Hoe halen we energie uit onze voeding?

Hoe halen we energie uit onze voeding?
Bron: Natuurdiëtisten
 
 

——————————————————————————–
Om te leven en gezond te blijven speelt de energie uit voeding een belangrijke rol. Bij het omzetten van eten tot energie zijn een aantal processen belangrijk:
Het spijsverteringskanaal neemt voedingsstoffen uit eten en drinken op.
De luchtwegen voegen er zuurstof aan toe.
De lever verspreidt de voedingsstoffen en de uit het eten vrijgekomen energie over het lichaam.
In tijden van drukte, ziekte en onvoldoende eten etc. springt de reserve-energie bij.
Deze reserve-energie, uw persoonlijke accu, zit opgeslagen in de nieren. De reserves worden tijdens het slapen en door goede voeding weer aangevuld.

Onze organen en systemen (bloed, lymfe, zenuwen) worden op deze manier gevoed, opgebouwd en hersteld. Ook wordt er gezorgd voor actie (beweging, warm houden van het lichaam) en transformatie (omzetting van eten in energie en het uitscheiden van afvalproducten).

Bij klachten, ziekte en niet fit voelen zijn een of meerdere van deze processen verstoord. Een diëtist gespecialiseerd in de Traditionele Chinese Voedingsleer kan met u bepalen waar de balans verstoord is, de oorzaak hiervan achterhalen en een voedingsplan opstellen om het evenwicht weer te herstellen.
De diëtist houdt hierbij rekening met:
De verwarmende en verkoelende werking van voeding (voor nadere uitleg zie verderop).
De invloed van smaak, kleur en bereiding.
De interactie tussen voeding, klimaat, de jaarseizoenen en uw emoties.
Het verhogen van de weerstand tegen schadelijke invloeden van buiten en binnen in uw lichaam.

Zo leert u signalen van uw lichaam beter opmerken en herkennen. U kunt dan sneller een relatie leggen tussen uw klacht en leefstijl en eerder ingrijpen. Hoe eerder u ingrijpt, des te minder kans er bestaat op klachten, ziekte en energieverlies.
Over verwarmen en koelen: de thermische werking van voedingVoeding bestaat uit meer dan een optelsom van eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Voedingsmiddelen hebben ook een thermische werking op het lichaam. Grofweg kunnen we voedingsmiddelen indelen in verwarmende en verkoelende producten. Verwarmende productenVerwarmende producten brengen het lichaam in beweging, maken het warm en helpen (afval)stoffen om te zetten in andere producten. Voorbeelden zijn peper, kaneel, kruidnagel, lamsvlees, wortel, venkel, ui.
Verkoelende productenVerkoelende producten helpen het lichaam tot rust brengen, bouwen het lichaam op en maken het koeler. Verkoelend werken o.a. fruit, yoghurt, bladgroenten, komkommer en water.

Door bereiding kan de thermische werking veranderen. Bakken, braden, stoven en smoren en toevoeging van specerijen maken eten meer verwarmend. Denk aan een rauwe appel (verkoelend) versus appelmoes met kaneel (verwarmend).

Veel klachten en ziekte kunt u voorkomen door te weten of u leeft en eet naar uw element en conditie
Iedereen heeft zowel verkoelende als verwarmende producten nodig. Alleen een kouwelijk type zal relatief meer behoefte hebben aan verwarmende producten. En een warmbloedig type meer aan verkoelende voedingsmiddelen. De behoefte hangt ook af van uw conditie op dat moment, het seizoen en het weertype. In de winter hebben we immers meer behoefte aan verwarmende stamppotten, soepen en stoofschotels en ’s zomers meer aan verkoelende rauwkost, sapjes en fruit.
Belagers van binnen en buitenHet lichaam wordt voortdurend belaagd door schadelijke invloeden van buiten en binnen.

Schadelijke invloeden van buiten zijn o.a.:

Bacteriën, schimmels, virussen.
Milieuverontreinigingen.
Barre weersomstandigheden (wind, kou, vocht, droogte).

Factoren die het lichaam van binnenuit belagen zijn o.a.:
Ophoping van afvalstoffen vanuit de spijsvertering.
Veel vocht of slijm.
Droogte van b.v. de huid.
Ontstekingen.

Goede voeding helpt om de weerstand tegen belagers van binnen en buiten te verhogen. Het voorkomt vorming van afvalstoffen, slijm, vocht en ontstekingen en helpt bij het opruimen ervan. Enkele voorbeelden daarvan zijn:
Bij vochtige weersomstandigheden of veel slijm kunt u beter slijmvormende, vochtverhogende voedingsmiddelen (melk, kaas, vet) vermijden. Gebruik dan liever extra slijm- en vochtoplossende producten, zoals radijs, knoflook en gember.
Bij extreem droog weer, harde ontlasting of een droge huid werken scherpe, verwarmende producten, zoals specerijen averechts. Verzachtend werken juist vochtinbrengende producten, zoals fruit, olie en noten.

Facebooktwitterpinterestmail

Gerelateerde Berichten