web analytics
...

Bewegingsverslaafden aangespoord om rustdagen in te bouwen

b75599874844f9ed12c2e151873fc058 via Angel-WingsEen liefdadigheidsinstelling voor geestelijke gezondheid herinnert mensen eraan dat hoewel lichaamsbeweging een goede zaak is, sommige mensen te ver gaan, vaak als een tegengif voor de stress en angsten van het leven.

Mind zegt wat doorzetten, zelfs als ze geblesseerd of onwel zijn: fit blijven kan een obsessie worden.

Tijdens de eerste Covid-lockdown was sporten een routine die mensen nog konden doen.

Sommigen, zoals de 21-jarige Catherine, werden er te afhankelijk van.

“Zoals veel mensen was ik tijdens de lockdown met verlof. Mijn dagen misten structuur en routine, dus begon ik te sporten.

“In het begin was dit nuttig. We kregen tenslotte het advies van de overheid om 30 minuten buiten te sporten. Ik begon me echter intens op mijn trainingen te concentreren.”

Catherine begon te voelen dat geen enkele hoeveelheid lichaamsbeweging voldoende was: “Soms oefende ik in het geheim. Voordat ik het wist, werd lichaamsbeweging het enige doel van mijn dag.

“Ik had weinig fysieke interactie met mensen vanwege de lockdown en ik voelde me niet op mijn gemak om ze te vertellen hoeveel ik aan het sporten was. Ik was bang om het aan mijn naasten te vertellen uit angst dat ze me zouden stoppen met sporten.”

Catherine vertrouwde uiteindelijk haar moeder toe, die haar hielp in de gaten te houden hoeveel ze aan het doen was.

“Het was buitengewoon moeilijk om de cirkel te doorbreken. Ik vond andere manieren om mijn emoties te beheersen buiten het sporten om. Ik probeerde ook nieuwe activiteiten, zoals bakken.”

Estelle (niet haar echte naam), die 31 is en uit Yorkshire komt, begon haar obsessie voor lichaamsbeweging nadat ze haar baan was kwijtgeraakt en suïcidale gevoelens had.

Lees ook:   Je bent wat je eet?

“Alleen zijn met mijn gedachten was onmogelijk voor mij, en het enige copingmechanisme waarvan ik wist dat het me geen actieve schade toebracht, was lichaamsbeweging. Binnen een paar maanden realiseerde ik me dat ik veel begon af te vallen, en dat op de een of andere manier was mijn uur trainen per dag in een spiraal terechtgekomen.

“Natuurlijk, met zoveel slijtage aan mijn lichaam, begon ik een reeks verwondingen aan de weke delen te ontwikkelen. Ik trainde over het algemeen door de verwondingen heen, met het gevoel dat ik geen andere keuze had dan door te gaan ondanks de pijn en schade, totdat ze werd zo erg dat ik me niet meer kon bewegen.”

De pandemische lockdown verergerde de zaken voor haar, maar net als Catherine kreeg ze steun.

“Ik hou nog steeds van lichaamsbeweging, en ik zou het nooit opgeven voor de wereld, maar leren omgaan met negatieve emoties en begrijpen waar mijn drive om actief te zijn vandaan komt, heeft mijn relatie met fysieke activiteit veranderd. Gezondheid en welzijn gaan over balans, en soms betekent dat een marathon lopen, maar soms ook op de bank liggen.”

Mind zegt dat tekenen van overmatig sporten zijn:

  • Wanneer je niet kunt stoppen met sporten zonder je verdrietig te voelen
  • Wanneer sporten uw werk of relaties beïnvloedt
  • Wanneer u geen pauze neemt ondanks dat u zich moe, geblesseerd of onwel voelt
  • Als je elke dag hard traint, of meerdere keren per dag
  • Wanneer je excuses verzint om actief te zijn
  • Wanneer je voelt dat fysieke activiteit het belangrijkste is in je leven
Lees ook:   Meer Soa's dus...

Hayley Jarvis, hoofd fysieke activiteit voor Mind, zei: “Wat we tijdens de pandemie hebben gezien, is dat we geen toegang hebben tot onze gebruikelijke vormen van ondersteuning, waaronder familie en vrienden, en meer tijd hebben om thuis te werken of thuis te zijn. , is echt zwaar geweest.

“In die tijd hebben we steeds meer berichten gezien dat sommigen van ons het hoofd hebben geboden door te afhankelijk te worden van lichaamsbeweging als de belangrijkste manier om onze geestelijke gezondheid te beheersen. Dit leidt ertoe dat sommige mensen het risico lopen te veel te trainen of verslaafd te raken. “

Andere tips zijn onder meer:

  • Mix het: probeer een low-impact oefening zoals wandelen, yoga of stretchen – elke activiteit waarbij je spieren niet te hard werken
  • Verbinden: probeer activiteiten of hobby’s waarmee u kunt uitrusten van uw normale routine – kies iets waardoor u zich goed voelt
  • Stel realistische doelen: kies doelen die niet gebaseerd zijn op uw gewicht of vorm. Wees lief voor jezelf. Niet elke dag leidt tot een persoonlijk record, en dat is oké
  • Zorg voor balans: let op de oefening die u doet – het kan helpen om een ​​activiteitendagboek bij te houden om ervoor te zorgen dat u de juiste mix krijgt

Bron BBC

Gerelateerde artikelen

Back to top button