Bizar & HumorWetenschap & Ontwikkeling

Kwalrat ontwikkeld :-s

Amerikaanse wetenschappers hebben een rat ontmanteld en met de cellen en siliconen een kunstmatige kwal gemaakt
die beweegt en zwemt zoals een echte. Ze presenteren hun bevindingen het wetenschappelijke tijdschrift Nature Biotechnology.

De vorsers van Caltech en Harvard University legden cellen van een rattenhart in laagjes op een microscopisch dunne laag siliconen
die bedekt was met proteïnen, om ze zo te laten uitgroeien tot het gewenste resultaat. “Genetisch gezien is dit
ding een rat”, zegt biofysicus Kit Parker. “We haalden een rat uit elkaar en bouwden ze opnieuw op als kwal.”

Mensenhart

De ‘jellyrat’ of ‘medusoid’, zoals het organisme wordt genoemd, imiteert de pompende bewegingen van een mensenhart.
De wetenschappers gaven hun ontwerp elektrische schokken in een zoutoplossing, waardoor de hartcellen samentrokken.
De spiersamentrekkingen pompen vloeistof naar
binnen en buiten, waardoor de ‘kwalrat’ vooruit wordt gestuwd.

Nut

De creatie vormt het bewijs dat cellen kunnen hergebruikt worden om verschillende musculaire organen en zelfs levensvormen te creëren. Professor John Dabiri van Caltech, het California Institute of Technology in Pasadena, zegt aangenaam verrast te zijn met wat kan worden bereikt met slechts enkele bouwstenen. Hij ziet bovendien ruimte om bestaande natuurlijke prestaties te verhogen. “Het proces van de evolutie heeft veel goede oplossingen gemist,” meent hij.

Toekomst

Het team wil nog voortwerken aan de kunstmatige kwal, en aanpassingen maken die het organisme kunnen laten draaien of in
een bepaalde richting laten bewegen. Ze zijn zelfs van plan er een simpel ‘brein’ in te stoppen zodat de ‘jellyrat’ kan reageren
op de omgeving en meer geavanceerd gedrag kan natbootsen, zoals naar een lichtbron bewegen of energie of voedsel zoeken.

Persoonlijk vind ik dit dus niet leuk…! Er kan heel veel mee gedaan worden…
Goede dingen maar ook hele evil dingen in een toekomst.