Jonge kinderen denken op dezelfde manier als wetenschappers

Nieuw onderzoek toont aan dat jonge kinderen op dezelfde wijze leren als wetenschappers. Ze formuleren hypotheses, toetsen die en achterhalen middels experimenten welke hypothese het meest logisch is. Door dat analytische denken leren ze meer over de wereld om hen heen.

Dat hebben wetenschappers van de universiteit van Berkeley ontdekt. Ze voerden enkele experimenten uit om tot hun conclusie te komen. Zo zetten ze de kinderen bijvoorbeeld voor een machine die muziekjes kon afspelen en lichtjes kon laten knipperen en aan de kinderen vroeg om daarbij te helpen.

“We ontdekten dat ze net als wetenschappers hun hypotheses over de machine testten en bepaalden welke hypothese het meest waarschijnlijk was,” vertelt onderzoeker Alison Gopnik. “Spelen is een soort van experimenteren: het is een manier om te experimenteren met de wereld, gegevens te krijgen op de manier dat ook wetenschappers dat doen en dan die gegevens gebruiken om nieuwe conclusies te trekken.”

Dat kinderen net als wetenschappers middels hypotheses, experimenten en trial and error leren, is niet voor niets, zo tonen de onderzoekers aan. Op deze wijze leren blijkt namelijk veel effectiever dan wanneer kinderen direct de oplossing van een probleem in de vorm van een instructie voorgeschoteld krijgen. Het onderzoek levert dan ook wel enkele aanbevelingen op voor ouders. Zo moeten ouders hun kinderen niet teveel vertellen of teveel kennis opdringen: laat ze het zelf maar uitzoeken. “Wat we ze moeten geven is een veilige, rijke omgeving waar deze natuurlijke vaardigheden om de wereld te verkennen, te testen, wetenschap te bedrijven, de vrije hand krijgt.”

Het volledige onderzoek van Gopnik is verschenen in het blad Science.
Geschreven door Caroline Kraaijvanger