties’, voegde ze eraan toe.

‘Dat is belangrijk, want een van de dingen die mensen met diabetes type 2 ervaren, zijn nachtelijke pieken in glucose, dus als ze gaan slapen, pieken en pieken ze ’s nachts.’

‘Ons onderzoek kon aantonen dat we die nachtelijke pieken konden afvlakken en dat is een heel belangrijke bevinding omdat niet alleen de nachtelijke glucoseconcentraties lager waren, maar ook het cholesterolgehalte.’

In hun onderzoek rekruteerden dr. Moholdt en collega’s 24 inactieve mannen – elk in de leeftijd van 30-45 en met Body Mass Indices variërend van 27-35 (dat wil zeggen, overgewicht of obesitas) – die 11 jaar lang een vetrijk dieet kregen. opeenvolgende dagen.

Lees ook:   Sportkleding wat is mooi en wat niet

Van geen van de proefpersonen was bekend dat ze diabetes type 2 of hart- en vaatziekten hadden, maar ze liepen allemaal het risico de eerste te ontwikkelen.

De deelnemers werden in drie groepen verdeeld: degenen die ’s ochtends trainden, degenen die’ s avonds trainden en degenen die helemaal geen lichaamsbeweging kregen.

Binnen vijf dagen werden de metabolische voordelen van avondtrainingen ten opzichte van ochtendtraining duidelijk, merkte het team op – met afnames in nuchtere bloedglucose, insuline, cholesterol, triacylglycerol en LDL-cholesterol die alleen bij de eerste werden waargenomen.

‘Deze studie suggereert dat avondgymnastiek gunstiger kan zijn voor mensen met een verstoord metabolisme dan dezelfde oefening eerder op de dag,’ zei dr. Moholdt.

‘Maar ik vind het belangrijk om erop te wijzen dat het veel belangrijker is dat je blijft sporten dan op welk tijdstip van de dag je het doet.’

De volledige bevindingen van de studie werden gepubliceerd in het tijdschrift Diabetologia .

In het VK heeft ongeveer 90 procent van de volwassenen met diabetes type 2 diabetes

Diabetes is een levenslange aandoening die ervoor zorgt dat iemands bloedsuikerspiegel te hoog wordt.

Er zijn twee hoofdtypen diabetes:

– Type 1 , waarbij het immuunsysteem van het lichaam de cellen aanvalt en vernietigt die insuline produceren.

– Type 2 , waarbij het lichaam niet genoeg insuline aanmaakt of de lichaamscellen niet op insuline reageren.

Diabetes type 2 komt veel vaker voor dan type 1.

In het VK heeft ongeveer 90% van alle volwassenen met diabetes type 2.

Het verminderen van het risico op diabetes type 2 kan worden bereikt door gezond te eten, regelmatig te bewegen en een gezond lichaamsgewicht te bereiken.

De belangrijkste symptomen van diabetes zijn: erg dorstig voelen, vaker plassen (vooral ’s nachts), erg moe voelen, gewichtsverlies en verlies van spiermassa.

Bron: NHS

Bron 2

 

 

Deel & let's open the minds!

Gerelateerde berichten