...
Chemtrails / Geo-engineering / HAARP / CERNGezondheid & UiterlijkPolitiek-Elite

Vitamine D2 en D3: wat is het verschil en welke moet u nemen?

f681c31ece1640a7d98c36d3eb227e26 via Angel-WingsVitamine D is belangrijk voor het behoud van de gezondheid, omdat het veel functies heeft in het menselijk lichaam. Maar er is meer dan één vorm van vitamine D, en recent onderzoek suggereert dat deze vormen  verschillende effecten kunnen hebben . Dus wat zijn de verschillende soorten vitamine D, en is de ene echt gunstiger dan de andere?

Hoewel medische aandoeningen die later in verband werden gebracht met vitamine D-tekort, zoals de botziekte rachitis, al sinds de 17e eeuw bekend zijn, werd vitamine D zelf pas in het begin van de 20e eeuw geïdentificeerd. Deze ontdekking leidde ertoe dat  Adolf Windaus  in 1928 de Nobelprijs voor scheikunde won.

De vitamine D-familie omvat eigenlijk vijf moleculen, waarvan de twee belangrijkste vitamine D2 en D3 zijn. Deze moleculen zijn ook bekend als respectievelijk ergocalciferol en cholecalciferol. Hoewel beide soorten vitamine D bijdragen aan onze gezondheid, verschillen ze in de manier waarop we ze binnenkrijgen.

Vitamine D2 in de voeding is over het algemeen afkomstig van planten,  met name paddenstoelen en gist , terwijl we vitamine D3 uit dierlijke bronnen halen, zoals  vette vis, lever en eieren . Beide vormen van vitamine D zijn ook verkrijgbaar in voedingssupplementen.

Wat de meeste mensen waarschijnlijk niet weten, is dat het grootste deel van onze vitamine D afkomstig is van  het blootstellen van onze huid aan zonlicht (Bedenk wel dat chemtrails het zonlicht dimmen waardoor alles verzwakt qua levensvormen, dat zonnebrandcremes idem ervoor zorgen dat het lichaam minder vitamine D aanmaakt, waardoor mensen sneller ziek worden en ook ernstig ziek kunnen worden! Allemaal goed voor farmaceuten). Wanneer onze huid wordt blootgesteld aan de zon, zetten ultraviolette stralen een voorlopermolecuul genaamd 7-dehydrocholesterol om in vitamine D3. Dit belangrijke effect van blootstelling aan de zon verklaart waarom mensen die op extremere breedtegraden wonen, of mensen met een donkere huid, meer vatbaar zijn voor  vitamine D-tekort . Melanine, een pigment in de huid, blokkeert ultraviolette stralen van het activeren van 7-dehydrocholesterol, waardoor de D3-productie wordt beperkt. Het dragen van kleding of zonnebrandcrème heeft een soortgelijk effect.

335094420c773f4c23bd149cdf1574f3 via Angel-Wings
 

Het grootste deel van onze vitamine D komt van het blootstellen van onze huid aan zonlicht.

Zowel vitamine D2 als D3 zijn in wezen inactief totdat ze door twee processen in het lichaam gaan. Ten eerste verandert de  lever hun chemische structuur  om een ​​molecuul te vormen dat bekend staat als calcidiol. Dit is de vorm waarin vitamine D in het lichaam wordt opgeslagen. Calcidiol wordt dan verder in de nieren veranderd  om calcitriol te vormen , de actieve vorm van het hormoon. Het is calcitriol dat verantwoordelijk is voor de biologische werking van vitamine D, waaronder het helpen bij de vorming van botten, het metaboliseren van calcium en het ondersteunen van de werking van ons  immuunsysteem .

Lees ook:   Meer dan een miljoen kinderen in Amerika aan de medicatie

Technisch gezien is vitamine D helemaal geen vitamine, maar een pro-hormoon. Dit betekent dat het lichaam het omzet in een actief hormoon. Alle hormonen hebben receptoren (op botcellen, spiercellen, witte bloedcellen) waaraan ze  binden en activeren , zoals een sleutel die een slot ontgrendelt. Vitamine D2 heeft dezelfde  affiniteit voor de vitamine D-receptor als vitamine D3 , wat betekent dat geen van beide vormen beter kan binden aan zijn receptor.

Verschillende effecten op het immuunsysteem

Een  recente studie  wees uit dat suppletie met vitamine D2 en D3 verschillende effecten had op genen die belangrijk zijn voor de immuunfunctie. Deze bevindingen zijn significant, aangezien de meeste eerdere onderzoeken niet veel verschil hebben gevonden in het effect van suppletie met vitamine D2 of D3.

Het grootste deel van het tot nu toe gepubliceerde onderzoek heeft gesuggereerd dat het belangrijkste verschil tussen vitamine D2- en D3-suppletie het effect is op de circulerende vitamine D-spiegels in de bloedbaan. Studies hebben herhaaldelijk aangetoond dat vitamine D3  superieur is  in het verhogen van het vitamine D-gehalte in het lichaam. Deze bevindingen werden ondersteund door een recent overzicht van het bewijs waaruit bleek dat suppletie met vitamine D3 de vitamine D-spiegels in het lichaam  beter deed toenemen dan vitamine D2 . Maar niet alle onderzoeken  zijn het daarmee eens .

Zeer weinig studies ondersteunen vitamine D2-suppletie als superieur aan vitamine D3. Een onderzoek toonde aan dat vitamine D2 beter was in het behandelen van immuunproblemen bij patiënten die behandeld werden met  steroïden . Afgezien van het verhogen van de vitamine D-spiegels in het lichaam, is er echter niet veel bewijs dat vitamine D3-supplementen beter zijn dan vitamine D2-supplementen. Eén studie toonde aan dat vitamine D3  de calciumspiegels  meer verbeterde dan vitamine D2. Maar we hebben meer onderzoek nodig om definitieve antwoorden te geven.

Dus welke moet ik nemen?

Vitamine D-tekort komt nu  vaker voor dan ooit , met ongeveer  een miljard mensen  wereldwijd met vitamine D-tekort. Het is belangrijk dat mensen met een risico op een vitamine D-tekort – ouderen, mensen die in minder zonnige klimaten leven en mensen met een donkere huid – vitamine D-supplementen nemen.

Gezondheidsprofessionals raden de meeste mensen aan om  10 microgram vitamine D per dag in te nemen , vooral  in de winter . Het lijkt erop dat vitamine D3-supplementen de beste optie zijn om het vitamine D-gehalte op peil te houden, maar een korte blootstelling van de huid aan de zon, zelfs op een bewolkte dag, zal u ook helpen om een ​​gezond vitamine D-gehalte te behouden.

James Brown , universitair hoofddocent biologie en biomedische wetenschappen,  Aston University

Gerelateerde artikelen

Back to top button